부산지역 국제의료관광 활성화 방안에 관한 연구
- Alternative Title
- Study on ways to promote International Medical Tourism in Busan : Comparative analysis of best practices in Medical Tourism in Asia
- Abstract
- 초록(Abstract)
2009년 5월부터 외국인환자 유치가 허용되고 정부가 의료관광(글로버 헬스케어)을 17대 ‘신성장동력 추진 전략산업’에 고부가 서비스 산업으로 선정한 후, 그 어느 때 보다 우리나라에서는 의료관광에 대한 관심이 커지고 있으며 매년 의료관광객도 증가하는 추세에 있다.
의료관광은 일반관광보다 체류기간이 길고 체류비용도 높아 고용창출의 효과가 크고 고부가가치의 성장잠재력을 지닌 유망산업으로 주목받고 있으며, 태국․싱가포르․인도 등의 아시아의 주요 의료관광국들은 10년 전부터 의료관광산업을 국가의 전략산업으로 선정하고 정부의 전폭적인 지원과 민간의 적극적인 노력으로 의료관광산업을 육성시켜 왔다.
현재 우리나라는 세계가 인정하는 우수한 의료기술을 보유하고 있고 일본, 미국 등에 비해 의료비가 현저히 낮아 의료관광산업 육성에 대한 충분한 잠재력을 가지고 있으나 아직까지 의료관광상품 개발 및 국제홍보 마케팅 인프라 등의 부족으로 활성화되지 못한 상태에 있다.
특히 부산은 우수한 의료기술, 의료 인프라 및 천혜의 관광자원을 가지고 있음에도 불구하고 수도권에 비하여 외국인환자 유치실적이 낮은 실정이다. 이에 본 연구에서는 의료관광 선도국가인 태국, 싱가포르, 인도 등 아시아권 국가의 성공사례와 국내 의료관광 추진실태를 살펴봄으로써 의료관광의 성공요인을 분석하였다. 아울러 부산광역시 의료관광산업 현황 및 경쟁력을 분석하고 이에 대한 활성화 방안을 다음과 같이 모색하였다.
첫째, 환자를 직접적으로 치료하는 의료기관의 적극적인 참여가 중요하다. 세계 유명 보험회사와 진료 등 업무 협약을 체결하고 외국인환자가 불편함이 없도록 의료서비스 체계를 갖추어 외국인환자 유치에 힘써야 할 것이다.
둘째, 고객의 시선을 잡아끌 수 있는 특화된 의료관광상품 개발과 타깃 국가의 비급여 의료분야 및 의료수가 등의 시장조사를 통한 가격 경쟁력 확보 등 마케팅을 강화하여야 할 것이다.
셋째, 외국인환자 진료에 불편함이 없도록 의사와 환자 간의 의사소통의 문제가 해결되어야 할 것이다.
넷째, 의료기술에 대한 신뢰성을 확보하기 위한 공신력 있는 기관에서의 기술수준이나 안전성을 확보 받아야 할 것이다.
다섯째, 전문성이 높고 해외네트워크와 경쟁력이 있는 외국인환자 유치 에이전시를 발굴․양성하여야 할 것이다.
여섯째, 온라인 프로모션을 강화해야 한다. 세계적으로 인터넷 보급과 스마트폰 시장의 확대로 검색 엔진 서비스가 강화되고 있으므로 온라인을 활용한 의료관광 홍보 및 마케팅을 강화하여야 할 것이다.
일곱째, 태국의 범룽랏 병원, 싱가포르 Parkway 병원처럼 의료관광 대표병원을 육성하여 부산 의료관광의 브랜드 이미지 제고가 필요할 것이다.
The interest in Medical Tourism has been growing more than ever and the number of medical tourists has been on the increase in Korea since the attraction of foreign patients was permitted and the government designated tourism as a higher value-added business of 17th new growth business engine.
