PUKYONG

항공운송에서의 손해배상책임제도에 관한 연구

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Abstract
A Study on the Liability for Damages in Air Carriage
Under the Commercial Act


Seong Eun Kim

Department of Law, The Graduate School,
Pukyong National University

Abstract


Due to the increase in national income and expansion in international interchange and global open skies, air transportation business has been consistently growing. Likewise, as air transportation business develops, judicial conflicts surrounding the growth has been increasing as well. In order to provide rights of passengers and shipper from these conflicts and rationally control the liability of airlines, Air Transport Act was enacted and implemented from November 24, 2011. Therefore, Air Transport Act suitable to our nation, a powerful air transportation nation, has been established and it has been expected to contribute significantly to protecting rights and interests of citizens who travel through airplanes. Air Transport Act is formed with a total of 3 chapters as chapter 1 deals with general rules, chapter 2 deals with transportation, and chapter 3 deals with liability for damage caused for 3rd person on ground. Amongst these chapter, chapter 2, the core regulation, defines the criteria related to passenger transport and transportation of goods as well as document of carriage. In chapter 3, liability for damaged caused for 3rd person on ground is defined.
Among regulations, Carriage by air, Korean Commercial Code accepted contents of International agreement regarding liability system of air carrier in order to maintain consistency.
Major agreement accepted by this regulation includes Montreal convention of 1999(Convention for the Unification of Certain Rules Relating to International Carriage by Air), Guadalajara Convention of 1961, Roman Convention of 1952, and Montreal Protocol of 1978, which is related to this. In addition, regarding criteria outside the regulation, it is set to maintain consistency with regulations of land transport and maritime transport within commercial law and provisions of land transport and maritime transport were applied or expressive methods were referred to.
In this study, observation was made on regulation contents and issues such as liability of carrier as well as rights of consignor and consignee, document of carrige, carrier's liability on damage caused for 3rd person on ground, and other factors in terms of passenger transport and transportation of goods in Article 6 of commercial law. In addition, comparative studies were conducted between international agreement such as the Montreal Protocol and regulations for land transport and maritime transport in domestic commercial law as well as domestic and foreign court precedents. This study was conducted n hopes for Air Transport Act to contribute to the development of Korean air transport business as possible directions are suggested for air transport system of domestic commercial law. Also, it is desired that commercial law air transport business will develop into better directions through this study.
Author(s)
김성은
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25019
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966398
Affiliation
부경대학교 법학과 대학원
Department
대학원 법학과
Advisor
김두진
Table Of Contents
Abstract
제1장 서론 1
제1절 연구의 목적 1
제2절 연구의 범위 및 방법 4

제2장 항공운송에 관한 일반적 고찰 7
제1절 항공운송계약의 법원 7
Ⅰ. 상법 항공운송편 8
1. 제정 필요성 8
2. 주요 내용 및 입법원칙 11
Ⅱ. 외국의 항공운송법 14
1. 영 국 14
2. 미 국 14
3. 독 일 15
4. 오스트레일리아 15
5. 중 국 16
6. 일 본 16
제2절 항공운송기업의 조직 17
Ⅰ. 물적 조직 17
1. 항공기의 의의 17
2. 항공기의 등록 21
Ⅱ. 인적 조직 22
1. 인적조직의 종류 22
2. 인적조직에 관한 개념 정의의 결여 23
제3절 항공기 사고 24
Ⅰ. 항공기 사고의 의의와 특성 24
1. 전손성 26
2. 순간성 26
3. 손해의 거액성 26
4. 지상종속성 27
5. 국제성 27
Ⅱ. 항공기 사고의 현황 28
제4절 항공운송증서 33
Ⅰ. 항공운송증서의 종류 33
1. 항공여객권 33
2. 수하물표 35
3. 항공화물운송장 36
Ⅱ. 항공운송증서의 발행과 기재사항에 관한 책임 39

제3장 항공운송인의 계약상 책임 42
제1절 항공여객운송에 대한 책임 42
Ⅰ. 여객에 대한 책임 42
1. 사망 ․ 상해에 대한 책임 43
2. 연착에 대한 책임 51
Ⅱ. 수하물에 대한 책임 54
1. 멸실 ․ 훼손에 대한 책임 54
2. 연착에 대한 책임 56
3. 위탁수하물의 일부 멸실 등에 관한 통지 및 이의제기 59
제2절 항공물건운송에 대한 책임 62
Ⅰ. 운송물에 대한 책임 62
1. 운송물의 멸실 ․ 훼손에 대한 책임 62
2. 운송물의 연착에 대한 책임 69
3. 운송물의 일부 멸실 등에 관한 통지 및 이의제기 70
Ⅱ. 항공물건 운송인의 부가적 책임 73
1. 운송물 수령 ․ 적재의무 74
2. 운송물의 인도의무 74
3. 송하인의 처분에 따를 의무 76
제3절 항공운송인의 손해배상책임의 제한 78
Ⅰ. 항공운송인의 책임제한 78
1. 항공운송인의 책임제한의 근거 78
2. 항공운송인의 책임한도액에 관한 조약 및 외국의 입법례 80
3. 상법 상 항공운송인의 책임한도액 86
Ⅱ. 항공운송인의 책임감면 92
Ⅲ. 책임감면특약의 무효 94
Ⅳ. 항공운송인의 책임의 소멸 95
제4절 다른 경로에 의한 배상책임의 추구 99
Ⅰ. 불법행위를 근거로 한 청구 99
Ⅱ. 사용인 등에 대한 청구 100
Ⅲ. 실제운송인에 대한 청구 103
1. 상법 항공운송편의 실제운송인 103
2. 조약 및 외국법의 내용 107
Ⅳ. 순차운송인의 책임 110
1. 항공운송에서 순차운송의 의의 110
2. 상법 항공운송편 상의 내용 및 검토 112
3. 몬트리올협약 상의 순차운송인 115

제4장 항공운송인의 운항자로서의 책임 116
제1절 항공기 운항자의 손해배상책임 116
Ⅰ. 서언 116
Ⅱ. 입법례 117
1. 조약 117
2. 각국의 입법례 121
Ⅲ. 상법 상 항공기 운항자의 지상 제3자에 대한 책임 123
1. 책임의 주체 124
2. 책임의 발생원인 125
제2절 항공기 운항자의 손해배상책임의 제한 130
Ⅰ. 책임한도액 130
Ⅱ. 책임제한 기금의 배분 132
Ⅲ. 책임제한의 절차 132
Ⅳ. 적용사례 133
제3절 항공기 운항자의 책임제한의 배제 134
I. 고의의 사고 135
Ⅱ. 불법탈취에 따른 사고 136

제5장 상법 상 항공운송편의 개선방안 137
제1절 계약 당사자들의 권리 및 의무규정 첨가 137
제2절 실제운송인에 대한 보완 필요성 139
Ⅰ. 계약운송인과의 책임경합이 발생하는 다양한 경우 139
Ⅱ. 실제운송인의 책임에 관한 세부규정의 마련 141
제3절 배상책임원인의 확대 142
Ⅰ. 문제제기 142
Ⅱ. 개선방안 143
제4절 책임한도액 관련 규정의 개선 144
Ⅰ. 배상책임한도액의 증액필요성 144
Ⅱ. 수하물에 대한 책임한도액의 차등적 설정 필요성 148
제5절 지상 제3자에 대한 책임규정의 보완 148
제6절 운송인의 고의 등의 경우 책임제한의 배제 필요성 150

제6장 결론 153
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