PUKYONG

고객의 관계유대감이 고객만족과 사랑을 매개로 고객자산에 미치는 영향

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Alternative Title
The Effect of Customer Relational Bond on Customer Equity Mediated by Satisfaction and Love : Focused on Hotel Company
Abstract
Abstract

The purpose of this study was to identify the effect of relational bond(structural bond, financial bond, social bond) on customer equity through customer satisfaction(satisfaction with bar-restaurant and the employees) and bar restaurant love in the hotel industry. To draw the results of the study, a survey data of 303 customers were collected from a population of the membership customers of a five star hotel located in Busan via a questionnaire, and then the matching secondary data were collected from the hotel company.
On the basis of existing researches, 13 hypotheses were developed and tested through a structural equation model after performing frequency analysis and factor analyses using SPSS 12.0 and AMOS 4.0.
The research results are as follows.
First, each of structural bond, financial bond and social bond has a positive effect on customer satisfaction both with bar restaurant and with the employees. Second, customer satisfaction with the employees has a positive effect on customer satisfaction with customer bar- restaurant. Third, customer satisfaction with bar-restaurant and the employees both have a positive effect on customer bar-restaurant love. Fourth, customer bar-restaurant love has an effect on customer equity, which is RFML(Recency, Frequency, Monetary, Length) -a positive effect on Frequency, Monetary and Length, but a negative effect on Recency.
Lastly, this study suggests practical and theoretical implications based on the results of an empirical analysis.

Key words : structural bond, financial bond, social bond, bar-restaurant satisfaction, employee satisfaction, bar-restaurant love, RFML
Author(s)
박소영
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24751
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966129
Alternative Author(s)
Park, So Young
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
배상욱
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구배경 및 목적 1
1. 연구배경 1
2. 연구목적 4
제 2 절 연구범위 및 구성 5
1. 연구의 범위 5
2. 연구의 구성 6

제 2 장 연구의 이론적 고찰 7
제 1 절 관계유대활동 7
1. 기업의 관계마케팅활동 7
2. 유대관계의 발전단계 13
3. 관계유대 16
제 2 절 고객만족 27
1. 고객만족의 개념 27
2. 고객만족의 측정 28
3. 고객만족의 이론적 유형 32
4. 종업원에 대한 만족과 영업장에 대한 만족 33
제 3 절 사랑 35
1. 사랑의 개념 35
2. 사랑의 측정항목 35
3. Sternberg의 사랑의 차원 38
제 4 절 관계성과 44
1. 고객가치의 개념 44
2. 기업관점의 고객가치 45
3. RFM 47

제 3 장 연구설계 및 분석방법 54
제 1 절 연구모형 및 가설설정 54
1. 연구모형 54
2. 연구가설의 설정 55
제 2 절 변수의 조작적 정의 및 측정항목 64
1. 관계유대 64
2. 고객만족 65
3. 영업장에 대한 사랑 66
4. 고객자산 67
제 3 절 표본추출 및 분석방법 71

제 4 장 분석결과 72
제 1 절 표본의 일반적 특성 72
제 2 절 신뢰성과 타당성 분석 74
제 3 절 연구가설의 검증 81

제 5 장 결론 86
제 1 절 연구결과의 요약과 시사점 86
1. 연구결과의 요약 86
2. 연구의 시사점 87
제 2 절 한계점과 미래연구를 위한 제언 88
참고문헌 90
부록 : 설문지 113
Degree
Doctor
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