기술창업의지와 창업성과에 관한 연구: 창업자역량과 기술사업화능력의 이중매개효과를 중심으로
- Alternative Title
- A study on the Relationship between Technology-based Entrepreneurial Intention and Entrepreneurial Performance: Focused on the Dual Mediating Effect of Entrepreneurial Competence and Technology Commercialization Capability
- Abstract
- 지식경제 시대의 발전과 4차 산업혁명으로 세계 경제 지형은 다극화되었다. 주요 핵심 기술과 기술혁신은 질적 성장을 위한 내적 기준이 되었고, 기술혁신의 귀결은 다원화되었다. 주목받는 것 중 하나는 자영업이나 조직 내 재창업, 창업 활동이 한 국가 또는 지역경제 발전의 새로운 원동력이 됐다는 점이다. 중국에서 창업은 이제 혁신적인 국가를 만들기 위한 전략적 조치일 뿐 아니라 새로운 형태의 창업경제를 형성하고 있다. 창업은 노동력에 새로운 돌파구이자 국가 경제의 패러다임 전환에 원동력으로 기술혁신과 산업 고도화에 기여한다.
2012년 중국은 혁신 드라이브형 발전 전략을 제시하였다. 신/구동력 전환과 산업 전환의 목표를 제시했다. 창업의 대대적인 증가로 이 같은 전략은 실현되고 있다. 그러나 기술 스타트업은 다른 스타트업이나 성숙한 기업과는 달리 핵심 기술에 의존하는 기업 창업가의 기회 변별력, 자기 효능 판단력, 개인의 역량, 기술 사업화 능력 등의 영향도 크다. 또한 기술 스타트업이 직면한 환경과 풍토, 기술혁신, 시장의 불확실성 등이 창업자의 창업의지를 끊임없이 도전에 직면하게 만들고 있으며 창업자에게 더 높은 기준을 제시하고 있다.
이러한 흐름 속에서 본 논문은 우선 문헌 연구에 기초하여 창업 기회인식, 창업자의 자기효능감, 창업자역량, 기술사업화능력 및 기술창업 및 창업성과에 대한 개념과 연구성과를 검토하였다. 이와 함께 기술 스타트업 창업자를 대상으로 창업 이전에 직면했던 기회인식과 창업자기효능감이라는 두 변수를 창업의지에 도입하여 3자 간의 인과관계를 더욱 심도 있게 분석하였다. 창업자역량, 기술 사업화 능력을 매개 변수로 삼아 창업의지와 창업성과 사이에서 이들이 어떤 매개효과를 내는지 살펴보았다. 본 연구에서는 창업 전 단계의 기회인식, 창업자기효능감, 창업의지 사이의 인과관계 그리고 창업의지, 창업자역량, 기술사업화능력, 창업성과 간의 인과관관계를 파악하여 기술형 창업 전반적인 과정에 적용할 수 있는 통합형 평가모형을 구축하고 이에 대한 가설을 제시했다. 이어 정부 산업(창업)단지, 민간창업협회 및 대학 산학연 협력단에 속한 기술창업자에 대한 설문조사를 통해 유효한 설문지 511개를 확보하고 SPSS 23.0과 Amos 23.0 통계분석 소프트웨어를 활용해 수집한 표본 데이터를 처리 분석해 본 연구에서 제시한 이론적 가설을 검증했다. 실증적인 결과를 보면 기회인식과 창업자기효능감은 창업의지에 뚜렷한 긍정적 영향을 미치며, 창업의지는 창업성과에 현저한 긍정적 영향을 미친다. 창업의지와 기술사업화능력은 창업의지와 창업성과 간의 관계에서 일부 매개 역할을 한다. 마지막으로, 통계분석 결과에 근거하여 연구 결론을 상세하게 검토함으로써 본 연구의 이론이 실무에 기여도를 설명하였다. 본 논문은 다음과 같은 연구 결론과 시사점을 제시하고 있다.
