PUKYONG

국어 교과서 제재를 이용한 미디어 문식성 능력 육성 방안

Metadata Downloads
Abstract
본고는 문식성이라는 개념의 변화를 그 기준으로 삼아 단순히 문자를 읽고 쓰는 능력이 아닌 보다 비판적이고 주체적으로 이해하는 학습으로 정의하였다.
이에 필자는 2007개정 교과서의 미디어 제재를 분석하여 그 미디어가 가진 기능을 살펴보고 학습자들에게 지도되어야 할 사항을 알아보고자 하였다. 그리고 교과서는 중학교 교과서 선정 기준을 기본으로하여 상위 3위까지의 교과서를 분석하여 7, 8학년의 교과내용을 살펴보았다.
본고는 미디어 문식성에 활용되는 매체를 인쇄 매체, 영상 매체, 인터넷 매체로 그 범위를 한정하여 각 매체가 가진 특징을 비교하여 살펴보았다. 이후 각 나라별 미디어 문식성 교육에 대해 살펴보았다. 우리나라의 교육은 미디어 활용 시기를 기준으로하여 교육 대상과 활용 미디어, 교육과정과 교육방식 등을 비교하여보았으며 외국의 경우 영국과 보기 교육 영역을 설정하여 문식성 교육에 있어서 활용도가 높은 호주, 그리고 1학년과 8학년에 걸쳐 국어과목의 미디어 학습을 의무화한 캐나다를 살펴보았다.
실제 7, 8학년의 화법의 성취기준을 기초로 하여 다양한 미디어의 특징을 살펴보았다. 미디어를 통한 학습은 그 미디어의 자체적인 특징 학습을 물론이고 이를 활용한 다양한 경험까지 가능하다. 그러나 미디어 문식성 학습이란 미디어를 비판적이고 주체적으로 이해하는 학습으로 단정 짓기엔 인접학문과의 연계성도 무시할 수 없을만큼 커다란 영향을 미친다. 다시 말해 미디어를 활용한 문식성 학습시, 인터넷 미디어 활용 학습으로 그 범위를 한정해 보면 학습자는 인터넷으로부터 제공받는 광범위한 정보를 올바르게 수용하고 활용하는 능력이 요구되는 것이다. 이러한 비판적 활동까지 고려하여 문식성을 학습하다보면 인접학문과의 연계가 얼마나 중요한지 깨닫게 된다. 이에 필자는 연계 학습으로 읽기 학습에 대해 간단하게 언급해 보았다. 읽기 학습은 미디어 문식성이 언급되기 전 단순한 문식성에서 많이 논의 되었던 영역으로 문자를 이용한 문식성 학습 시 많이 언급된 내용이다. 하지만 미디어 문식성의 특징 중 인접학문과의 연계 측면에서 봤을 때 단순한 텍스트 학습이 아니라 드라마나 영화, 연극의 대본을 이용하여 학습을 진행시킬 수 있으며 인물을 소재로 하여 토의나 토론 학습을 진행 시킬 수도 있다. 또한 뒷이야기 꾸며 쓰기 등의 작문활동까지 그 학습 활동을 넓혀 갈 수 있다.
물론 이러한 다양한 활동의 실제 적용을 위해서는 학교 환경에서 교사의 역할이 중요하다. 학습자들의 주체적이고 적극적인 참여를 위해서는 교수자의 역할이 다소 경시되어 보일 수 있다. 하지만 학습자의 활동을 진행시기에 앞서 교수자는 학습자들에게 옳은 정보를 선택할 수 있도록 강력한 조력자의 역할을 해야 한다.
다양한 미디어를 활용한 학습자들의 문식성 학습을 교육함에 있어 이를 받아들이는 학습자들의 적극적인 태도와 인접학문과의 연계성에 있어 관련된 한 형태로 받아들이고 다양한 미디어의 성격을 파악하며 이를 능동적으로 활용한 학습을 경험하기 위해 노력해야 한다. 이러한 학습자들의 노력과 동시에 이러한 학습이 지체 없이 진행 될 수 있도록 교수자의 역할이 중요할 것으로 예상된다.
지금까지 7, 8학년에 제시되는 다양한 미디어와 이를 이용한 문식성 능력 육성에 관한 살펴보았다. 이를 효율적으로 육성하기 위해서는 미디어에 관한 특징을 제대로 분석하고 이러한 미디어 활용에 보다 적극적으로 참여하는 교수자와 학습자의 노력이 필요할 것으로 보인다.
The present article defined a change in the concept of literacy as more critical and autonomously understanding learning with that as a criterion,
Thus the author attempted to find items to be instructed to learners through analyzing media sanctions of textbooks revised in 2007 to consider functions of the media. And with the criteria for selection of junior high school textbooks as basis, those ranked in top three were analyzed to examine the subject contents of 7th and 8th grades,
First, the present article compared and considered features of each media with its scope for media utilized for media literacy limited to printed media, visual media, internet media After that. media literature education has been considered as per each country. For the education of our country, education subject and utilized media, education process and education method were compared with media utilization period as a criterion. In the case of foreign countries, United Kingdom, Australia that has a high utility of literacy education by setting a viewing education domain, and Canada that mandated media learning of the national language subject as a duty over 1st through 8th grades have been investigated.
