PUKYONG

중국식 플랫폼의 특성 연구

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Abstract
As of 2021, the market value of two Chinese Internet companies, Alibaba and Tencent, has a relatively high market share among Chinese Internet platform companies. Taking 2020 as the benchmark, Tencent ranks first with a market value of 4.553 trillion yuan, followed by Alibaba with 4.1086 trillion yuan. As Chinese platform companies have been imitating the successful development of American companies, this study analyzes the development process and characteristics of American platforms, and combines the characteristics of Chinese platforms. Taking Alibaba and Tencent, the representatives of platform enterprises, as the research objects, sorting out their development process and the limitations of Chinese national platforms, and also combining the characteristics of the development process of American platforms, it analyzes the differences between Chinese and American platforms.
The results are as follows.
First, Chinese platforms are different from that of the United States, showing comprehensive characteristics. The platforms in the United States are divided into square platforms, market platforms and infrastructure platforms. Square platforms include Google, Facebook, YouTube, etc. Google started from search portals, and Facebook started from social media, specializing in this field. Of course, while platforms are expanding into other areas, platforms in the US are arguably already specialized to a certain extent. In contrast, the platforms of Chinese large platform companies like Alibaba and Tencent are not specialized in specific areas. Although Alibaba started from e-commerce, it covers multiple platforms (super apps). There are not only e-commerce platform Taobao and settlement platform Alipay, but also logistics platform Caoqiao and financial platform Ant Group. The Alipay platform includes applications for various platforms. So does Tencent. Although Tencent's WeChat started as a chat tool, it has not only an official account, but also a huge platform of mini-programs called "Xiao programs" and is developing academically.
Second, Chinese platforms are more monopolistic. In particular, the monopoly of the platforms of Alibaba and Tencent is well known. It's directly confirmed by the market share of Alipay, the settlement method in the Alibaba world, and WeChat Pay, the settlement method in the Tencent world.
Third, the Chinese characteristics of platforms that had developed in the systems other than the US. China's huge platforms were initially under the state's easing of restrictions. In the Network Plus and Made in China 2025 policies, the state encouraged the development of platforms at an early stage. But like the U.S., China’s huge platforms are starting to gradually de-nationalize. And China is starting to show control over the giant slab. This study discusses the characteristics of Chinese platforms in conjunction with the characteristics of these state institutions.
2021년 현재 중국 인터넷 기업 알리바바와 텐센트 두 기업의 시장 가치는 중국 인터넷 플랫폼 기업에서 높은 점유율을 차지하고 있다. 2020년 기준으로 텐센트가 시가 4조 5,530억 위안으로 1위를 차지하였으며, 다음으로 알리바바가 4조 1,086억 위안으로 그 뒤를 이었다. 중국 플랫폼 기업은 미국의 성공적 기업 발전을 벤치마킹해 왔기 때문에 본 연구는 미국식 플랫폼의 발전과정과 특징을 분석하고 중국식 플랫폼의 특성을 접목해 연구·분석하였다. 우선 플랫폼 기업의 대표인 알리바바와 텐센트를 연구 대상으로 알리바바와 텐센트 플랫폼의 발전과정과 중국 국가 플랫폼의 규제를 정리하고, 다음으로 미국 플랫폼 발전과정의 특성을 결합하여 중국과 미국 플랫폼의 차이를 분석했다.
이에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국의 플랫폼은 미국과 달리 종합적 특성을 보이고 있다. 미국의 플랫폼은 광장플랫폼, 시장플랫폼과 인프라 플랫폼으로 나뉜다. 광장 플랫폼은 구글, 페이스북, 유튜브 등이 있다. 구글은 검색 포털에서, 페이스북은 소셜미디어에서 출발해 이 분야에 대해서 특화시켰다. 물론 플랫폼이 다른 분야로 확장되고 있지만 미국의 플랫폼은 어느 정도 전문화되어 있다고 할 수 있다. 반면 중국의 대형 플랫폼 기업인 알리바바와 텐센트의 플랫폼은 특정 분야에만 전문화되어 있지 않다. 알리바바는 전자상거래에서 출발했지만 다양한 플랫폼(슈퍼앱)을 망라하고 있다. 전자상거래 플랫폼 타오바오와 결제 플랫폼 알리페이뿐 아니라 물류 플랫폼 차오차오, 금융 플랫폼 앤트그룹도 있다. 알리페이 플랫폼에는 다양한 플랫폼의 앱이 포함된다. 텐센트도 마찬가지다. 텐센트의 위챗은 메신저로 출발했지만 공식 계정은 물론 ‘리틀 프로그램’이라는 미니 프로그램의 거대한 플랫폼을 보유하며 학업을 발전시키고 있다. 둘째, 플랫폼이 미국보다 독점적이라는 점이다. 특히 알리바바계와 텐센트계의 플랫폼의 독점성은 잘 알려져 있다. 알리바바계의 결제수단인 알리페이와 텐센트계의 결제수단인 위챗페이의 시장 점유율만 봐도 알리바바의 알리페이와 텐센트계의 결제수단인 위챗페이의 시장 점유율을 직접 확인할 수 있다. 셋째, 미국과 다른 국가 체제에서 발생하는 플랫폼의 중국 특성이다. 중국의 거대 플랫폼은 초기에는 국가의 규제 완화 아래 있었다. 네트워크+와 중국 제조 2025 정책에서 국가는 초기에 플랫폼 발전을 장려하였다. 그러나 미국과 마찬가지로 중국의 거대 플랫폼은 점차 탈국가화되기 시작했다. 중국은 거대 플렛폼에 대해 통제력을 나타내기 시작하였다. 본 연구는 이처럼 중국 플랫폼의 특성과 이들 국가 체제의 특성을 결합하여 논의하였다.
Author(s)
LYU ZHENGHUA
Issued Date
2022
Awarded Date
2022. 2
Type
Dissertation
Keyword
알리바바 텐센트 중국식 플랫폼 전자상거래 플랫폼 반독점
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24347
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000606934
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 중국학과
Advisor
이중희
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성과 목적 1
제2절 선행연구 2
제3절 연구방법과 논문의 구성 4
제2장 플랫폼의 이론 6
제1절 플랫폼의 정의 6
제2절 플랫폼의 특성 7
제3장 알리바바 플랫폼의 발전과정 15
제1절 온라인 쇼핑 플랫폼: 티몰과 타오바오 15
제2절 제3자 금융 플랫폼: 알리페이와 화베이 18
제3절 스마트 물류 플랫폼: 차이냐오 23
제4절 소결 28
제4장 텐센트 플랫폼의 발전과정 30
제1절 개인 컴퓨터용 메신저: QQ 30
제2절 플랫폼형 스마트 폰 메신저: 위챗 31
1. 통신 단계 31
2. 사교 단계(社交阶段) 34
3. 위챗의 플랫폼 단계 35
제3절 일체화된 통합 플랫폼: 미니프로그램(小程序) 37
1. 위챗 미니프로그램의 초기 단계 38
2. 위챗 미니프로그램의 중기 단계 39
3. 위챗 미니프로그램의 PC판 발표와 폭발 단계 40
제4절 소결 46
제5장 결론 49
Degree
Master
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대학원 > 중국학과
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