본 연구는 창업 전(全) 과정에 기반한 기술기업 창업의 통합 평가 모델을 제시하고, 그 특수성과 복잡성을 분석하여 기술형 창업 연구의 범주를 넓힐 수 있는 새로운 연구 시각을 제공하고 있다.
기업가는 혁신가이기도 하다. 다시 말해 기업가는 혁신과 창업 등 각종 요소를 조합하고 만들어내는 창조자이다. 끊임없는 혁신 활동과 새로운 것을 찾아내는 그것이야말로 창업자가 가야 할 길이다. 본 연구는 기술혁신 시장의 경쟁이 치열해지며 기업가 자질에 대한 기준 또한 높아지고 있으며 특히 높은 통찰력과 인지능력은 불확성이 높은 복잡한 창업 시장에서 창업기회를 보다 잘 인지하고 창업자원을 충분히 활용할 수 있게 한다. 또한 창업활동에서 객관적인 자기효능감과 높은 전략적 리더쉽은 기술창업 리스크를 대폭 낮추고 창업 타당성을 높일 수 있다.
창업자는 혁신의 선두자이자 창업의 롤모델이다. 스타트업의 성장, 발전, 확장은 창업자와 밀접한 관련이 있다. 불확실성이 팽배한 창업환경에서 창업자가 갖춘 역량은 스타트업 성장의 가장 중요한 자원과 성장 요인이다. 본 연구는 기존 연구자들이 창업자의 특징에만 주목하는 "외생적" 기능과 창업자의 역량인 내부 구성요소 간의 상호관계에 대한 분석이 부족했던 단점을 보완하기 위해 시작되었다. 기술창업 과정에서 창업자역량에 필요한 분석, 추구, 네트워킹에 대한 3가지 요인에 대한 연구와 함께 창업 과정과 창업성과 간의 상호적 역할을 제시하였다. 연구결과는 창업자의 역량과 스타트업 성장 사이의 “블랙박스”를 열어보고, 창업자의 역량과 그 구성요소가 스타트업 성장과정에 미치는 다원화된 역할에 대해 분석하였다. 이는 창업 이론과 실전에 기여하고 있다.
창업자이자 첨단 혁신기업의 설립자인 이들이 가진 능력은 기술 사업화를 실현하는 결정적 요인으로 작용한다. 이들이 만든 첨단 혁신기업은 기술 사업화의 주요 원동력이다. 기업의 생존과 발전이 곧 기술 사업화의 과정이다. 하지만 새로운 첨단기술의 복잡성과 시장의 불확실성으로 인해 기술창업이 어려워지면서 기업들이 기술개발의 초기 과정인 “Valley of Death”를 넘어서더라도 제품을 시장에 투입하기 위한 생산부터 대규모 산업화까지 “Darwinian Sea”의 어려움을 직면해야 한다. 따라서, 본 연구는 혁신기업이 서로 다른 환경에서 보유한 기술의 사업화를 보다 다차원적으로 생각하고 이행하는 것을 반영하기 위해 사업화 능력에 사업화 속도, 시장범위, 기술너비(Technology breadth) 등 3차원적인 검증 진행하였고, 창업 성과에 미치는 영향을 점검하였다. 그 중 시장범위 차원에 대한 연구 결과는 다른 연구와 상이한 결과를 도출하였으며, 이는 혁신기업 성장 이론 연구에 새로운 시각과 패러다임을 제공하고 있다.
실천의 차원에서 바라보면 본 연구의 결론 및 시사점은 기술형 창업자는 어떻게 하면 비즈니스 기회의 식별 능력의 향상을 통해 자기 효능감을 인식하고 향상시켜 창업 의식을 강화하며 훈련과 창업역량의 향상을 통해 창업 생존과 발전하는 능력을 위해 효율적인 멘토링을 제공한다. 그 동시에 정부, 대학 및 과학연구원, 업계협회 등 기관들에게 첨단기술 신설기업 성과의 제고를 위해 필요한 과학적 근거와 의사결정에 있어서 도움을 주고자 한다.
