PUKYONG

Innovation Space, Product Space and National Economic Growth

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Abstract
국가 경제 성장을 촉진하는 주요 요소로 혁신 공간과 상품 공간이 있다. 혁신 공간은 지역 기술과 경영혁신 역량을 정량화한 것이다. 혁신 공간 이론은 산업 기술, 경영, 혁신 집중 정도를 다룬다. 고전경제학의 노동분업을 핵심으로 산업클러스터를 설명한다. 수직적 노동분업과 산업조직간 관계가 상호보완적이라고 가정한다면 지역 산업클러스터는 생산과 노동의 분업을 촉진하게 된다. 새로운 기술, 특히 유연한 생산 기술은 기업과 소재 지역 노동 시장 간의 교류를 더욱 증진시킨다. 혁신 공간은 특허권 사용, 특허 이전소득, 생산비용 절감, 생산능력 향상 등을 통해 국민경제 성장에 직접 영향을 준다. 혁신 공간은 산업구조 최적화와 상품 공간 능력 향상을 통해 경제성장을 더욱 촉진한다. 예를 들어 국가산업구조가 가치사슬의 로우엔드(Low End)에서 하이엔드(High-end)로 이동하면 상품의 복잡성이 증가하고, 이는 상품의 비교우위와 저탄소 녹색산업경제 실현 등으로 이어진다.
상품 공간 이론은 하버드대 교수들이 처음 제안한 것으로 먼저 혁신에 나선 기업이나 기술혁신 산업을 키운 국가는 비교우위와 핵심경쟁력을 가질 수 있지만, 일부 산업은 다른 산업으로 이전할 수 없는 '자원의 저주'를 갖고 있다고 강조한다. 산업 이주 경로는 정부의 자원배분 능력 등 자원 수준에 영향을 받는다. 정부는 국가 경제를 키우기 위해서는 혁신 공간의 능력을 향상시킴으로써 상품 공간 구조를 최적화할 수 있다.
기존 국가경제 성장에 대한 연구는 주로 노동, 교육, 도시화, 투자, 국제 무역, 이민, 법률 환경, 국제화, 요소 생산성, 연구개발 보조금, 대출금리, 군비, 수출복잡성, 공명성, 탄소배출 등을 대상으로 이뤄져왔다. 정책 문서, 세계은행, 국내통계, 온라인 조사, IMF, 증권거래소, WIOD, CEIC 등에 담긴 데이터를 활용해왔다. 주로 사용된 분석 방법은 OLS, GMM, 개입 효과 모델, VAR 등이다. 하지만 이 같은 기존 연구는 혁신 공간과 상품 공간이 어떤 경로로 국가 경제 성장에 영향을 미치는 지에 대한 설명을 해주지 못했다. 특히 기존 연구의 데이터는 대부분 특정 지역의 '단기' 자료로 세계 경제의 성장을 전반적으로 설명할 수 없어 데이터 선택이 편향될 수 있는 문제가 있었다.
본 논문은 이 같은 문제들을 보완하기 위해1995년부터 2019년까지 세계은행 데이터베이스와 하버드대 아틀라스 데이터베이스 199개 경제 데이터를 바탕으로 실증분석을 하고 그 결과를 실제 사례와 맞는지 확인하는 과정을 거쳤다. 본 논문은 6장으로 이뤄져 있다.
1 장은 연구 배경과 방법을 비롯 연구의 독창성을 소개했다. 2 장에서는 혁신 공간 이론과 상품 공간 이론을 설명하고, 기존 선행연구를 분석해서 기존 연구의 한계점을 포함해 기존 연구와의 차별점을 도출했다. 3 장은 3가지 가설을 제안하고 이에 대한 실증분석을 했다. 4 장은 실증 결과 분석 및 강건성 점검을 실시했다. 동시에 주효과의 결과분석 외에도 조정효과의 결과분석을 체계적으로 구성하고, 혁신 공간, 생산공간, 국가 경제 성장의 연구결론과 정책적 시사점을 종합적으로 제시했다. 5장은 국가 경제 성장의 현황과 원인, 메커니즘에 관한 내용으로 1995년부터 2019년까지 전 세계 199개 경제의 경제성장을 대륙, 정부 형태, 발전 정도, 자원 종류 측면에서 종합적으로 소개했다. 6 장은 결론과 연구의 한계점 및 이후 연구의 방향성을 제시했다.
Innovation space and product space are important factors in national economic growth. Innovation space is the sum of regional technology and management innovation capabilities. The theory concerning innovation space deals with industrial technology, management, and the degree of concentration or clustering of innovation.
Innovation space can be reflected in the growth of the national economy, such as the use of patent rights, the income of patents transfer, the reduction of production costs, and the increase of production capacity. This promotes economic growth by optimizing industrial structure and improving product space capabilities. For example, when the national industrial structure moves from the low end to the high end of the value chain, the complexity of products increases, leading to the comparative advantage of products and the realization of a low-carbon green industrial economy. The government can optimize the product space structure by improving the capacity of the innovation space to grow the national economy.