Medical Tourism is receiving attention as a promising business with its job creation effects and growth potential because it has longer length of stay and higher expenses for staying than general tourism. Also leading medical tourists countries in Asia such as Thailand, Singapore and India have been fostering the Medical Tourism Industry under full support of the government and active efforts by civilians since they selected it as their national strategic industry 10 years ago.
Despite the fact that Korea has the potential to develop Medical Tourism, with its advanced medical technology and far lower medical expenses than those of Japan and America, it hasn't been activated enough yet due to the
lack of development of medical tour packages and infrastructure for international promotion marketing.
Busan especially shows a poor comparative performance on inviting foreign patients despite its excellent medical technology, medical infrastructure and natural tourist attraction. So this research shows the analysis of the success factors drawn through the successful cases of leading Asian medical tourists countries like Thailand, Singapore, India and state of domestic medical tourism. Additionally, this analyzed the state of Medical tourism and competitiveness of Busan and sought for the way to active it.
1. The active participation of Medical institutions which treat patients in person is important. They should make agreements about medical treatment with world-famous insurance companies and try to attract foreign patients by building health care service system not to make them feel inconvenient.
2. We should focus on marketing through developing specialized medical tour packages that can catch the tourists' eyes and securing price competitiveness by conducting market research about the medical field and the price of medical treatment of the targeted nations.
3. Communication problems between doctors and patients should be solved to avoid any inconvenience.
4. It is required to validate technical standards and stability from reputable organizations to secure the reliability
5. It is needed to discover and foster the agency specializing in attracting foreign patients with expertise and competitiveness of global network.
6. We should increase online promotions. Since popularization of internet and expansion of smart phone market have strengthen search engine service, it is needed to focus on promotion and marketing using online service.
7. It is necessary to improve the brand image of Medical tourism by fostering representative hospitals like Bumrungrad international hospital in Thailand and Parkway hospital in Singapore.
- Author(s)
- 류승자
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24838
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966217
- Alternative Author(s)
- Ryoo, Seung Ja
- Affiliation
- 부경대학교 국제대학원
- Department
- 국제대학원 일본학과
- Advisor
- 신종대
- Table Of Contents
- 목차(Table of Contents)
제1장 서론 1
제1절 연구배경 및 문제제기 1
제2절 연구방법 및 연구내용 4
1. 연구방법 4
2. 연구내용 6
제3절 선행연구 7
제2장 의료관광의 개념 및 추세 14
제1절 의료관광의 개념 및 특징 14
1. 의료관광의 개념 및 특성 14
2. 의료관광의 구조 18
3. 의료관광상품 구성 및 종류 19
제2절 국제 의료관광 추세 22
제3장 아시아권 의료관광 선진국 사례 25
제1절 의료관광 현황 25
제2절 의료관광 사례분석 28
1. 제도적 측면 28
2. 의료적 측면 30
3. 의료관광상품 측면 34
4. 정부지원 측면 35
제3절 사례분석에 따른 시사점 39
제4장 국내 의료관광 현황과 문제점 42
제1절 국내 의료관광 현황 42
1. 외국인환자 유치 현황 42
2. 지방자치단체별 의료관광 추진 실태 45
제2절 국내 의료관광 제도 및 정책 47
1. 제도 및 정책 측면 47
2. 의료적 측면 50
3. 의료관광상품 측면 54
제3절 국내 의료관광 문제점 57
제5장 부산지역 의료관광 현황과 활성화 방안 60
제1절 부산지역 의료관광 현황 60
1. 외국인환자 유치 현황 60
2. 의료관광 인프라 62
제2절 부산지역 의료관광 제도 및 정책 66
1. 제도 및 정책 측면 66
2. 의료적 측면 68
3. 의료관광상품 측면 71
4. 의료관광 활성화 한계점 72
제3절 부산지역 의료관광 SWOT 분석 74
제4절 분석결과 및 활성화 방안 78
제6장 결론 및 제언 81
참고문헌 85
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 글로벌정책대학원 > 일본학과
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