And with actual achievement criteria of narration at 7th and 8th grades as a foundation, features of diverse media were considered. Learning through diverse media enables even diverse experience using learning, let alone voluntary feature learning of the media. However, media literacy learning is a learning that has too great an influence to ignore the connectivity with adjacent studies for begging the question as a learning that understands media critically and voluntarily. In other words, if the scope of literacy learning utilizing media is limited to a learning with utilization of internet media, the learners were required of an ability to correctly accept the broad information provided by internet. When learning the literacy taking into account even such critical activities, we come to realize how important the connection is with adjacent studies. Hence the author mentioned simply about reading learning as a connected learning. Reading learning is an area much discussed in simple literacy before media literacy was mentioned. However, when viewed from the connecting aspect with adjacent studies among features of media literacy, the learning is not a simple text learning but may be proceeded with the use of scripts of a drama, a movie, or a play, or discussion or debate learning may be implemented with characters as a subject matter as well. Also, the learning activities may be broadened to composition activity such as fabricating of follow-up stories
Naturally, for actual application of such diverse activities, the teachers' role in a school environment is important. For learners' voluntary and active participation. instructors' role may be somewhat belittled. However, prior to have learners' activities to proceed, the instructor should play the role of a strong helper so that the learners may select correct information.
In educating literacy learning for learners utilizing diverse media, the learners accepting it should accept it with an active attitude and as a form related to adjacent studies in its connectivity, identify characters of diverse media and make an effort to experience learning that actively utilizes it. Instructors' roles as well as learners' effort are expected to be important for such learning to proceed without delay.
Until now, diverse media presented to 7th and 8th grades and cultivation of literacy capability using them have been considered. To efficiently cultivate this, a proper analysis of features about media and efforts by instructors and learners participating more actively in such media utilization seem to be necessary.
Author(s)
신미애
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25144
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965026
Alternative Author(s)
Shin, Mi Ae
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
채영희
Table Of Contents
1. 서론 1
1.1. 연구의 필요성 및 목적 1
1.2. 선행 연구 검토 3
1.3. 연구 방법 6

2. 미디어 문식성 교육의 필요성 9
2.1. 미디어 문식성 개념 9
2.2. 교육과정에서의 문식성 교육 14
2.3. 국가별 문식성 교육 내용 비교 17

3. 매체에 따른 미디어 문식성 교육방법 23
3.1. 국어과에서의 매체별 문식성교육 24
3.1.1. 인쇄 매체 26
3.1.2. 영상 매체 29
3.1.3. 인터넷 매체 32
3.2. 국어교과서 제재별 미디어 문식성 교육 방법 34
3.2.1. 7학년 국어교과서의 미디어 문식성 34
3.2.2. 8학년 국어교과서의 미디어 문식성 39

4. 국어교과서 제재를 이용한 미디어 문식성 교육의 실제 46

5. 결론 63

참고문헌 68
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.