Research on the Coupling Development of Regional Scientific and Technology Innovation and Higher Education in China
- Abstract
- 「국가 중장기 과학 및 기술 발전 계획요강(2006-2020)」에 따르면, 현재와 향후 한 시기의 과학기술 체제 개혁의 핵심은 중국 특색의 국가 혁신 체계 건설을 전면적으로 추진하는 것이며, 지역의 과학기술 혁신 체계 건설 임무를 부각시켜, 과학기술 혁신의 지역 경제 발전에 대한 지지 강도를 높이는 것이라고 한다. 지역 과학기술 혁신 시스템은 대학교, 과학 연구 기구, 금융 기구와 중개 기구 등 많은 과학 기술 혁신 주체들로 구성된 복잡한 다원화 시스템이다. 고등교육은 혁신 주체 중의 하나로, 지역 과학 기술 혁신에 기여하는 것은 명확한 것이다. 지식 경제 시대에 들어서 고등교육의 발전은 규모에서나 속도에서나 그 어느 때를 능가하며 지역사회 경제·문화·과학기술 등의 발전에 중대 추진력으로 부상되었다. 그럼, 중국 각 지역의 과학기술 혁신과 고등교육 발전은 어떠한 수준인가? 양자가 어떠한 발전 추세를 보이고 있는가? 분명한 지역적 차이가 있는가? 양자가 이미 시너지 융합 발전 태세를 형성하였는가? 잠재적 구동 요소는 또한 어떠한 역할을 하고 있는가?
본문은 상기 문제들을 기반으로 하여, 혁신 이론, 고등교육 발전 이론, 커플링 조화 이론 등 이론적 방법을 이용해 지표 체계 구축을 통해 중국 각 지역의 과학기술 혁신과 고등교육의 구체적인 상황에 대해 이론과 실증적으로 분석하였다. 본 연구는 중국 31개 성 (타이완, 홍콩, 마카오 제외)의 2008~2019년 샘플 데이터를 기반으로 하고 지표 체계 구축을 통해 엔트로피권법, 종합지수법으로 과학기술 혁신과 고등교육의 발전 수준을 추산하고, NICH 지수 분석과 Tapio 디커플링 관계 분석을 이용하여 양자의 발전 추세를 관찰하며 공간계량기법 중 모란지수(Moran's I) 및 시스템 집합기법으로 중국 과학기술 혁신과 고등교육 커플링 시너지 발전 수준 공간 변화 특징을 분석하였다. Kernel 밀도추정을 통해 직관적으로 중국 성 간 과학기술 혁신과 고등교육 커플링이 시너지를 일으키는 동적 분포 진행 과정의 분포 형태를 부각하고, 또한 예년 상황 대비를 통해 지역 내의 성 간 커플링이 시너지를 내는 발전 특징을 제시한다. 조기 이론 분석을 기반으로 중국 각 성 과학 기술 혁신과 고등교육 커플링의 시너지 발전을 위한 8개의 잠재적인 구동 요소를 확정하고, 공간 계량 회귀 모델을 기반으로 과학 혁신과 고등교육 커플링의 시너지 발전을 위한 구동 메커니즘에 대한 실증적 검증을 실시하여, 전체 샘플 조건과 구역 조건 하에서의 각 구동 요소 효과의 이질성을 검토하였다.