With the development of the knowledge economy era and the rise of the fourth industrial revolution, the structure of the world economy has shown multi-polarization. Key technologies and technological breakthroughs have become the inherent requirements of promoting high-quality development, and the destination of innovation is diversified, among which one of the focuses is individual entrepreneurship or secondary entrepreneurship within an organization. Entrepreneurial activities have become a new driving force for the economic development of a country or region. In China, entrepreneurship is not only a strategic measure to help build an innovative country, but also forms an entrepreneurial economy in a new situation. Entrepreneurship is not only a new way for the labor force to seek self-breakthrough, but also provides power for the transformation and development of the national economy, and promotes scientific and technological innovation and industrial upgrading.
In 2012, China put forward and started to implement the innovation-driven development strategy, and proposed the transformation of old to new kinetic energy to achieve the goal of industrial transformation and upgrading. The realization of this strategy is guaranteed by the increasing number of entrepreneurial activities. However, technology-based start-ups are different from other start-ups and mature enterprises. Technology-based start-ups mainly rely on the core technology holders’ own discrimination of opportunities, self-efficacy judgment, individual competence and technology commercialization capability, which have a profound impact on technological entrepreneurial activities. In addition, technological start-ups are faced with such factors as complicated environment, technological innovation and uncertainty of market changes, which constantly test entrepreneurs’ will and put forward higher requirements for entrepreneurs.
In this context, this paper first discusses, on the basis of literature research, the concept and research progress of entrepreneurial opportunity identification, entrepreneur’s self-efficacy, entrepreneur’s competence, technology commercialization capability, technological entrepreneurship and entrepreneurial achievements. At the same time, taking entrepreneurs of technological start-ups as the research object, this paper introduces two variables, namely opportunity identification and entrepreneurial efficacy, into the research framework of entrepreneurial will, and further discusses their relationship. The entrepreneur’s competence and technology commercialization capability are taken as intermediary variables, and their intermediary effects between entrepreneurial will and entrepreneurial achievements are investigated respectively. This paper constructs an integrated evaluation model for the whole process of technological entrepreneurship, including the identification of opportunities before starting a business, the relationship between entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial will, and the relationship between entrepreneurial will, entrepreneurial competence, technological commercialization potential and entrepreneurial achievements, and puts forward relevant assumptions. A questionnaire survey had been conducted among technical entrepreneurs in government-run industrial parks, entrepreneurial associations and university Industry-University-Research Cooperation Center, and 511 valid questionnaires were collected; the collected sample data were processed and analyzed by SPSS 23.0 and Amos 23.0 statistical analysis software, so as to test the theoretical hypothesis proposed in this study. The empirical results show that opportunity recognition and entrepreneurial self-efficacy have a significantly positive impact on entrepreneurial will and entrepreneurial will has a significantly positive impact on entrepreneurial achievements. Entrepreneurial competence and technology commercialization potential play a partial intermediary role in the relationship between entrepreneurial will and entrepreneurial achievements. Finally, the research conclusions are presented based on the results of statistical analysis, and the theoretical contribution and practical value of this research are further elaborated.
This paper has the following conclusions and implications.
It puts forward and constructs an integrated evaluation model of technological entrepreneurship based on the whole process of entrepreneurship, and analyzes its particularity and complexity, which provides a new research perspective for broadening the research scope of technological entrepreneurship.
