PUKYONG

다양한 활동을 통한 미취학 아동의 말하기·듣기 함양 방안

Metadata Downloads
Abstract
The purpose of this study is to examine whether or not kindergarteners' English abilities can be improved through the use of various activities.
The current study was carried out for 8 weeks. The subjects in the study were 30 (16 boys and 14 girls) 5-year-old kindergarteners. Various activities such as storytelling, chants, songs, role plays, and games were used to teach children for this study. To measure the English achievement of the children, a teacher-made pre-test and post-test were used. Statistical analyses were performed with SPSS dependent-sample t-test. Based on the findings from the data analyses, using various activities in English class proved to be an effective way to improve and motivate the young learners' English. Although many studies claim to support the effects of using a single activity (only using storytelling, chant, or games) in English classes for children, careful research need to be done to study the effects of using multiple activities as the current study. Considering the cognitive and developmental nature of children, teachers constantly needs to make and develop interesting activities for them.
Author(s)
이은지
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25161
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965044
Affiliation
부경대학교교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
박매란
Table Of Contents
ABSTRACT ⅰ

제1장 서 론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 무제 3
1.3 연구의 제한점 3

제2장 이론적 배경 4
2.1 유아 영어교육의 연구 4
2.1.1 유아 영어교육의 추세 5
2.1.2 유아 영어교육의 활동의 중요성 6
2.2 선행연구 8

제3장 연구 방법 10
3.1 연구 대상 10
3.2 연구 기간 10
3.3 연구 절차 11
3.4 수업자료 및 내용 11
3.4.1 수업차시 활동 및 절차 13
3.4.2 수업 일지 15
3.5 측정도구 18
3.5.1 정의적 설문지 18
3.5.2 영어 자체 흥미도 측정 19
3.5.3 활동 변인에 따른 흥미도 측정 20
3.5.4 영어 능력 평가지 21

제4장 결과분석 및 논의 23
4.1 흥미도 조사 결과 23
4.1.1 영어 흥미도 조사결과 23
4.1.2 영어 자체 흥미도 조사결과 24
4.1.3 활동 변인에 따른 영어 흥미도 조사 26
4.2 영어능력 평가결과 27
4.2.1 영어능력 평가 사전·사후 결과 27
4.2.2 영어능력 평가 아동별 점수 변화 결과 29
4.2.3 영어능력 평가 사전·사후 점수 차 결과 30
4.3 결과 31
4.3.1 난이도별 득점 결과 31
4.3.2 문항별 난이도와 난이도별 백분율 결과 32
4.4 검정 33
4.4.1 대응표본과 통계량과 대응표본 상관계수 33
4.4.2 대응표본 T검정 34
4.5 정의적 요인에 관한 아동과의 면담 35

제5장 결론 및 제언 38
5.1 결론 38
5.2 제언 40

참고문헌 41
부록 43
1. 일별활동 43
2. 개인 아동 영어능력 사전·사후 점수 44
3. 학습자 설문지 46
4. 월간 계획안 48
5. 유아 영어 능력검사 대본 및 검사지 50
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.