PUKYONG

한국 이동통신사에 대한 브랜드 및 기업이미지, 고객체험이 중국소비자의 구매의도에 미치는 영향

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Alternative Title
The Effect of Korea Telecoms' Brand Image, Corporate Image and Customer Experience on Customer Purchase Intention: Focused on Chinese Foreign Students in Busan Area
Abstract
The Telecoms in Korea have already been in a saturated stage in these years. Hence, how to open up a new market and how to keep the current customers become the main marketing strategy for those Korea Telecoms. Previously, the main competition of the Telecoms only focused on the quality of the communication, cheaper price, and more discount when you bought mobile phones. However, in recent years, with the rapid development of mobile communication technology, the emergence of smart phones greatly increased the favor of the customer for additional phone services and mobile phone brands. Hence, the competition among enterprises had become a brand image competition, a corporate image competition and a service experience competition. In this situation, operators must realize the importance of image and service in order to increasing more market share, more competitiveness, and further estimated the image and the status quo for developing the right image and services of development strategy. And then, trying to shape their own unique brand image, corporate image and service experience and thereupon to seize the initiative in the competition.
In this paper, we adopted the Telecoms in Korea where had 1.4 million of foreign people to be our background. First of all, we introduced the process of the development of the mobile market in Korea and the current market development. Second, we used the data from the previous domestic, foreign researches and selected the factors of brand image, corporate image, the definition of the customer experience and revised them to put into our study. Based on the results from empirical analysis, the brand image, corporate image and customer experience were found to be positively related to customer purchase intentions. And then we also put the factor of Korea Telecoms convenience to be the moderating factor which showed the factors of brand image, corporate image and customer experience also had positively related on purchase intention.
Author(s)
김광우
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25006
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966385
Alternative Author(s)
JIN GUANGYU
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
이춘수
Table Of Contents
제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 연구배경 및 연구목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 구성 2
1. 연구의 방법 2
2. 연구의 구성 3

제 Ⅱ 장 이론적 배경 4
제 1 절 한국 이동통신시장의 현황 4
1. 한국 이동통신시장의 발전과정 4
2. 한국 이동통신시장의 현황 7
제 2 절 브랜드이미지의 이론적 배경 8
1. 브랜드의 정의 8
2. 브랜드이미지의 개념 9
3. 브랜드이미지의 구성요소 및 유형 11
4. 브랜드이미지와 구매의도 13
제 3 절 기업이미지에 관한 이론적 연구 14
1. 기업이미지의 개념 14
2. 기업이미지의 중요성 16
3. 기업이미지의 구성 18
제 4 절 고객체험에 대한 기존연구 20
1. 체험마케팅의 개념 20
2. 고객체험의 정의 22
3. 고객체험의 분류 24
제 5 절 서비스 편의성의 이론적 연구 25
1. 서비스 편의성의 개념 25
2. 서비스 편의성의 구성차원 28
제 6 절 소비자 구매의도 결정의 이론적 배경 30
1. 구매의도의 정의 30
2. 구매의도의 선행연구 31
3. TRA이론 33

제 Ⅲ 장 연구의 모형과 연구방법 36
제 1 절 연구모형 36
제 2 절 가설설정 37
제 3 절 변수의 조작적 정의 40
제 4 절 분석방법 42
1. 설문지의 구성 44
2. 설문조사의 대상 및 자료의 수집 44
3. 분석방법 45

제 Ⅳ 장 분석결과 및 가설검증 46
제 1 절 조사대상의 일반적 특성 44
제 2 절 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 49
1. 측정 표본의 신뢰성 분석 49
2. 측정 표본의 타당성 분석 50
3. 측정 변수의 상관관계 분석 51
제 3 절 실증분석의 결과 52

제 Ⅴ 장 결 론 62
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 62
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 63

참고문헌 65
설문지 72
Degree
Master
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대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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