PUKYONG

1990년대 북한 서정시 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on North Korean Lyric Poetry in the 1990s
Abstract
본고에서는 1990년대 북한의 서정시를 내용상 ‘송가서정시’, ‘생활서정시’, ‘풍자서정시’로 나누어, 형상화 대상과 수사적 특징에 대해 논의하였다.
먼저 ‘송가서정시’의 형상화 대상은 ‘인민의 어버이 수령’, ‘후계자와 수령의 가계’, ‘인민의 어머니 당’으로 나누어 고찰하였다. 해방 이후 1990년대까지 수령형상화가 변함없이 지속되는 가운데, 김일성의 생존 시에는 수령형상이, 김일성의 사후에는 수령영생이 북한 서정시의 영원한 시적 형상의 대상이 되고 있다. 1990년대 북한 시에서 김정일에 대한 형상화는 초기에는 김일성과 연관시키지 않고 독자적으로 찬양하지만, 점차 김일성과 연관시켜 찬양하고 있으며, 김일성 사후에는 김일성과 김정일을 동일시하는 시가 많다. 또한 김일성이 김정일을 통해 영생한다거나 김정일은 김일성의 화신이라는 점을 부각시키면서 자연스럽게 권력 승계를 이미지화하고 있다. 또한 북한에서는 수령의 가계를 혁명적 가계로 형상화하여 인민들의 숭배심을 불러일으켜 유일 체제를 확고히 하고 지속시키는 데 활용하고 있다.
다음 ‘생활서정시’의 형상화 대상은 ‘멸사봉공의 정신’, ‘통일과 조국애’, ‘일상에 대한 감회’로 나누어 살펴보았다. ‘멸사봉공의 정신’ 중 ‘시기별 시대 정신’에서는 시가 시기별 정치 이념을 반영하고, 인민이 지향해야 하는 바를 제시하는 등 시대의 선도 역할을 충실히 하는 것을 알 수 있었다.
1990년대의 북한 서정시는 수령에 대한 절대적인 충성심을 지닌 주체형 공산주의자의 전형을 형상화하는 데 주력하고, 전 인민에게 끝없는 멸사봉공의 희생을 요구하였다. 그러나 체제의 모순, 지속적인 동원 체제로 인민들의 피로가 누적되어 이런 주의주의적인 동원으로는 위기를 극복하는 데 한계가 있음도 알 수 있었다.
다음 ‘통일과 조국애’에서는 ‘조국 통일에 대한 염원’과 ‘고향 산천의 아름다움’을 형상화한 시를 살펴보았다. 1990년대 통일을 노래한 시편의 특징은 혈육 간의 인정이나 민족애로 연결된다는 것이다. 이러한 분단 의식과 통일에 대한 열망은 남북한 모두에게 관심사이고 공감대를 형성하는 분야이다. 1990년대에는 고향의 아름다움과 어머니에 대한 시가 많이 창작되는데, 이것은 우리 식의 사회주의가 최고라는 의식과 맞물려 살기 좋고 아름다운 고향에 대한 시를 많이 창작한 결과라고 할 수 있다. 또 1990년대 북한 서정시의 큰 특징 중의 하나는 생활서정과 더불어 자연서정을 노래한 시가 많다는 것이다. 이런 순수한 자연의 발견과 서정의 재인식에 대한 시는 90년대 서정시의 시적 성과라 할 수 있다.
1980년대 북한 시에 나타난 변화 중에서 가장 중요한 것은 생활의 재발견인데, 90년대에도 지속적으로 일상 생활에 대한 시가 창작되어 시적인 소재의 영역을 확장하고 있다. 이런 시에서 볼 수 있는 서정성의 강화, 이념의 내면화, 다양한 삶의 형상화, 은밀하게 나타난 시인의 개성 등은 북한 서정시의 긍정적인 면으로 볼 수 있다. 그러나 북한의 생활서정시는 뛰어난 독창성이나 상상력이 부족하고, 시의 깊이도 그다지 느껴지지 않는 한계가 있었다. 그러나 통일에 대한 간절한 소망, 자연에 대한 소박한 감상, 고향과 어머니에 대한 그리움, 일상 생활에 대한 순박한 생각이 평이하게 사실적으로 형상화되어 있어 민족적 동질감을 느낄 수 있었다.
마지막으로 ‘풍자서정시’의 형상화 대상은 ‘남한 정권의 부패상’, ‘제국주의의 탐욕과 폭력성’으로 나누어 고찰하였다. 북한의 시에는 남한 사회에 대한 풍자시가 많다. 아울러 50년대부터 90년대까지 미국에 대한 분노와 복수를 다짐하는 시가 지속적으로 발표되고 있으며, 일본에 대해서도 역사 왜곡과 탐욕을 비난하고 있음을 볼 수 있었다.
북한 서정시의 수사적 특징은 의미의 응축이 거의 나타나지 않고 서술적이라는 점이다. 그 중, ‘송가서정시’의 수사적 특징은 혈연적 은유와 관용적 상징, 극존칭 사용과 격정적인 어조 등으로 요약할 수 있다. ‘생활서정시’ 중, ‘통일과 조국애’, ‘일상 생활에 대한 감회’를 주로 형상화한 시의 수사적 특징은 의인, 영탄, 반복 등의 다양한 기법, 음악성 중시, 고유어 사용과 경쾌한 어조라고 할 수 있다. 그리고 ‘시기별 시대 정신’의 수사적 특징은 정치어 사용과 격정적인 어조라 할 수 있다. 또 ‘풍자서정시’의 수사적 특징은 동어 반복과 산문화, 원색적 시어 사용과 야유적 어조라고 할 수 있다.
이상에서 고찰한 결과 90년대 북한 서정시의 시적 성과는 네 가지로 요약할 수 있다.
첫째, 생활서정시 중 시대 정신을 형상화한 시는 각 시기마다 당에서 필요로 하는 시대 정신을 고취하고, 당면한 위기 극복을 위해 그 역할을 충실하게 담당하였다는 점이다. 둘째, 이념성을 내면화하고 서정성이 강화된 시가 많다는 것이다. 셋째, 일상적 삶에 대한 시적 관심이 확대되고 소박한 리얼리즘을 실현하고 있는 시가 있다는 점이다. 넷째, 운율의 강조로 인해 산문성에서 탈피하여 시의 음악성을 획득한 작품과 고유어 사용으로 민족적 동질감을 느낄 수 있는 작품이 있다는 점이다.
이러한 성과는『주체문학론』에서 사상성을 중시하고 있지만, 서정성 또한 시문학의 기본 특성이며 생명이라는 점을 강조하고, 생활을 진실하게 반영해야 작품이 생명력을 가진다는 점과 고유어 사용, 운율을 중요시한 결과로 볼 수 있다.
본 논문에서 제외하였지만, 아직 북한 시에서 중요한 부분을 차지하고 있는 1990년대 북한의 서사시에 대한 논의가 이루어진다면, 좀더 완성된 1990년대 북한 시에 대한 공시적인 연구가 될 것이다.
The purpose of this study was to examine what North Korean lyric poems imaged in the 1990s and what rhetoric characteristics those poems had. For the purpose, this researcher classified North Korean lyric poems of that period into 'hymnal, practical and satirical lyric poems.
First of all, the researcher examined the hymnal lyric poems in terms of what they imaged, 'the leader as the father of people', 'the successor and the family of the leader, and 'the party as the mother of people'. In North Korea, the hymnal lyric poems continued to build up the imagery of the leader till the 1990s since the national independence. What to be the permanent imagery in North Korean lyric poems was the image of the leader when Kim Il Sung was alive and is now the eternal life of the leader after he was dead. When imaged by poems in the 1990s, Kim Jeong Il was not associated with Kim Il Sung at first, but just solely admired. Gradually, however, the former was poetically admired in association with the latter. Many of poems written after Kim Il Sung's death treated him and Kim Jeong Il as equal. They imaged Kim Jeong Il's succession to Kim Il Sung as natural by stressing that the latter would live permanently through the former or that the latter was the very incarnation of the former. North Korea is imaging the family of the leader as the revolutionary clan, provoking people's sense of worship and ultimately firming and keeping its unique political system.
Next, the researcher analyzed the practical lyric poems that provided imageries concerning 'the spirit of sacrifice for the mother country', 'national unification and patriotism' and 'feelings about daily life'. In terms of that spirit, the practical lyric poems played a sufficient role as leading the times by reflecting political ideals appropriate for each period and proposing what should be oriented by people.