There has been a lot of attention given to innovation space, but existing studies do not explain how innovation space and product space affect national economic growth and an indicator framework system for analyzing national economic growth has not yet been formed. In other words, steps in the path between innovation space and national to economic growth have not yet been identified. Most studies use 'short-time' data for a specific region, which presents data selection bias problems.
In order to overcome these problems, this study uses more comprehensive sample indicators and case analysis, covering data from 199 economies around the world from the World Bank database and the Harvard University Atlas database between 1995 and 2019. It overcomes the “short-time” period and “single-type” selection bias and is more accurate than previous studies.
Finally, this paper presents a unified analysis framework for national economic growth, and comprehensively evaluates the comparative advantage of innovation space in product space exports, policy stability, and economic development.
This thesis consists of 6 chapters. Chapter 1 introduces the study. Chapter 2 discusses innovation space theory and product space theory. Chapter 3 proposes three hypotheses and presents an empirical analysis. Chapter 4 presents a results analysis and a robustness check. Chapter 5 is about the current status, causes, and mechanisms of national economic growth, and comprehensively introduces the economic growth of economies around the world in terms of government forms, levels of development, and types of resources. Chapter 6 presented the conclusions, limitations of the study, and the directions for future research.
Author(s)
WANG XIAOLONG
Issued Date
2022
Awarded Date
2022. 2
Type
Dissertation
Keyword
innovation space product space national economic growth
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24128
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000600177
Affiliation
Pukyong National University Graduate School of Management of Technology
Department
기술경영전문대학원 기술경영학과
Advisor
Chun Dongphil
Table Of Contents
1. Introduction 1
1.1 Research Background 1
1.1.1 Research Background 1
1.1.2 Research Purposes 3
1.2 Research methods 5
1.3 Research Framework 6
1.3.1 Research Framework 6
1.3.2 Research Structure 7
1.4 Research Innovations 8
1.4.1 Model Setting 8
1.4.2 Data Selection 9
1.4.3 Research Methods 9
1.4.4 Mixed Grouping 9
1.5 Summary 10
2. Theory and Literature Review 11
2.1 Economic Growth Theory 11
2.1.1 Innovation Space 11
2.1.2 Product Space 12
2.2 Literature Review 18
2.2.1 Elements of Innovation Space 18
2.2.2 Product Space Elements 20
2.2.3 Literature Review 23
2.3 Definition of Economic Groups 25
2.3.1 Exogenous Given Group 25
2.3.2 Endogenous Grouping 26
2.3.3 Limited Mixed Grouping 27
2.4 Summary 28
3. Innovation Space, Product Space and Economic Growth 29
3.1 Innovation Space and Economic Growth 29
3.1.1 Research Hypothesis 29
3.1.2 Data Collection and Empirical Methods 34
3.1.3 Innovation, Government Efficiency and Economic Growth 39
3.2 Product Space and Economic Growth 40
3.2.1 Product Space Index 40
3.2.2 Research Hypothesis 42
3.2.3 Data Collection and Empirical Methods 44
3.3 Innovation Space, Product Space and Economic Growth 49
3.3.1 Overview of Quantile Test 49
3.3.2 Research Hypothesis 50
3.3.3 Data Collection and Empirical Methods 51
3.4 Summary 55
4. Result Analysis and Robustness Test 57
4.1 Descriptive Statistics 57
4.2 Main Effect and Robustness Analysis 59
4.2.1 Results Analysis and Robustness Test 59
4.2.2 Product Space Regression Result 76
4.2.3 Robustness Test 87
4.3 Intermediary effects 101
4.3.1 Questions 102
4.3.2 Research hypothesis 105
4.3.3 Research Design 110
4.3.4 Empirical test 117
4.3.5 Conclusions and Policy Implications 125
4.4 Summary 127
5. Retesting the Impact of Innovation Space and National Economic Growth: Research Based on Cases and Moderating Effects 129
5.1 The Current State of National Economic Growth 129
5.1.1 Definition and Selection Indicators 129
5.1.2 Overview of Economic Growth 132
5.1.3 Form of Government 134
5.1.4 Level of Development 136
5.1.5 Resource-Intensive Economic 138
5.2 Product Space Promotes the Mechanism of National Economic Growth 140
5.2.1 First-Mover Advantage 140
5.2.2 Industrial Upgrading 143
5.2.3 Product Proximity 144
5.3 Case Studies and Moderating Effects 147
5.3.1 Cases of Successful Economies 147
5.3.2 Cases of Failed Economies 158
5.3.3 Moderating Effect Test 165
5.4 Summary 167
6. Conclusions and Prospects 168
6.1 Research Conclusion 168
6.2 Countermeasures 172
6.3 Prospects for future research 173
Degree
Doctor
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