PUKYONG

수학불안에 대한 동료 멘토링의 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
수학불안
Abstract
EFFECTS OF PEER MENTORING ON MATHEMATICS ANXIETY

Park Chul Bum

Graduate School of Education
Pukyoung National University

Abstract

In this study, we try to see if Peer Mentoring is effective to reducing mathematics anxiety of students.
To accomplish this goal, we are interested in the following question;
are there any notable differences between mathematics anxieties of students who get involved in Peer Mentoring and those of others students who do not ?
Analysing effects of Peer Mentoring to 15 sub factors of Mathematics Anxieties developed by Huh(1996) and Lee(2007), we obtain the following results.
Of 10 sub factors including notably abstractness, language and its structure, negative thought and the number anxiety in daily life, it reduces mathematics anxieties considerably. On the other hand, it seems not much effective in reducing mathematics anxiety of the sub factors such as examination and the domain of men.
Author(s)
박철범
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24870
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966249
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
송현종
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 1
2. 연구문제 4
3. 연구의 제한점 및 기대효과 5
가. 연구의 제한점 5
나. 기대효과 5
Ⅱ. 이론적 배경
1. 멘토링 6
가. 멘토링의 정의 6
나. 동료 멘토링 7
2. 수학불안 8
가. 수학불안의 정의 8
나. 수학불안 요인에 대한 선행연구 9
Ⅲ. 연구방법
1. 연구대상 12
2. 검사 도구 13
3. 자료수집 14
가. 검사의 실시 14
나. 자료 분석 14
Ⅳ. 연구 결과
1. 전체 학생들의 수학불안 요인 분석 15
가. 상위요인 분석 15
나. 하위요인 분석 16
2. 동료 멘토링 미실시 학생들의 수학불안 요인 분석
가. 동료 멘토링 미실시 학생들의 수학불안 상위요인 분석 17
나. 동료 멘토링 미실시 학생들의 수학불안 하위요인 분석 18
3. 동료 멘토링 실시 학생들의 수학불안 요인 분석
가. 동료 멘토링 실시 학생들의 수학불안 상위요인 분석 19
나. 동료 멘토링 실시 학생들의 수학불안 하위요인 분석 20
4. 수학불안에 대한 동료 멘토링의 효과 분석
가. 수학불안 상위요인에 대한 동료 멘토링의 효과 분석 21
나. 수학불안 하위요인에 대한 동료 멘토링의 효과 분석 22
V. 결론
1. 요약 및 결론 24
2. 제언 26
Ⅵ. 참고 문헌 28
[ 부록 ] 수학불안 설문지 30
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.