중학교 수학 교수-학습 및 학업 성취에 미치는 교과교실제의 영향분석
- Alternative Title
- Effect of subject class system on Teaching-Learning and Student Achievement in the Middle School
- Abstract
- Abstract
Various types of subject classroom systems are being implemented on a trial basis, aimed at the improvement of public education satisfaction and education competitiveness.
This study analyses the effect of the subject class system on teaching-learning and achievement in the middle school.
In chapter 2, changing curriculums and subject class systems are explored.
In chapter 3, management, instruments, and satisfaction with teaching- learning and the Block-time systems are discussed.
In chapter 4, the effect of the subject class system is analysed from two different perspectives: one through the context of class and learning attitudes; the other perspective is the quality of the class and rate of student participation in class.
- Author(s)
- 이상희
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25268
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965151
- Alternative Author(s)
- Lee Sang Hee
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 심효섭
- Table Of Contents
- 목 차
표 목차 iii
그림 목차 iv
Abstract ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구내용 3
3. 용어정리 4
4. 연구의 제한점 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 교육과정 7
가. 제7차 교육과정 7
나. 2009년 개정 교육과정 7
다. 2009 개정 교육과정에 의한 수학 교과 10
2. 교과교실제의 이해 11
가. 교과교실제 시행 목표 13
3. 교과교실제 유형 14
4. 교과교실제 시행 기대효과 16
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 18
1. 연구 대상 18
2. 검사 도구 18
Ⅳ. 결과 분석 19
1. 교과 교실이 수학교수-학습 활동에 미치는 영향 19
가. 교과교실의 운영 및 시설 19
(1) 선진형 교과교실에 대한 설문 조사 22
나. 교수-학습 활동 24
(1). 수학과 24
(2) 교수-학습과 관련한 설문 조사 26
다. 집중이수제 및 블록타임제 28
(1) 집중이수제 및 블록타임제 운영 28
(2) 블록타임제에 대한 설문조사 29
2. 교과 교실이 학업에 미치는 영향 31
가. 수업준비와 수업태도 31
나. 수업의 질과 수업 참여도 33
Ⅴ. 결론 35
참고문헌 38
부록(설문지) 39
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.