PUKYONG

2009년 개정 교육과정에 따른 중학교 1학년 수와 연산 단원의 교과서 비교 분석

Metadata Downloads
Abstract
This study focuses on a comparative analysis of the numbers and operations unit in the 13 different kinds of the authorized middle school mathematics 1 textbooks based on the 2009 revised curriculum. Textbooks are important tools that reflect the plans of curriculum and transit them into the field of education. These textbooks are written and published in accordance with the curriculum. This study focuses on how much the textbooks reflect the revised curriculum.
The body is made up of a comparative analysis of the textbooks in aspect of layout, context and reflection. First, in layout, chapter layout and its proportion to the whole part of the textbooks and the number of the questions are analysed. Second, in contexts, learning goal, materials, and expressions of term definition in introduction are analysed. Third, in reflection, mathematical problem-solving as mathematical process, mathematical communication, and mathematical reasoning questions are analysed.
The textbooks must be resigned to clarify mathematical process questions for student to understand with ease. Plus, teachers, apart from fixed list of textbooks, are asked to study other ones to provide their students with various class materials.
Author(s)
김세영
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25348
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966421
Affiliation
교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
이규명
Table Of Contents
목 차

그림 목차 ii
Abstract iii

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 3
3. 연구의 제한점 3
4. 기대되는 결론 또는 효과 4

Ⅱ. 2009년 개정 교육과정 5
1. 교육과정 개정의 필요성 및 목적 5
2. 교육과정 개정의 배경 및 방향 6
3. 수학과 교육과정 개정의 배경 및 방향 15

Ⅲ. 각 교과서 비교 분석 21
1. 연구대상 21
2. 구성적 측면 22
가. 단원구성 비교 22
나. 수와연산 영역이 차지하는 비율 비교 26
다. 수와 연산의 문항수 비교 28
3. 내용적 측면 30
가. 학습목표 비교 30
나. 도입 비교 37
다. 용어 정의 비교 40
라. 공학 자료 비교 48
마. 읽기 자료 비교 50
4. 반영적 측면 53
가. 수학적 문제해결 53
나. 수학적 추론 57
다. 수학적 의사소통 60

Ⅳ. 결론 및 제언 63
참고문헌 65
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.