PUKYONG

디지털 기술수용이 비즈니스모델혁신과 수출성과에 미치는 영향 연구

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Alternative Title
A Study on the Impact of Digital Technology Adoption on Business Model Innovation and Firm Outcomes
Abstract
제 4 차 산업혁명의 발전에 따라 인공지능, 빅 데이터, 클라우드 컴퓨팅, 블록체인, 사물인터넷 등 신디지털 기술 및 인터넷 기술도 급속히 발전하여 전통적인 생산경영 방식에 큰 영향을 미쳤다. 이에 따라 디지털 기술은 기업들의 관심의 초점이 되고 있다. 디지털 기술 채택과 기업 비즈니스 모델 혁신을 통해 비용 절감, 생산성 향상, 제품 및 서비스 차별화 향상을 모색하는 기업이 늘고 있다. 따라서 본 논문에서는 중국 중소기업들의 디지털기술수용 결정요인을 알아보고 기업의 혁신기술수용이 비즈니스의 혁신성과 및 수출성과에 미치는 효과에 대한 실증적인 연구하였다. 그리고 비즈니스 모델 혁신을 중개변수로 기업의 신기술 채택과 기업 수출성과 간의 영향 관계 및 작용 경로를 찾아내다.
우선, 디지털 기술 채택, 비즈니스 모델 혁신 및 기업 수출성과에 관한 기본 이론을 정리하며 국내외 관련 문헌을 참고하여 이론적 가설을 제시하고 개념 모델을 구축한다. 기업 기술 채택의 영향 요인과 비즈니스 모델 혁신, 기업 수출성과의 운영 메커니즘을 탐구하였다.
둘째, 본 연구는 국내외 문헌에 있는 계량표를 참고하여 기술 채택 및 비즈니스 모델 혁신의 특징을 결합하여 변수 측정 항목을 설계하고 설문지를 작성하였다. 중국 국제 전자상거래 중소기업을 대상으로 설문조사를 해서 데이터를 수집하였다. SPSS 23 및 AMOS 23을 사용하여 회수된 샘플 데이터를 분석하고 샘플 데이터의 신뢰성과 유효성을 검증합니다. 디지털 기술 채택과 비즈니스 모델 혁신 및 기업 수출성과 간의 상관관계에 영향을 미치는 구조 방정식 모델을 구축하고, 모델의 적합도를 평가해서 수정한다.
분석의 결과에 따라, 본 연구에서 제시한 가설은 모두 검증되었고, 기술 유용성, 기술 용이성은 기업이 디지털 기술을 채택하는 데 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 경쟁자의 압력과 고객 요구의 사회적 환경 요인은 기업의 디지털 기술 채택 의도에 긍정적인 영향을 미친다. 동시에 기업은 디지털 기술 채택을 통해 비즈니스 모델 혁신 및 기업 수출성과에 긍정적인 영향을 미친다. 비즈니스 모델 혁신에서 참신한 비즈니스 모델 혁신과 효율적인 비즈니스 모델 혁신은 모두 기업 수출성과에 긍정적인 영향을 미칩니다. 비즈니스 모델 혁신의 중개 효과도 검증되었지만 중개 효과는 분명하지 않다.
본 연구에서 마지막으로 연구 결과와 조사에서 발견된 문제에 대한 대응 의견을 제시하고 중국 국제 전자상거래 중소기업 발전을 위해서 의견을 제시한다.
The development of the fourth industrial revolution has seen the rapid growth of the digital technologies such as artificial intelligence, big data, cloud computing, blockchain, Internet of Things (IoT), and Internet technologies, which has had significant impacts on traditional production and operation systems. Accordingly, enterprises have focused more on the digital technologies. Also, enterprises that use digital technologies and innovative business models to save costs are increasing in number, as they promote efficiency and diversify their products and services. Therefore, this research conducted by Chinese SMEs analyses the factors that influence the adoption of digital technologies, and is an empirical study on the effect of companies’acceptance of digital technologies on the results of business innovation and exportation. Moreover, this research also takes business model innovation as an intermediary variable to explore the mutual relationship and interaction between the adoption of new technologies by enterprises and their exportation.
First, this research sorts out the basic theories about the adoption of digital technologies, business model innovations, and enterprise exportation results. It also refers to the relevant domestic and foreign documents so as to put forward the theoretical hypotheses and construct the conceptual models. In addition, it explores the influencing factors of the adoption of digital technologies by enterprises, the innovation of business models and the operating mechanism of exportation.
Secondly, this research designs variable measurement projects and questionnaires with reference to the measurement tables in domestic and foreign literature and the characteristics of technology adoption and business model innovation. Data has been collected though a questionnaire survey conducted by Chinese international e-commerce SMEs. The reliability and validity of the sample data has been verified though SPSS 23 and AMOS 23. It constructs a structural equation model that could affect the relationship between the adoption of digital technology and business model innovation as well as exportation in order to evaluate the suitability of the established model and modify it appropriately.
According to the analysis, the hypotheses proposed in this research have been verified, concluding that the usefulness and easy-to-use technology have positive impacts on the adoption of digital technologies by enterprises. The pressure from competitors and the social environmental factors of customer demands also have positive influences on the company's intention to adopt new digital technologies. Simultaneously, companies do adopt digital technologies to promote business model innovation and exportation. In the business model innovation, both novelty-oriented and efficiency-oriented business models can exert positive impacts on the exportation of enterprises. The intermediary effect of business model innovation has been verified and can be seen as obvious.
In the final part of this research, the limitations and future topics are proposed. Solutions to the problems found in the conclusion and the survey and the development of China's international e-commerce SMEs are proposed.
Author(s)
송창송
Issued Date
2022
Awarded Date
2022. 2
Type
Dissertation
Keyword
디지털 기술 비즈니즈 모델 비즈니즈 모델 혁신 TAM모델
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24251
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000600233
Alternative Author(s)
SONG CHANGSONG
Affiliation
부경대학교 기술경영전문대학원
Department
기술경영전문대학원 기술경영학과
Advisor
손재학
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1.1. 연구의 배경 1
1.2. 연구의 의의 및 목적 3
1.3. 연구 방법 및 구성 5

Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 8
2.1. 디지털 기술의 발전 8
2.2. 기술수용이론 9
2.2.1. 기술수용모형 10
2.2.2. 통합기술수용이론 14
2.3. 비즈니스 모델과 혁신 및 효율 이론 18
2.3.1. 비즈니스 모델 18
2.3.2. 비즈니스 모델 혁신 22
2.3.3. 혁신 및 효율 이론 26
2.4. 선행연구 및 차별성 31
2.4.1. 디지털 기술수용에 영향을 미치는 요인 31
2.4.2. 디지털 기술과 비즈니스 모델 혁신의 관계 38
2.4.3. 디지털 기술과수출성과의 관계 39
2.4.4. 비즈니스 모델혁신과 기업 수출성과의 관계 42
2.4.5. 연구 차별성 43

Ⅲ. 연구 모델 및 가설 설정 45
3.1. 연구 모델 45
3.2. 가설설정 47
3.2.1. 디지털 기술 수용 결정요인과 디지털 수용 간의 관계 47
3.2.2. 디지털 기술과 기업 수출성과 간의 관계 51
3.2.3. 디지털 기술과 비즈니스 모델혁신 간의 관계 52
3.2.4. 비즈니스 모델혁신과 기업 수출성과 간의 관계 54
3.2.5. 비즈니스 모델혁신과 수출성과, 디지털 기술 간의 관계 57
3.3. 변수의 조작적 정의 및 자료 수집 59
3.3.1. 변수의 조작적 정의 및 측정항목 59
3.3.2. 자료의 수집 및 분석방법 65

Ⅳ. 실증 분석 및 가설 검증 69
4.1. 기초자료 분석 69
4.1.1. 공통 방법 편차 분석 69
4.1.2. 요인별 기술통계 70
4.2. 신뢰도 분석 및 타당성 분석 71
4.2.1. 신뢰도 분석 71
4.2.2. 타당성 분석 73
4.3. 측정모형의 적합도 검증 78
4.3.1. 확인적 요인 분석 78
4.3.2. 상관관계 분석 82
4.3.3. 구조 방정식 모형 분석 85
4.3.4. 매개 효과 검증 89

Ⅴ. 결론 91
5.1. 연구의 요약 및 시사점 91
5.2. 연구의 한계점과 향후 연구 과제 95

참고문헌 97

국문요약 110

부 록 112
Degree
Doctor
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기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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