- Author(s)
- XU SHENG
- Issued Date
- 2022
- Awarded Date
- 2022. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 과학기술 혁신 고등교육 커플링 조화 지역 경제 발전 공간 변화
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24168
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000602702
- Affiliation
- 부경대학교 기술경영전문대학원
- Department
- 기술경영전문대학원 기술경영학과
- Advisor
- 이민규
- Table Of Contents
- Ⅰ Introduction 1
1.1 Research background and question raising 1
1.2 Research framework 7
1.2.1 Research ideas 7
1.2.2 Basic framework 10
1.2.3 Research contents 11
1.2.4 Research methods 14
1.3 Research contribution and Research innovation 16
1.3.1 Research contribution 16
1.3.2 Research innovation 18
1.4 Summary of this chapter 20
Ⅱ Literature Review 21
2.1 Related studies about scientific and technology innovation at home and abroad 21
2.1.1 Scientific and technology innovation and economic effectiveness 21
2.1.2 Scientific and technology innovation and main initiative 22
2.1.3 Scientific and technology innovation and its influencing factors 24
2.1.4 Scientific and technology innovation and classification system 25
2.2 Review of Studies on Higher Education at home and abroad 27
2.2.1 Historical development and characteristics of higher education 27
2.2.2 The process of higher education reform 28
2.2.3 The development pattern of higher education 30
2.3 Relationship between scientific and technology innovation and Higher Education 31
2.3.1 The impact of higher education on scientific and technology innovation 32
2.3.2 Regional characteristics of higher education and scientific and technology innovation 33
2.4 Research Review 36
Ⅲ Theoretical Foundation for the Coupled Collaborative Development of Scientific and technology innovation and Higher Education 38
3.1 Theoretical foundation 38
3.1.1 Theory of innovation 38
3.1.2 Theory of higher education 40
3.1.3 Theory of coupling synergy 41
3.1.4 Theory of factor-driven and conduction 42
3.2 Content definition of the coupled and coordinated development of higher education and scientific and technology innovation 43
3.2.1 Connotation of higher education 43
3.2.2 Content of scientific and technology innovation 45
3.2.3 The connotation of coupled and coordinated development 46
3.2.4 Connotation of the coupled and coordinated development 47
3.3 Mechanism analysis 48
3.3.1 Analysis of the driving mechanism of coupled coordinated development 48
3.3.2 Coupled and synergistic mechanism of higher education on regional scientific and technology innovation 53
3.3.3 Coupled and synergistic mechanism 54
3.4 Summary of this chapter 55
Ⅳ Measurement and Analysis of Scientific and technology innovation and Higher Education 57
4.1 Comprehensive index system 57
4.1.1 The principles of constructing comprehensive index system 58
4.1.2 The index system of scientific and technology innovation 61
4.1.3 The comprehensive index system of higher education development 67
4.1.4 Data and evaluation methods 71
4.2 Analysis of scientific and technology innovation and higher education 74
4.2.1 The development of scientific and technology innovation and its spatial characteristics 74
4.2.2 The evaluation and spatial characteristics of higher education development 80
4.3 Analysis of dynamic interaction 85
4.3.1 NICH index analysis 86
4.3.2 Tapio decoupling index analysis 90
4.4 Summary of this chapter 99
Ⅴ The Level and Dynamic Track of Scientific and technology innovation and Higher education Development 101
5.1 The level of coupling and synergistic development between scientific and technology innovation and higher education 101
5.1.1 Background and methods 101
5.1.2 Analysis of the coupling and synergistic development level 103
5.2 Analysis on the spatial distribution characteristics of the coupling synergistic development level 109
5.2.1 Analysis of spatial distribution characteristics 110
5.2.2 Cluster analysis 117
5.3 Regional differences and decomposition of the coupling and collaborative development of scientific and technology innovation and higher education 122
5.3.1 Research methods 122
5.3.2 Regional differences and decomposition of the coupling and synergistic development 125
5.4 Distribution dynamics of the coupling and synergistic development 131
5.4.1 Research methods 132
5.4.2 Kernel density estimation results 133
5.5 Summary of this chapter 138
Ⅵ Driving Mechanisms of the Coupling and Synergistic Development of Scientific and technology innovation and Higher education 142
6.1 Analysis of driving factors 142
6.2 Test of driving mechanism based on spatial econometric model 145
6.2.1 Econometric model construction 145
6.2.2 Model selection and judgment rules 147
6.2.3 Empirical results 148
6.3 Robustness checks 163
6.4 Summary of this chapter 166
Ⅶ Summary and Future Research 169
7.1 Analysis of driving factors Summary 169
7.2 Measures 173
7.2.1 Strengthen the reform of the national science and technology system and the construction of an innovation system 173
7.2.2 Improve the construction of the spillover effect system of regional collaborative innovation 175
7.2.3 Improve the construction of the talent team system 177
7.2.4 Strengthen the construction of various science and technology innovation platforms 178
References 181
ACKNOWLEDGEMENTS 202
Academic papers published during the study 204
Appendix 205
- Degree
- Doctor
-
Appears in Collections:
- 기술경영전문대학원 > 기술경영학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.