PUKYONG

대학생의 내면화된 수치심과 대인관계문제와의 관계에서 거부민감성과 정서표현양가성의 순차적 매개효과

Metadata Downloads
Alternative Title
In The Relationship between The Internalized Shame of College Students and Interpersonal Problems, Sequential Mediating Effect of Rejection Sensitivity and Ambivalence over Emotional Expressiveness
Abstract
본 연구의 목적은 대학생의 내면화된 수치심과 대인관계문제와의 관계에서 거부민감성과 정서표현양가성의 순차적 매개효과를 살펴보는데 있다. 이를 위해 부산광역시, 울산광역시, 경상남도, 서울특별시 4개의 시도에 소재한 대학생 304명을 대상으로 실시하였고, 무성의하게 응답한 12부를 제외한 292부의 온라인 설문지가 사용되었다. SPSS 25.0와 AMOS 20.0을 사용하여 변인들 간의 관련성을 살펴보기 위해 상관분석을 실시한 후 구조방정식의 2단계 접근법의 절차에 따라 매개효과를 확인하였다.
본 연구의 결과는 첫째, 내면화된 수치심, 거부민감성, 정서표현양가성 및 대인관계문제는 모두 정적인 상관관계로 나타났다. 둘째, 대학생의 내면화된 수치심과 대인관계문제와의 관계에서 거부민감성과 정서표현양가성이 부분매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 대학생의 내면화된 수치심과 대인관계문제와의 관계에서 거부민감성과 정서표현양가성이 순차적으로 매개하는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 내면화된 수치심을 가진 대학생의 거부민감성과 정서표현양가성을 완화시키기 위한 상담기술 및 훈련 등의 개입을 통해 대인관계문제를 개선해야할 것을 시사한다. 본 연구는 내면화된 수치심을 지닌 대학생의 대인관계문제를 감소시키기 위해 실제적인 정보를 제공하는 데 도움을 줄 것이다. 끝으로 본 연구 결과를 토대로 후속연구에 대한 제언 및 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study is to examine the sequential mediating effect of rejection sensitivity and ambivalence over emotional expressiveness in the relationship between internalized shame and interpersonal problems of college students. To this end, 304 college students located in four cities and provinces of Busan, Ulsan, Gyeongsangnam-do, and Seoul were conducted, and 292 online questionnaires were used, excluding 12 copies that responded insincerely. Correlation analysis was conducted to examine the relationship between variables using SPSS 25.0 and AMOS 20.0, and the mediating effect was confirmed according to the procedure of the two-step approach of the structural equation.
The results of this study are as follows: First, internalized shame, rejection sensitivity, ambivalence over emotional expressiveness, and interpersonal problems all showed positive correlations. Second, it was found that rejection sensitivity and ambivalence over emotional expressiveness partially mediate the relationship between internalized shame and interpersonal problems of college students. Third, it was found that rejection sensitivity and ambivalence over emotional expressiveness sequentially mediate the relationship between internalized shame and interpersonal problems of college students.
These findings suggest that interpersonal problems should be improved through interventions such as counseling skills and training to alleviate the rejection sensitivity and ambivalence over emotional expressiveness of college students with internalized shame. This study will help provide practical information to reduce interpersonal problems of college students with internalized shame. Finally, based on the results of this study, suggestions and implications for subsequent studies were discussed.
Author(s)
김다연
Issued Date
2022
Awarded Date
2022. 2
Type
Dissertation
Keyword
내면화된 수치심 거부민감성 정서표현양가성 대인관계문제
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24244
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000606753
Alternative Author(s)
Da Yeon Kim
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 교육컨설팅학과
Advisor
천성문
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 7
3. 용어의 정의 8
Ⅱ. 이론적 배경 10
1. 내면화된 수치심 10
2. 거부민감성 12
3. 정서표현양가성 14
4. 대인관계문제 16
5. 관련 변인 간의 관계 19
Ⅲ. 방 법 25
1. 연구대상 및 자료수집 25
2. 측정도구 26
3. 자료분석 30
Ⅳ. 결 과 32
1. 주요 변인의 기술통계 32
2. 주요 변인 간의 상관분석 33
3. 측정모형 검증 35
4. 구조모형 검증 38
5. 구조모형의 매개효과 검증 40
Ⅴ. 논 의 43
참고문헌 49
국문초록 62
부록 63
1. 내면화된 수치심 척도 63
2. 거부민감성 척도 65
3. 정서표현양가성 척도 67
4. 대인관계문제 척도 69
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 교육컨설팅학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.