PUKYONG

수학적 창의력 신장을 위한 교수·학습 자료 개발을 위한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A study for developing teaching-learning materials in order to enhance creativity : in High school mathematics Trigonometry
Abstract
The purpose of this note studies guidances of improving mathematical creativity for the section of trigonometric functions on high school mathematics.
the section of trigonometric functions is one of them that students are hard to study, and teachers think that it is hard to teach it. But since the section of trigonometric functions make the most of real-life events, it is valuable and study easily training for pleasure if students try by degrees. Moreover, it is impotent roles at the time making a request for one's creativity in the future.
In order to develop data on teaching and learning, we make an analysis of textbooks according to 2007 revised national curriculm on stressed teaching and learning in 2007 revised national curriculm. Next, we study for develop data on teaching and learning of the section of trigonometric functions to improve mathematical creativity under analytical research.
Author(s)
이수영
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25204
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965087
Alternative Author(s)
Lee, Su Young
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
정진문
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구의 내용과 방법 3
3. 연구의 기대 효과 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 수학적 창의력의 의미 5
2. 수학적 창의력의 신장을 위한 교수․학습 자료 개발에서 요구 되는 준거 6
Ⅲ. 삼각함수 단원의 교과서 분석 및 수학적 창의력을 위한 교수․학습 자료 개발 8
1. 삼각 함수 단원 분석 및 교수․학습의 유의점 8
2. 삼각함수 단원의 2007년 개정 교육과정에 따른 교과서 분석 11
3. 삼각함수 단원의 수학적 창의력을 위한 교수․학습 자료 개발 28
Ⅳ. 결론 44
1. 결론 44
2. 연구의 제한점 및 제언 46
참고 문헌 47
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.