Entrepreneurs themselves are innovators. That is to say, entrepreneurs possess various qualities of innovation and entrepreneurship, exploring a path to reach the destination of innovation after continuous innovative activities. It is found that facing the increasingly fierce competition environment in the technological innovation market, excellent entrepreneurs can reduce the risk of technological entrepreneurship and speed up the process of rationalization of entrepreneurial practice if they can keenly perceive the uncertainty and complexity of the entrepreneurial environment, be good at identifying and utilizing entrepreneurial opportunities, be good at exploring and utilizing entrepreneurial resources, and have objective self-perception and high strategic leadership in entrepreneurial activities.
Entrepreneurs are the promoters and coordinators of innovation and entrepreneurship. The growth, development and expansion of new ventures are closely related to entrepreneurs. In the uncertain entrepreneurial environment, the competence possessed by entrepreneurs is the most critical resource and element for the growth of new ventures. The purpose of this study is to overcome the shortcomings of the existing research, namely, scholars only pay attention to the “exogenous” function of entrepreneurs’ characteristics, without analyzing the relationship between the internal components of entrepreneurs’ competence. Examining the three basic dimensions of the entrepreneurial competence in the process of technological entrepreneurship: pursuing, analyzing and networking, this paper points out the different influences of the three dimensions on the relationship between the entrepreneurial process and the entrepreneurial achievements. As a result, this study attempts to open the “black box” between entrepreneur’s competence and the growth of new ventures, and explores the complexity of entrepreneur’s competence and the diversified functions of its constituents in the growth process of new ventures. It contributes to the theory and practice in the field of entrepreneurship.
The founders and core figures of high-tech start-ups have some abilities that are considered to be decisive factors to promote the commercialization of technology to a certain extent. Their new high-tech enterprises are the most active subjects to promote technology commercialization, and the process of their survival and development is that of realizing technology commercialization. However, due to the complexity of high-tech and the uncertainty of the market, technology-based entrepreneurship is struggling. Even if the enterprise crosses the “Valley of Death” from R&D to initial construction, it has to confront various difficulties in the “Darwinian Sea” from production to large-scale industrialization. In order to investigate the start-ups on their commercialization potential of self-owned technology in different environments, this study verifies the commercialization speed, market scope and technology breadth of technology commercialization potential, and examines their impacts on entrepreneurial achievements. At the same time, it reaches conclusions on the market scope dimension which are different from previous studies, thus providing a new perspective and paradigm for the research of the growth theory of new ventures.
From a practical point of view, the research findings and conclusions provide effective guidance for technological entrepreneurs on how to enhance their entrepreneurial awareness by improving their business opportunity recognition and increasing their self-efficacy, and at the same time, on how to improve their entrepreneurial survival and development by cultivating and enhancing their entrepreneurial competence and technology commercialization potential. It also provides scientific basis and decision-making counsel for the government, universities, research institutes, trade associations and other institutions to promote the entrepreneurial achievements of new high-tech ventures.
- Author(s)
- 기녕
- Issued Date
- 2022
- Awarded Date
- 2022. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 기술창업의지 창업성과 기술창업자역량 기술사업화능력
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24227
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000602634
- Alternative Author(s)
- QI NING
- Affiliation
- 부경대학교 기술경영전문대학원
- Department
- 기술경영전문대학원 기술경영학과
- Advisor
- 손재학
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
제2절 연구의 방법과 구성 5
제2장 이론적 배경 및 선행연구 9
제1절 창업자역량 9
제2절 기술사업화능력 24
제3절 기회인식 34
제4절 창업자기효능감 41
제5절 창업의지 47
제6절 창업성과 53
제7절 선행연구와 차별성 58
제3장 연구설계 및 연구방법 60
제1절 연구모형 및 가설설정 60
제2절 연구 설계 66
제4장 실증분석 83
제1절 표본의 인구통계학적 특징 83
제2절 비응답 편향과 동일방법편의 88
제3절 신뢰성과 타당성 검증 91
제4절 연구가설의 검정 106
제5장 결론 및 논의 119
제1절 연구결과 및 시사점 119
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 127
참고문헌 130
부록 156
감사의 글 159
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- Doctor
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- 기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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