한국 유아·아동 도서 출판 산업의 글로벌 발전전략
- Alternative Title
- The global development strategy of the Korean children’s publishing industry
- Abstract
- In the last 10 years, the trade deficit of Korean children's picture albums has reached more than 10 times. After consulting the materials, it is found that the specific academic materials and information related to this are very insufficient. At the same time, the new coronavirus has caused a huge impact on various industries. Has the already troubled Korean children's book publishing industry plunged into a deeper crisis? Therefore, this paper uses case analysis to compare the children's book publishing industry in South Korea and the children's book publishing industry in the United States, and analyze the problems and advantages of the South Korean children's publishing industry.
At the same time, it observes the international environment of the publishing industry and analyzes the external opportunities and threats of the Korean children’s publishing industry. Combining literature and information, construct a SWOT analysis model of Korean children's book industry. Finally, by conducting a questionnaire survey with experts, grasping the importance of each factor, and using AHP (hierarchical analysis) to comprehensively analyze the results, the SO, WO, ST, and WT strategic matrix are obtained.
This thesis is a small number of studies on the strategic direction of the Korean children's book publishing industry. It is hoped that this can provide a reference for improving the competitiveness of the Korean children's book industry. In addition, the paper also applies the SWOT-AHP model to the strategy formulation and analysis process of the Korean children's book publishing industry for the first time.
- Author(s)
- LIU HUIHUI
- Issued Date
- 2022
- Awarded Date
- 2022. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- children's books global development strategy overseas market development globalization
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24400
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000600408
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 이춘수
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 배경 1
1.1 연구의 배경 1
1.2 연구의 대상 3
2. 연구 목적 4
3. 연구 방법 4
Ⅱ. 선행 연구 5
1. 기존 연구검토 5
1.1 국내 유아·아동 도서 출판 산업의 연구 5
1.2 국외 유아·아동 도서 출판 산업의 연구 9
2. SWOT-AHP분석 방법 11
Ⅲ. 한국 유아·아동 도서 출판산업의 문제분석 12
1. 미국 유아·아동 도서 출판 산업의 발전 및 분석 12
1.1 미국 유아·아동 도서산업의 역사발전 12
1.2 미국 유아·아동 도서 출판 산업의 현황 14
1.3 미국 유아·아동 도서 출판 산업의 분석 15
2. 한국 유아·아동도서 출판 산업의 대비분석 18
Ⅳ. 한국 유아·아동 도서 출판 산업 글로벌 경영 환경 22
1. 글로벌 경영 환경 22
1.1 문화적 차이-문화적 거리 22
1.2 지리위치 차이-지리적 거리 25
1.3 정치적 경영환경-무역장벽 27
1.4 경제 수준 차이-각국 경제 발전 30
1.5 시장규모 차이-각국 유아인구 33
2. 코로나 19 환경과 4차 산업의 영향 34
Ⅴ. 해외 시장 진출의 분석모형 구축 및 전략 37
1. SWOT-AHP 분석 모형 37
1.1 SWOT모델 수립 37
1.2 계층구조모델 구축 41
1.3 판단행렬 구축 42
1.4. 가중치 확정 43
2. SWOT-AHP 분석 결과 43
2.1 응답자특성 43
2.2 1계층 요인의 중요도 결과 44
2.3 2계층 각 요인 평가결과 45
3. SO, ST, WO, WT 전략 매트릭스 52
Ⅵ. 결론 및 시사점 54
1. 요약 및 결론 54
2. 본 논문의 기여도와 한계점 56
2.1 논문의 기여도 56
2.2 논문의 한계 및 개선 56
참고문헌 58
부록: SWOT-AHP 설문지 62
- Degree
- Master
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- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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