PUKYONG

팔라스마의 건축이론에서 본 다감각적 건축경험과 표현특성에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
Abstract

Finland's Juhani Pallasmaa criticizes the visual-centric tendencies of modern architecture and cities, and argues for the restoration of human sensibility through multisensory architectural experiences. In this study, based on Pallasmaa's architectural theory, the interaction of the senses is considered and elements for a multisensory architectural experience are derived. He appears in the architectural works of Peter Zumthor and Kuma Kengo, and Steven Holl and Daniel Libeskind, using the four elements of 'Breaking the visual form, Body sensation and perception, Body movement and Action, and Emotional internalization'. The expressive characteristics of sensory experience were analyzed.
As a result of the analysis, it can be seen that the multisensory expression characteristics in each architect's work are expressed in whole or in part depending on the purpose of the space, and appear in various forms and multisensory elements depending on the cultural and emotional aspects and which senses are more focused on. Although architectural thinking and expression methods are different, it can be said that they are realizing architectural space as a multisensory experience in their own way.
Through this study, the restoration of human sensory ability through the multisensory architectural experience proposed by Pallasmaa was recognized as important, and multisensory experiential architecture should be the goal and direction overlooked by modern architecture.
Author(s)
김옥영
Issued Date
2022
Awarded Date
2022. 2
Type
Dissertation
Keyword
다감각 유하니 팔라스마
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24381
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000607173
Affiliation
부경대학교 산업대학원
Department
산업대학원 건축학과
Advisor
노지화
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 연구의 범위 및 방법 2
1.3 선행연구 고찰 4
Ⅱ. 이론적 고찰 6
2.1 인간의 다감각과 그에 따른 인식과 변화 6
2.1.1 근대 이전의 감각인식 6
2.1.2 시각중심 사고의 해체 7
2.2 감각의 확장과 건축적 경험 9
2.2.1 몸을 통한 체험의 추구 9
2.2.2 물질의 순수 본질성 10
2.2.3 감각과 장소와의 관계성 11
2.3 모더니즘 건축과 시각중심주의 비판 12
Ⅲ. 팔라스마 건축이론과 다감각적 건축 14
3.1 팔라스마의 건축철학과 배경 14
3.1.1 문화·정서적, 학문적 배경 14
3.1.2 팔라스마가 영향을 받은 인물들 15
3.1.3 건축 작업 및 저작의 성향 17
3.2 다감각적 경험과 건축적 표현요소 분석 21
3.2.1 감각의 속성과 상호작용 21
3.2.2 다감각적 건축경험의 과정과 요소 24
3.2.3 다감각적 건축의 표현요소 분석틀 25
Ⅳ. 다감각적 경험과 현대건축가의 작품분석 28
4.1 페터 줌토르와 건축적 특성 28
4.1.1 건축적 배경 28
4.1.2 건축 작품과 다감각적 표현특성 분석 30
4.2 쿠마 켄고와 건축적 특성 45
4.2.1 건축적 배경 45
4.2.2 건축 작품과 다감각적 표현특성 분석 47
4.3 스티븐 홀과 건축적 특성 61
4.3.1 건축적 배경 61
4.3.2 건축 작품과 다감각적 표현특성 분석 63
4.4 다니엘 리베스킨트와 건축적 특성 77
4.4.1 건축적 배경 77
4.4.2 건축 작품과 다감각적 표현특성 분석 79
4.5 소 결 94
Ⅴ. 결 론 98
참고문헌 102
Degree
Master
Appears in Collections:
산업대학원 > 건축학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.