PUKYONG

영어과 수준별 이동수업의 운영 실태 및 학습자의 반응에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Actual Condition of Operations and Students’ Responses in Level-Based English Classes
Abstract
The purposes of this study are to research actual condition of operations and students’ responses in level-based English classes. In order to accomplish these purposes, four middle schools which are located in Busan were selected, and questionnaire surveys were distributed. The questionnaire was developed after reviewing previous studies on differentiated curricula and level-based English class system. Data were collected from 22 teachers who work in the four schools and 859 students who are in the second grade of the schools, and statistical analysis were conducted using SPSS(Statistical package for Social Science) 12.0 program for one-way ANOVA(Analysis of Variance) to compare operations and students’ responses of each schools. The results of the study are as follows:
First, there were no remarkable differences in actual condition of operations among the four schools, but rather they were similar. Second, students in group A and B thought of level-based English class system positively in general, whereas those in group C and D thought of it negatively, and they weren’t satisfied with their classes. Third, students in all groups wanted not only an expository class that has been used mainly but a student-centered class that various activities are used in. While all groups had positive results by getting high scores on understanding and participation of the classes, students in group A and B had higher scores than those in group C and D on concentration, interest and atmosphere of the classes. Fourth, on affective responses like expectation for the classes and improvement of grade, all groups recognized the classes negatively.
Based on these results, some suggestions are made as follows:
First, it is necessary for the classes to divide into various class levels. To subdivide class levels, schools need to construct efficient curricula and time tables, and above all, many competent teachers should be supplemented. Secondly, various criteria should be used when organizing the classes. If teachers’ judgements or students’ aptitudes and opinions are considered as important data it will be more efficient class organization. Thirdly, teaching method should be changed into what students want. The surveys showed that many students wanted the classes that they can participate in and study actively. They also wanted various activities such as small group activities and conversation class with native speakers to be used in their classes. Fourth, development of various teaching materials which are suitable for each class levels should be made and used. Fifth, level-based English classes should be connected with the evaluation of students. Sixth, teachers and schools need to try to solve problems and complaints which can occur in level-based classes, and to instruct students to recognize necessity of level-based English class system. Finally, supports from the government and training programs should be expanded to foster teachers who are specialized in level-based English classes.
Author(s)
김태근
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25225
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965108
Alternative Author(s)
Kim, Taegeun
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
박종원
Table Of Contents
ABSTRACT ⅶ
I. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 3
1.3 연구 제한점 3
II. 이론적 배경 5
2.1 수준별 교육과정 5
2.1.1 수준별 교육과정의 정의 5
2.1.2 수준별 교육과정의 도입배경 6
2.1.3 수준별 교육과정의 유형 7
2.1.4 수준별 교육과정과 수준별 수업 9
2.1.5 수준별 수업의 유형 9
2.1.6 수준별 이동수업 12
2.2 수준별 교육과정의 이론적 근거 14
2.2.1 학습자 중심 교육과정 14
2.2.2 Piaget의 교수-학습 이론 15
2.2.3 Vygotsky의 근접발달영역 16
2.2.4 Ausubel의 유의미 학습 이론 17
2.2.5 Krashen의 입력가설 18
2.3 수준별 이동수업에 대한 선행연구 19
2.3.1 수준별 이동수업이 학업 성취에 미치는 영향에 관한 선행연구 20
2.3.2 수준별 이동수업에 대한 운영과 실태, 문제점 및 개선방안에 관한 선행연구 22
2.3.3 수준별 이동수업에 대한 학생들의 인식과 만족도, 정의적 영향에 관한 선행연구 25
III. 연구 방법 27
3.1 연구 대상 27
3.2 연구 도구 28
3.3 자료 분석 31
Ⅳ. 연구 결과 분석 32
4.1 수준별 이동수업의 운영 실태 32
4.1.1 학급 편성 방법 32
4.1.2 학급 편성 기준 33
4.1.3 학급 편성 주기 34
4.1.4 운영 시간 34
4.1.5 교사의 수업 방식 35
4.1.6 수준별 보조교과서의 활용 여부 36
4.1.7 평가 방법 36
4.1.8 영어 전용 교실의 유무 및 활용 여부 38
4.1.9 운영 실태에 대한 학교별 분석 38
4.2 수준별 이동수업에 대한 학생들의 인식 및 만족도 40
4.2.1 수준별 이동수업에 대한 목적 인식 40
4.2.2 수준별 이동수업에 대한 필요성 인식 42
4.2.3 학급 편성에 대한 인식 45
4.2.4 학습 내용의 수준에 대한 인식 48
4.2.5 수준별 이동수업에 대한 만족도 49
4.2.6 학생들의 인식 및 만족도에 대한 학교별 분석 51
4.3 수준별 이동수업에 대한 학생들의 실태 54
4.3.1 희망하는 수업 방식 54
4.3.2 학습 내용 이해도 55
4.3.3 수업 집중도 56
4.3.4 수준별 이동수업에 대한 흥미도 57
4.3.5 수업 참여도 58
4.3.6 학습 분위기 59
4.3.7 학생들의 실태에 대한 학교별 분석 60
4.4 수준별 이동수업에 대한 학생들의 정의적 반응 61
4.4.1 수준별 이동수업에 대한 기대감 61
4.4.2 영어에 대한 자신감 향상 62
4.4.3 학습 의욕 및 동기의 향상 63
4.4.4 영어 성적 향상에 대한 기대감 64
4.4.5 수준별 이동수업의 계속적인 운영 65
4.4.6 학생들의 정의적 반응에 대한 학교별 분석 66
Ⅴ. 결론 및 제언 68
5.1 결론 68
5.2 제언 69
참고문헌 74
부록 1 79
부록 2 83
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.