이주홍 동화의 환상성 연구
- Alternative Title
- A Study on the Fantasy in Children's Stories of Ju-Hong Lee
- Abstract
- A Study on the Fantasy in Children's Stories of Ju-Hong Lee
Jeong-Ae Kim
Department of Korean Language & Literature
The Graduate School Pukyong National University
Abstract
This study examines the tendencies of fantasy that are represented
in Ju-Hong Lee’s children’s stroies that reflect his perception.
Ju-Hong Lee had written all genres of literature and, in particular,
had consistently published his works for children until old age without
losing his identity as a children's writer. Ju-Hong Lee had 'animistic
thinking' and recognized that 'A work is a statement'. This view became
the basis of his children’s stroies with fantasy.
A total of eight works are studied: (1959), Rock> (1965), (1977), Pond> (1978), and (1982),
and
(1983).
In the first chapter, the type of fantasy possessed by Ju-Hong Lee’s
works is examined. Tzvetan Todorov used ‘the reader’s hesitation’ as the
basis for judging fantasy. Ju-Hong Lee's works are not fantasy fairy tales,
but in Todorov's point of view, they belong to a genre adjacent to
fantasy, and can be classified into 'fantastic-eccentricity',
'fantastic-wonder', and 'wonder' types.
In the second chapter, the writer’s consciousness shown in the
works with fantasy is studied. In the writer's childhood memories, the
parents who cared for him, even in poverty and helplessness, stood the
most. The parents' benevolence and helplessness deeply embedded within
the writer are repeatedly reproduced in the works. His memories were
closely related to the writer's attitude toward children in his works, and
- iv -
to the child image that the writer expected. In addition, the writer used
fantasy to criticize the real society and reveal the expected social image.
In , he expected a society where children can eat, learn,
build knowledge and stamina, and enjoy a high-quality culture without
worrying about money. In , he criticized
a real society that valued money as an absolute value, and presented the
peaceful and warm society he expected.
In the third chapter, the significance and limitations in his works
with fantasy are studied. Ju-Hong Lee understood the importance of
fantasy in his children's literature and tried to embody fantasy in his
works. Ju-Hong Lee took problematic characters as the main characters
and let them experience the supernatural world. The materials necessary
for realizing the fantasy were brought from life or from local things. The
problematic protagonists and the materials brought from life showed the
typical fantasy stories that Ju-Hong Lee thought.
The limitation is that the protagonists, the target of the reader's
identification, were passive or it is not clear who was protagonist in the
work. In and , protagonists were
passive in their identification, and didn't affect the psychological growth
of the readers. Instead, the readers merely learned fun and lessons. In Promise With A Heavenly God> and House>, the main characters became unclear while the narrative
progressed, leaving only the lesson. This can be seen as a reflection of
Ju-Hong Lee, whose will for change was weakened compared to his
critical consciousness.
Ju-Hong Lee, who maintained his identity as a children's writer until
old age, understood the importance of fantasy in children's literature and
wrote several children’s stroies with fantasy. The failure of his works to
reach fantasy fairy tales was a limitation of the times as well as of the
writer.
