PUKYONG

A Study of College Students' Attitudes toward English Media and the Lexical Learning Opportunities Afforded by Streaming Media

Metadata Downloads
Alternative Title
영어미디어 시청에 대한 대학생학습자들의 태도와 온라인 스트리밍 미디어 제공에 의한 언어학습 기회에 관한 연구
Abstract
온라인 스트리밍 영어 미디어의 출현은 언어 학습자들에게 교실 밖에서 영어 입력을 접하게 하는 추가적인 수단을 제공한다. 교실 밖에서의 폭넓은 학습은 언어학습 프로그램에 중요한 부분이며 (Nation, 2012), 교실환경에서 학습된 언어를 강화하는 데 도움을 주기 때문이다 (Ellis, 2012). 나아가 현재 온라인 스트리밍 미디어 시청자들은어휘 학습에 유리한 협의의 미디어 시청을 한다 (Webb, 2011).
학습자들이 영어 미디어에 대한 어떤 태도를 가지는지 또언어 학습을 어떻게 증진시킨다고 생각하는지 조사하기 위해 한국 대학생 275명을 대상으로 설문 조사를 하였다. 영어 미디어에 대한 태도와 영어 미디어를 봄으로써 어휘를 습득하는 것이 가능하다고 믿는지에 대한 관계에 대하여 물어보았는데 영어 미디어에 대한 인식의 수준, 그리고 성별이나 영어 미디어 사용 경험, 영어 미디어 사용에 대한 능숙함 등과의 관계도 조사하였다. 나아가 스트리밍 미디어에 의해 어휘 습득 기회가 제공되는지 조사하기 위해 90개의 대본들을 엮고 분석했다. 3개의 장르(코미디, 호러, 액션)가 그 대상이 되었고 각 장르 마다 2개의 TV 시리즈가 편집되었다. 위의 3개 장르와 비교하기 위해 네 번째 코퍼스는 무작위한 장르의 TV쇼로 구성되었다.
광범위한 영어 미디어 시청에 대한 대학생들의 태도와 어휘 습득 간의 관계의 결과는 연구 참가자들이 영어 미디어에 관심을 지녔으며, 폭넓은 미디어 시청이 언어학습에 도움이 된다고 인식했고, 스트리밍 매체를 알고 있었으나 영어 미디어에는 다소 어려움을 느끼고 있었다. 또한 결과는 학습자들이 모르는 어휘와 발화의 속도, 자막의 부족이 광범위한 영어 미디어 시청을 더욱 어렵게 만든다고 생각하고 있다는 것을 보여 주는 반면 미디어 시청이 어휘학습에 대한 동기 부여를 해주고 문화를 배우는 것과 듣기 속도 향상, 은어 학습에도 큰 효과가 있을 것이라고 믿는 경향이 있었다. 그러나 문법 학습에 유용할 것이라고 생각하지는 않았으나 어휘 습득에 잠재적으로 도움이 될 것으로 믿고 있었다. 영어 미디어에 대한 학생의 태도를 구성하는 4가지 항목 중에 흥미와 유용성 사이에 그리고 흥미와 익숙함 사이에, 그리고 인지된 유용성과 익숙함 사이에 통계적으로 상관관계가 있었다. 반면에 인지된 어려움과 흥미, 인지된 어려움과 익숙함 사이에는 부적 상관관계가 있었다. 그리고 개인적 차이에 따라서도 영어 미디어에 대한 태도의 경향이 달랐는데 예컨대 여학생들이 스트리밍 영어 미디어에 더 익숙하였다. 그리고 영어에 능숙한 학생, 그리고 영어 미디어 경험이 많은 학생들이 더 흥미를 갖고 유용하다고 인식하며 어려움을 덜 느끼는 것으로 나타났다.
스트리밍 미디어가 제공하는 어휘 학습 기회를 어휘 범위 측면에서 볼 때, 공포물에 등장하는 어휘 수준은 비교적 낮았고 코미디, 액션 장르는 비교적 높았다. 같은 어휘의 재사용도와 어휘 간의 간격의 측면에서 볼 때, 중간 빈도 어휘가 학습될 가능성이 가장 높았다. 그리고 무작위로 TV를 보는 것 보다 시리즈물을 보는 것이 어휘 학습에 유리하였다. 모든 3개 장르의 대본들 에서는 중간 빈도 어휘들이 모두 최소 10회 이상 반복되었고 코퍼스의 전체 중간 빈도 어휘들에 비해 10배 혹은 그 이상으로 많이 반복되었다. 나아가 3개 장르의 대본들은 무작위로 선정한 장르의 코퍼스에 비하여 훨씬 다양한 중간 빈도 어휘들을 제공하였다.
이 연구의 목적은 교사들에게 학생들이 어떻게 광범위한 영어 미디어를 시청하게끔 동기부여 할 수 있는지 통찰력을 제공함에 있다. 교육과 연구의 함의는 이 연구의 결과에 제시되어 있다.
