전기자동차 배터리 충방전용 3상 인터리브드 양방향 DC-DC 컨버터의 스위칭 손실 최소화
- Abstract
- This paper deals with a design and control method of three-phase interleaved bidirectional DC-DC converter for electric vehicle battery charging and discharging which is applicable to V2G(Vehicle to Grid) system. A typical non-isolated bidirectional DC-DC converter technology is the combination of a buck converter and a boost converter in a half-bridge configuration. The converter can be designed to operate in discontinuous or continuous conducting mode according to the required performance. This paper proposes a new softswitching method for the bidirectional converter in discontinuous mode operation to achieve high efficiency and minimized inductors. The method provides zero-voltage or zero-current switching condition for the switches. Simulation and experimental results show the usefulness of the proposed scheme. It is expected that the proposed method can be used for high efficient power converter.
- Author(s)
- 권창근
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/24934
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966313
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 전기공학과
- Advisor
- 노의철
- Table Of Contents
- 목 차
그림목차 ⅰ
표 목 차 ⅱ
Abstract ⅲ
1. 서 론 1
2. 제안한 방식의 동작원리 8
2-1. 전체시스템 설계 8
2-2. 3상 인터리브드 양방향 DC-DC 컨버터 동작원리 11
2-2-1. 3kW 배터리 충전 모드 시 동작원리 11
2-2-2. 3kW 배터리 방전 모드 시 동작원리 17
2-2-3. 3kW 미만 배터리 충전 모드 시 동작원리 23
2-2-4. 3kW 미만 배터리 방전 모드 시 동작원리 29
3. 시뮬레이션 결과 36
3-1. 시뮬레이션 조건 36
3-2. 시뮬레이션 파형 분석 37
3-2-1. 충전 시 시뮬레이션 분석 37
3-2-2. 방전 시 시뮬레이션 분석 42
3-2-3. 3상 인터리브드 충 ․ 방전 시뮬레이션 분석 47
4. 실험결과 52
5. 결론 54
참고문헌 56
- Degree
- Master
-
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- 산업대학원 > 전기공학과
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