North Korean lyric poems written in the 1990s concentrated themselves on imaging communists of juche style as those who had absolute loyalty to the leader and called for the entire people to sacrifice themselves for the sake of their country. But such doctrinal and dogmatic arousals by the poems had limitations in overcoming crises of North Korea that were brought by the rising fatigue of people due to contradictions of their country and the mobilization system.
Next, some lyric poems of North Korea that imaged national unification and patriotism usually expressed wishes for the unification and the beauty of hometown. The poems that imaged national unification were often characterized involving kinship or love for the nation as an additional subject. The awareness of national division and longings for national unification are shared by both South and North Korea. North Korean poems of the 1990s were in many cases concerned with the beauty of hometown and mothers. This may be because that at that time, North Korean poets wrote lots of poems about the hometown of beauty and good life in order to keep pace with the collective notion that the socialism of North Korean style was the best. One of the biggest characteristics of North Korean lyric poems written in the 1990s is that many of the poems expressed not only life, but also nature. In North Korea, the discovery of the pure nature and the new recognition of lyricism belonged to the achievements of lyric poems written in the 1990s.
The rediscovery of life was the most important change appeared North Korean poems of the 1980s. Poems regarding daily life continued to be written in the 1990s, too. Strengthened lyricism, internalized ideology, imaged aspects of life and implicitly expressed qualities of the poet are some positive characteristics of North Korean lyric poems. However, practical lyric poems of North Korea had some limitations such as less creativity, less imagination and less deepness. But some of them gave the feeling of national homogeneity by simply imagining strong wishes for the national unification, appreciation of the nature, longings for home and mother and thoughts about daily living.
Finally, satirical lyric poems of North Korea usually provided imageries of the corrupted South Korean government and the greedy and violent imperialism. Lots of North Korean poems are satirizing the South Korean society. From the 1950s to the 1990s, poems that expressed anger towards the U. S. and swore retaliation against it were continuously published in North Korea. Also, poems that criticized Japan for greed and historic distortion were released at that time.
Rhetorically, North Korean lyric poems are in most cases descriptive with few implications. Hymnal lyric poems of North Korea have rhetorical characteristics such as the metaphor of kinship, symbolic idioms, use of the most honorary terms and passionate tones. Among the 'practical lyric poems', those that imaged 'national unification and patriotism' or 'feelings about daily life' had such rhetoric characteristics as impersonation, exclamation, repetition, respect for musicality and the use of native words and cheerful tones. The use of political and passionate tones was the most representative rhetorical characteristic of North Korean lyric poems that imaged 'the spirit of the age'. The rhetorical characteristics of North Korean satirical lyric poems include tautology, being prose-like, use of straightforward poetic dictions and ridiculing tones.
The findings of the study show that North Korean lyric poems written in the 1990s made three main achievements as follows.
First, some practical lyric poems that imaged the spirit of the age successfully raised such spirit according to the different times, as requested by the party, and played a sufficient role in helping overcome crises in question. Second, many lyric poems internalized ideology and strengthened lyricism. Third, lyric poems paid more attention to daily life and some of them represented realism simply. And fourth, some lyric poems stressed rhyme, going beyond the qualities of prose and obtaining musicality while, others used native terms to give the feeling of national homogeneity.
These achievements may be attributed to the fact that North Korean poems emphasized lyricism as the basic and vital element of poetic literature, even though 『Theory of Juice Literature』 stressed the importance of ideology, and accepted the need to reflect true aspects of life in literary works and the importance of native words and rhymes.
If North Korean epic poems of the 1990s, which occupy an important part of the North Korean poetry, were researched and discussed, though not done so in this study, it would provide more complete and public insights to North Korean peoples of that period.
Author(s)
이정예
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25034
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001964917
Alternative Author(s)
Lee Jeong Ye
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국어국문학과
Advisor
조동구
Table Of Contents
목 차


Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 1
2. 연구사 검토 4
3. 연구 방법 17

Ⅱ. 주체 문예 이론과 북한의 문예 정책 21
1. 주체 문예 이론 21
2. 1990년대 북한의 정치적 상황과 문예 정책 36

Ⅲ. 북한 서정시의 이론과 종류 42
1. 북한 서정시의 이론 42
2. 북한 서정시의 종류 50

Ⅳ. 시적 형상화 대상과 수사적 특징 67
1. 송가서정시의 형상화 대상과 수사적 특징 67
가. 형상화 대상 67
(1) 인민의 어버이 수령 67
(2) 후계자와 수령의 가계 75
(3) 인민의 어머니 당 88
나. 수사적 특징 93
(1) 혈연적 은유와 관용적 상징 93
(2) 극존칭 사용과 장중한 어조 100
2. 생활서정시의 형상화 대상과 수사적 특징 102
가. 형상화 대상 102
(1) 멸사봉공의 정신 102
(2) 통일과 조국애 126
(3) 일상에 대한 감회 142
나. 수사적 특징 160
(1) 다양한 수사와 음악성 160
(2) 고유어 사용과 경쾌한 어조 164
3. 풍자 서정시의 형상화 대상과 수사적 특징 172
가. 형상화 대상 172
(1) 남한 정권의 부패상 172
(2) 제국주의의 탐욕과 폭력성 176
나. 수사적 특징 182
(1) 동어 반복과 산문화 182
(2) 원색적 시어 사용과 야유적 어조 183

Ⅴ. 결 론 186

참고 문헌
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 국어국문학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.