PUKYONG

게임을 이용한 중학교 생활 일본어 수업 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
The Study of Using Games in Japanese Classrooms for Middle School Students : Through the development of the game learning model for improving the language 4 features
Abstract
The Study of Using Games in Japanese Classrooms for Middle School Students
- Through the development of the game learning model for improving
the language 4 features -

Kyung Eun Ko

Graduate School of Education
Pukyong National University

Abstract
These days, learner-centered classes with a special focus on the meaning and function of language lessons from transition and memorizing grammar of expressions is emphasized.
Through natural and voluntary participation in class without having psychological burden to foreign language classes, I might find out interesting personalized pedagogical methods are needed for Japanese learners.
I think performed by Japanese lessons with the game, learners can rise their interests and incentives and the learning effectiveness can be maximized.
It can be applied to actual classes, especially language 4 features can promote improvements in game development is the purpose of this paper.
For this study, the games in Japanese textbooks of middle school(8 species) appeared in the market currently were analyzed.
Actual game model by developing lessons that can be applied to the two junior high schools in Ulsan Metropolitan City based on the results of this analysis, curriculum and after-school effective ways to use classes derived.
Author(s)
고경은
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24745
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966123
Alternative Author(s)
Ko, Kyung Eun
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 일어교육전공
Advisor
신종대
Table Of Contents
목 차
Abstract ⅳ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적 1
2. 연구동기 2
3. 연구 대상 및 연구 일정 3
4. 선행연구 고찰 4

Ⅱ. 본론 7
1. 일본어 학습과 게임 7
1-1 게임의 정의 7
1-2 게임의 특성 및 효과 8
1-3 게임 학습 시 유의점 10
2. 의사소통 능력과 언어 4기능과의 관계 13
2-1 의사소통의 의미 13
2-2 듣기 지도 14
2-3 말하기 지도 15
2-4 읽기 지도 15
2-5 쓰기 지도 16
3. 중학교 교과서별 게임 소개 및 분석 18
3-1 교과서별 게임 소개 18
3-2 교과서 게임 분석 21
4. 연구 분석 결과 23
4-1 게임 실시 전 학생 실태 조사 23
4-2 게임 실시 후의 결과 분석 27
5. 게임을 이용한 학습 모형 개발 29
5-1. 듣기 기능 향상을 위한 게임 학습 모형 30
5-2. 말하기 기능 향상을 위한 게임 학습 모형 36
5-3. 읽기 기능 향상을 위한 게임 학습 모형 40
5-4. 쓰기 기능 향상을 위한 게임 학습 모형 43
5-5. 말하기ㆍ쓰기 기능 향상을 위한 게임 학습 모형 46
5-6. 읽기ㆍ쓰기 기능 향상을 위한 게임 학습 모형 49
5-7. 듣기ㆍ말하기ㆍ읽기ㆍ쓰기 기능 향상을 위한 게임 학습 모형
57

Ⅲ. 결론 및 제언 60
참고 문헌 63
〈부록1〉학생용 설문지 1 66
〈부록2〉학생용 설문지 2 67
〈부록3〉학생용 설문지 3 68
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 일어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.