모바일 상거래 특성이 신뢰와 사용의도에 미치는 영향
- Alternative Title
- A Comparative Study on Affecting Factors of Mobile Commerce Characteristics of the Reliability and User's Intention: between Korea and China
- Abstract
- As the Internet and mobile communications are spread widely, mobile commerce, which is based on mobile internet and phone, is expected to grow rapidly. The mobile commerce in China started in 10 years ago and continuously improved until now. Especially as the new coming of 3G generation, it confirmed and accelerated the development of mobile commerce transaction in china. Although the mobile commerce transaction in china is developing rapidly, there are still a lot of deficiencies. Thus, in the perspective of user intention, how to improve the user's intention and reliability in the mobile business, this problem will become more and more important in the future.
This study is based on the previous studies on m-commerce features, found factors that affects reliability and user's intention. After that, it examined how these factors influence the relationship between reliability and user's intention. In addition, this study showed that some factors have different influence on Korean and Chinese users in terms of reliability and user's intention.
The main results of this study are as follows: (1) Personalization attributed to reliability in both Korea and China. Personalization also attributed to user's intention in Korea. (2) Localization, reachability, security, and convenience had different influence on use and reliability in the two countries. (3) And the influences between reliability and user's intention are all positive both in Korea and China. Based on the result of this empirical study, this study reveal some implications for the firms that running with mobile business in both Korea and China.
- Author(s)
- 백봉
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24816
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966195
- Alternative Author(s)
- Feng Bai
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 김하균
- Table Of Contents
- 제 1 장 서론
제1절. 연구의 배경 및 목적
1. 연구 배경
2. 연구 목적
3. 연구의 방법 및 구성
제 2 장 이론적 배경
제1절 모바일 상거래의 개요
1. 모바일 상거래의 개념
2. 한국 모바일 상거래의 현황
3. 중국 모바일 상거래의 현황
4. 모바일 상거래에 관한 선행연구
제2절 연구모형 측정항목에 관한 이론적 고찰
1. 모바일 상거래 특성에 관한 이론적 배경
2. 신뢰에 관한 이론적 배경
3. 사용의도에 관한 이론적 배경
제 3 장 연구모형 및 가설설정
제1절 연구모형의 설정
제2절 연구가설의 설정
1. 모바일 상거래 특성과 신뢰의 관계
2. 모바일 상거레 특성과 사용의도의 관계
3. 신뢰와 사용의도의 관계
제3절 연구 변수의 조작적 정의
제4절 설문지의 구성
제 4 장 가설검증 및 분석결과
제1절 자료수집 및 분석방법
1. 자료수집 방법
2. 표본의 특성
3. 분석방법
제2절 측정항목의 평가
1. 타당성 및 신뢰도분석
2. 각 변수들의 상관관계
제3절 가설 검정
1. 모바일 상거래 특성과 신뢰
2. 모바일 상거래 특성과 사용의도
3. 신뢰와 사용의도
4. 가설 검증 결과
제 5 장 결론
제1절 연구결과 및 요약
제2절 연구결과의 시사점
제3절 연구의 한계 및 향후 연구방향
Abstract
- Degree
- Master
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- 대학원 > 경영학과
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