(Key Words : childlen's writer, fantasy, tendencies of fantasy, Tzvetan
Todorov, reader's hasitation, writer's consciousness, protagonist, passive,
identification
이주홍 동화의 환상성 연구
김정애
부경대학교 일반대학원 국어국문학과
초 록
본 논문은 이주홍의 인식이 반영된 환상성 동화를 고찰하고 있다. 이주홍은 문학의 전 장르를 섭렵했으며, 특히 아동문학가로서의 정체성을 잃지 않
고 노년에 이르기까지 꾸준히 동화를 발표하였다. 이주홍은 ‘물활론적 사고’를 가지
고 있었고, ‘작품은 곧 발언’이라고 인식하였다. 이런 견해는 환상성을 가진 동화의
바탕이 되었다. 연구 대상으로 삼은 작품은 모두 8편으로 59년 발표한 , 65년 발표
한 , 77년 발표한 , 78년 발표한 , 82
년 발표한 , 83년에 발표한 에 효자 났네>이다. 본문 1절에서는 이주홍 동화가 가진 환상성의 유형을 살펴보았다. 츠베탕 토도로
프는 ‘독자의 망설임’을 환상성을 판단하는 근거로 삼는다. 토도로프의 견해에 비추
어 볼 때 이주홍의 동화들은 환상 동화가 아니라 환상과 인접한 장르에 속하며, ‘환
상적-기이’, ‘환상적-경이’, ‘경이’ 유형으로 분류할 수 있다. 2절에서는 환상성을 가진 동화에 나타난 작가의식을 짚었다. 작가의 유년 기억에는 가난하고 무력한 처지에서도 자신을 아껴주었던 부모님이
가장 크게 자리하고 있다. 작가가 내면 깊이 자리한 부모님의 자애로움과 무력함은
작품 속에서 반복 재생된다. 그의 기억은 작품 속의 아동을 대하는 작가의 태도, 작
가가 기대하는 아동상과 깊은 관련을 보인다. 또 작가는 환상성을 활용해 현실 사회
- 78 -
에 대한 비판과 기대하는 사회상을 드러낸다. 에서 어린이가 돈 걱정
하지 않고 먹고, 배우며, 지식과 체력을 쌓고 수준 높은 문화를 누릴 수 있는 사회
를 기대하고 있다. 에서 돈을 절대 가치로 여기는 현실 사회를 비
판하며, 자신이 기대하는 평화롭고 따뜻한 사회상을 제시하고 있다. 3절에서는 이주홍 환상성 동화의 의의와 한계를 짚었다. 이주홍은 아동문학에서 환상의 중요성을 이해하고 자신의 작품에서 환상을 구현
하고자 했다. 이주홍은 문제성을 가진 인물을 주인공으로 두고, 그 인물이 초자연적
세계를 경험하게 한다. 환상을 구현하는데 필요한 소재는 생활 속에서 가져오거나
토속적인 것에서 가져왔다. 문제성을 가진 주인공과 생활 속에서 가져온 소재는 이
주홍이 생각하는 환상성 동화의 전형을 보여준다. 독자들의 동일시 대상인 주인공이 수동적이거나 주인공이 불명확한 점은 한계라
고 할 수 있다. 와 은 동일시 대상이 수동적이어서
독자들의 심리적 성장에까지 영향을 주지 못하고, 대신 재미와 교훈을 얻는 것에 그
치게 된다. 과 에서는 서사가 진행되는
동안 주인공이 불명확해지면서 역시 반면교사의 교훈만 남게 된다. 이는 비판의식에
비해 변화의 의지는 약해진 이주홍의 심정이 반영된 것으로 볼 수 있다. 노년까지 아동문학가로서 정체성을 견지했던 이주홍은 아동문학에서 환상의 중요
성을 이해하고 환상성을 가진 동화를 여러 편 썼다. 그의 환상성 동화가 환상 동화
에까지 이르지 못한 것은 시대의 한계이면서 작가의 한계이기도 하다.
(키워드 : 이주홍, 아동문학가, 환상, 환상의 경향, 츠베탕 토도로프, 독자의 망설
임, 주인공, 수동적, 독자의 동일시 대상)
- Author(s)
- 김정애
- Issued Date
- 2022
- Awarded Date
- 2022. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 이주홍 환상 환상의 경향 츠베탕 토도로프 독자의 망설임 독자의 동일시 대상
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24329
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000604033
- Alternative Author(s)
- Jeong-Ae Kim
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국어국문학과
- Advisor
- 김남석
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 1
2. 선행 연구 검토 5
Ⅱ. 환상성의 개념과 연구 방법 10
Ⅲ. 이주홍 동화의 환상성 17
1. 환상성을 가진 이주홍 동화의 유형 17
1) ‘환상적 기이’ 유형 : ‘꿈’을 통한 초자연적 현상의 약화 18
2) ‘환상적 경이’ 유형 : 현실 세계의 초자연적 현상 25
3) ‘경이’ 유형 : 초자연적 사건의 수용 33
2. 환상성을 가진 이주홍 동화에 나타난 작가 의식 38
1) 아동을 대하는 작가의 태도 41
2) 기대하는 아동상 48
3) 당대 현실 비판과 기대하는 사회상 53
3. 이주홍 환상성 동화의 의의와 한계 58
1) 이주홍 환상성 동화의 의의 58
2) 이주홍 환상성 동화의 한계 61
(1) 수동적인 동일시 대상 62
(2) 동일시 대상의 부재 65
Ⅳ. 결론 69
참고 문헌 72
초록 77
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 국어국문학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.