영상특성화고 영상기술교과 수행평가에 대한 영상 전공 교사들의 평가 방법 연구
- Alternative Title
- A Study on the Media Arts Teachers' Performance Test Evaluation Method in Media Arts High School
- Abstract
- 본 연구는 영상특성화고등학교에서 근무하는 영상 전공 교사들의 수행평가 방법 연구이다. 현재 전국적으로 30개 이상의 영상특성화고등학교가 운영 중에 있다. 그에 대한 교육과정과 교육 만족도, 시설 현황과 관련된 연구는 진행되었으나 수업에 대한 연구는 아직 시작되지 않았다. 아직 특성화고등학교의 영상 교과는 기능 교육과 예술 교육의 사이에서 정확한 정체성을 설정하지 못하고 있다.
평가는 모든 교육의 핵심 요소로서 평가를 통해 교육을 둘러싼 모든 상황을 점검해볼 수 있다. 특히 수행평가는 일반적인 선다형 평가가 아닌 학생이 주도적으로 참여하고 총체적인 능력을 평가하는 구성주의적 평가로서 영상 교과를 분석하는 데 있어 핵심적인 요소라고 할 수 있다.
연구의 방법으로는 양적 방법을 통한 표준적이고 평균적, 계량적인 수치를 산출해내는 것이 아니라 연구 대상자와 ‘질적 면접’을 통하여 단위 학교 안에서 이루어지는 실제 상황을 드러내고자 하였다.
연구 결과 다수의 교사들이 공정한 수행평가를 위하여 체크리스트, 자기평가 보고서, 모둠평가 보고서, 포트폴리오 등 다양한 평가도구를 이용하고 있음을 알 수 있었으며 학교의 지리적 위치, 학생들의 성적 수준, 기자재의 보유 현황, 교사의 교육관 등에 따라 수행평가의 질이 달라짐을 알 수 있었다. 또, 관리자와 동료 교사들의 영상교과에 대한 생각, 교과서의 사용유무, 학생들의 참여도 등 또한 수행평가에 큰 영향을 미친다는 것을 발견하였다.
수행평가가 올바르게 실행되기 위해서는 학교의 전체적인 환경의 변화가 필요함을 알 수 있음을 연구를 통해 알 수 있었다는 것에 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
하지만, 영상 교과 수업의 교육적 효과, 교수학습법에 대한 사전 연구가 없는 상황에서 평가에 대한 연구를 진행하여 교수학습법과 교육평가간의 유의미한 의미를 도출해내기 어렵다. 또, 소수 집단의 인터뷰로 인해 연구 결과를 일반화 하는데 한계가 있다.
The purpose of this study is to investigate the performance assessment methods of teachers who majored in media and now work in Media Arts High Schools. At present, more than 30 Media Arts High Schools are operating throughout the country. Some studies related to its curriculum and satisfaction on education, and the present condition of facilities have been conducted but, studies for media course work haven't even started yet. The media subject in Media Arts High Schools hasn't established a professional identity between technical education and arts education.
Educational evaluation is the key component of education as a whole, and through it we can examine all the situation surrounding education. Especially, performance assessment is constructive evaluation that students participate initiatively and their overall ability is evaluated, not a general multiple-choice method. Accordingly, it is the key element in the analysis of media subject.
In the study method, this researcher intended to show the real-life situations in the unit school, through 'qualitative interviews' with study subjects, not calculating standardized average measured numerical values through quantitative methods.
For a fair performance assessment, lots of teachers were using various evaluation tools such as checklists, self evaluation reports, group evaluation reports, portfolios, etc.
And, it was shown that the quality of performance assessment was different according to school locations, students' academic achievement, the present possession of equipment, teachers' views on education, etc. In addition, it was found that administrators' and fellow teachers' perceptions of media subject, the question of whether or not to use textbooks, students' participation, etc., such as exerted a strong influence on performance assessment.
This researcher could understand the change of an overall school environment was needed for a good performance assessment, which is the importance of this study.
However, it is difficult to have a significant meaning between teaching learning methods and educational evaluations, because this evaluation study was conducted without prior studies regarding both the educational effects of class in media course and teaching learning methods. In addition to this, there is a limit to generalize the results of this study because of minority interviews.
- Author(s)
- 정영호
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25223
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965106
- Alternative Author(s)
- Jung, Young Ho
- Affiliation
- 부경대학교 국제대학원
- Department
- 국제대학원 영상학과
- Advisor
- 김무규
- Table Of Contents
- I. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 영화영상교육 연구상황 3
3. 연구 문제 9
Ⅱ. 연구방법 10
1. 심층면접을 통한 연구 10
2. 연구 진행 절차 및 면접대상자 12
Ⅲ. 예비 고찰: 특성화고 영상교육과 수행평가의 의미 14
1. 특성화고등학교의 이해 14
1) 특성화고등학교 도입 배경과 추진 경과 14
2) 특성화 고등학교의 개념 및 특징 16
3) 영상 계열 특성화고등학교의 이해 17
2. 교육평가의 의미와 수행평가의 개념 및 필요성 20
1) 교육평가의 중요성 20
(1) 교육평가의 정의와 목적 20
(2) 교육목표의 분류 22
2) 수행평가의 개념 25
3) 수행평가의 필요성과 유용성 27
4) 수행평가의 유형 30
5) 수행평가의 개발 절차 36
3. 교과별 수행평가 방법 39
1) 타 교과에서의 수행평가 방법 사례 39
2) 영화교육론에서의 수행평가 방법 44
3) 영상 기술 교과 수행평가 모델 사례 47
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 53
1. 영상 기술 교육 실태: 학교별 격차와 교육 프로그램의 문제점들 54
2. 다양한 수행평가의 방법과 문제점들: 참여수행과 결과창출의 사이에서 66
3. 수행평가 실시의 문제점: 학생, 교사의 교육관, 기자재를 중심으로 77
4. 올바른 수행평가의 전제: 수행평가의 질적 발전을 위한 83
Ⅴ. 결론 및 제언 88
1. 결론 88
2. 제언 93
참고 문헌 98
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 글로벌정책대학원 > 영상학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.