EBSe 내용중심 프로그램 활용 수업이 어휘력과 정의적 영역에 미치는 효과
- Abstract
- Along with the rapid globalization and an open-door policy, English communication skills is one of the important skills for the students to improve during their schooldays.
As the inequality in English education gets worse, it requires EBSe to provide a good quality English education service.
This study presents a class model using EBSe's content-based program and to evaluate its effect on students' vocabulary skills and the affective domain is the class model.
For this study, I constructed 20 classes with several EBSe programs suitable for Grade 1 students' curriculum. This class model is consistent with the curriculum integrated contents for Grade 1.
To evaluate the effect of this class model, the cognitive tests of the learners’ listening section and the test of affective domain such as students' confidence, interests, participation and self-directed study skill were operated with quantitative analysis.
Along with these surveys, the qualitative analysis made on classroom observations, on students' interviews and through teacher's classroom journal.
The results on this study are as follows.
First, through the analysis of before & after listening skilsl in vocabulary ability, the class model has positive effects on student's listening skill improvements in vocabulary ability.
Second, the class model has highly positive effects on affective domain, such as students' confidence, interests, participation and self-directed study skill. Among these skills, self-directed study skill has been improved the most.
Based on this study result, the class model suggests the following for the English education utilizing EBSe contents based program.
First, the class model should be provided to be able to adapt the EBSs contents based program according the student's English level.
Second, it is necessary to seek how to utilize EBSe program in school English classroom as motivation material, additional material and etc.
Third, a proper teacher's guide on utilizing EBSe program should be provided.
Fourth, it is especially necessary to provide good quality EBSe contents to the harsh environmental students.
- Author(s)
- 김미경
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25063
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001964948
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 초등영어교육전공
- Advisor
- 박매란
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구과제 3
3. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 웹기반 교육 5
가. 웹기반 수업과 웹기반 학습의 개념 5
나. 웹기반 영어교육 6
2. 영어 통합 교육 8
가. 영어와 타 교과 통합의 필요성 8
나. 영어 통합 교육의 모형 9
3. 교육방송 12
가. 교육방송의 개념 12
나. 교육방송의 기능 12
4. EBSe 방송 13
가. EBSe 방송의 개념 및 특징 13
나. EBSe 프로그램 분석 15
5. 선행연구 분석 23
Ⅲ. 연구 방법 26
1. 연구 대상 26
2. 연구 기간 및 절차 27
가. 연구 기간 및 내용 27
나. 구체적인 실험 절차 27
다. 실태 분석 28
라. 실험 설계 및 도구 36
Ⅳ. 연구의 실제 44
1. EBSe 프로그램 선정 44
가. 웹기반 영어 교수-학습 자료의 선정기준 44
나. '똑! 똑! 영어 놀이터' 프로그램 선정 46
다. 내용중심 프로그램과 교과서와의 연계 50
라. 내용중심 프로그램 지도 계획 54
2. 지도안 작성 55
가. 멀티미디어 영어 교수 학습 모형 55
나. 어휘 지도의 절차 57
다. 본 연구 수업 지도안 61
Ⅴ. 결과 분석 및 논의 65
1. 양적 연구 분석 결과 65
가. 인지적 영역 65
나. 정의적 영역 67
2. 질적 연구 분석 결과 74
가. 관찰 및 면담 일지 74
나. 연구자의 수업 일지 78
다. 학습 기록장 79
Ⅵ. 결론 및 제언 81
1. 결론 81
2. 제언 83
참고문헌 85
부록 88
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.