2009 개정 교육과정에 따른 수학적 창의력 향상을 위한 교사의 발문 및 수업지도안 연구
- Alternative Title
- A Study on Teacher's Questions and Teaching Guide for Development of Mathematical Creativity Based on 2009 Revised Curriculum
- Abstract
- The researchers looked into the classroom's lesson plans, having questions posed by the teachers and answered by the students, which are based on the 7th grade textbook with the 2009 revised curriculum. The researchers adopted a teaching method in which the learner is able to reach conclusions by themselves to nurture their own creativity.
Following this plan for improving mathematical creativity exhibited in this study, we can explore the following potential benefits:
First, by applying the theories to a real class using questions from teachers to prompt students and improve mathematical creativity, the students' learning style can be improved.
Second, teaching and learning materials developed for improving mathematical creativity based on the 2009 revised curriculum provide direction, and we will be able to take advantage of the resources of this study.
Third, the researchers can use the conclusions of this study for further research in the future.
- Author(s)
- 김민정
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25345
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966418
- Alternative Author(s)
- Kim, Min Jeong
- Affiliation
- 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 심효섭
- Table Of Contents
- 목 차
표 목차
ABSTRACT
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 3
3. 연구의 제한점 4
4. 연구의 기대효과 5
Ⅱ. 이론적 배경
1. 창의성과 창의력 6
2. 수학적 창의력의 정의 9
3. 수학적 창의력의 요소 10
4. 2009 개정 교육과정의 중학교 수학교육목표와 수학적 창의력 13
5. 수학적 창의력 향상 교육의 목표 17
6. 교사의 발문의 중요성 21
Ⅲ. 수학적 창의력 향상을 위한 연구
1. 수학적 창의력 향상을 위한 수업요소 24
2. 수학적 창의력 향상을 위한 교사의 발문 32
3. 영역별 수업지도안 연구 78
Ⅳ. 결론 및 제언
1. 연구요약 및 결론 89
2. 연구의 제한점 및 제언 91
참고문헌
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.