The emergence of English streaming media offers additional avenues for language learners to encounter English language input outside of the classroom. This is important because extensive learning outside of the classroom is an essential part of a language learning program (Nation, 2012) and is beneficial for reinforcing language that is being learned inside the classroom (Ellis, 2006). Furthermore, viewers of streaming media now commonly practice narrow viewing of media which is conducive to vocabulary learning (Webb, 2011).
In order to explore what students think of English media and what language learning opportunities media provides, 275 college students at a university in South Korea were surveyed in regards to their attitudes toward English media and their views toward learning vocabulary from extensive viewing of English media. An attempt was also made to investigate how categories of perceptions toward English media are related to one another and to explore the possible effects of gender, experience with English media, and proficiency on perceptions toward English media. Furthermore, in order to explore the lexical learning opportunities afforded by streaming media, a total of 90 scripts were compiled and analysed for the purpose of this study. Three genres were selected for analysis and, within each genre, episodes from two television series were analysed. The genres that were utilized were comedy, action/superhero, and horror. A fourth corpus consisting of random television shows was compiled for comparison with the three genres of this study.
In regards to college students’ attitudes toward English media and vocabulary learning from extensive viewing, it was found that the participants were interested in English media, considered extensive viewing of English media to be useful for language learning, were familiar with streaming media, and regarded media to be somewhat difficult. The results also showed that the participants considered unknown vocabulary, speed of speech, slang, and a lack of subtitles to be particularly difficult aspects of extensive viewing, while they deemed English media to be particularly useful for raising interest in language learning, learning about culture, improving listening speed, learning vocabulary, and learning slang. The participants did not find English media to be useful for learning grammar. Furthermore, learners tended to believe that there was a high potential to learn vocabulary from watching media. In regards to the relationships that exist between the four constructs of students’ attitudes toward media viewing, there was found to be statistically significant correlation between perceptions of interest and perceptions of usefulness of media for language learning, between interest and familiarity with streaming media, and between perceived usefulness and familiarity with streaming media. There was found to be a negative correlation between perceived difficulty and interest in English media and between perceived difficulty of English media and familiarity with streaming media. In regards to the effect of individual differences on perceptions toward English media, there was an indication that females are more familiar with streaming media than males, and there was evidence that more proficient students and those with more experience with English media were more interested in media, perceived it to be more useful, were more familiar with streaming media, and considered media to be less difficult.
Pertaining to the lexical learning opportunities afforded by streaming media, in terms of lexical coverage, the horror genre was found to be relatively easy, and the comedy and action genres were found to be relatively difficult genres for extensive viewing of English media. As for lexical recycling and lexical spacing, there was found to be more lexical learning opportunities of mid-frequency vocabulary for both within genre viewing and within series viewing of streaming media than for random viewing of television. All three genres analysed were found to have a greater number of mid-frequency word families that were repeated 10 or more times, and a higher percentage of mid-frequency word families that were repeated 10 or more times to the total mid-frequency word families in the corpuses. Furthermore, all of the genres analysed had a higher number of mid-frequency words that exhibited lexical range and opportunities for spaced encounters of mid-frequency vocabulary than the random genres corpus.
The aim of this study was to provide teachers with insights into how they can motivate their students to practice extensive viewing of English media. Pedagogical implications and research implications are presented based on the findings of this study.
Author(s)
STROME DEVIN MICHAEL
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
Keyword
Extensive Viewing Extensive learning Lexical coverage Lexical recycling Lexical spacing Streaming media
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2438
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000333437
Affiliation
Pukyong National University, Graduate School
Department
대학원 영어영문학과
Advisor
Junil Oh
Table Of Contents
I. INTRODUCTION 1
1.1 Background 1
1.2 Definition of terms 3
1.3 Research questions 5
1.4 Chapter summary 7
II. LITERATURE REVIEW 8
2.1 Extensive learning 8
2.2 The use of media for extensive learning purposes 13
2.3 Incidental language learning from extensive viewing of media 16
2.4 Aspects of lexical acquisition 27
2.5 Issues in extensive viewing 34
2.6 Corpus–based analyses of vocabulary in English media 47
2.7 Conclusion and scope of study 49
III. RESEARCH METHODOLOGY 51
3.1 Participants and corpuses 52
3.2 Instruments 54
3.3 Data collection procedures 65
3.4 Data analysis procedures 67
IV. RESULTS AND DISCUSSION 71
4.1 Students' attitudes toward English media 71
4.2 Lexical learning opportunities in streaming media 98
V. CONCLUSION 120
5.1 Overview 120
5.2 Summary of findings 120
5.3 Pedagogical implications 123
5.4 Limitations and research implications 126
References 128
Appendices 134
Acknowledgements 141
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 영어영문학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.