PUKYONG

초등영어 학습부진아에 대한 사례연구

Metadata Downloads
Abstract
A Case Study on Elementary School English Underachievers:
Focusing on Self-Directed Vocabulary Learning Using SMART Applications

Hee Suk Oh

Department of English Language and Literature, The Graduate School, Pukyong National University

Abstract
The present study aimed to investigate how elementary school English underachievers learn English and their self-directed learning abilities, compared to achievers. It also sought to understand the meaning of their SMART vocabulary learning experiences using English learning applications based on SMART devices. For this purpose, 587 students enrolled at local elementary schools in Busan participated in the survey and five English underachievers also participated in a case study.
As a main tool of inquiry for the study, a qualitative case study was conducted using classroom observation and in-depth interviews as well as vocabulary tests. The qualitative data were coded and analyzed by NVivo 10.0. The participants were supposed to study vocabulary using 17 applications three times a week for 30 minutes over the period of 20 weeks. They were encouraged to write about their feelings, advantages, and challenges while they were studying vocabulary using SMART applications in their reflective journals. The researcher herself observed their learning process and recorded her impressions or thoughts in the field notes. In addition, the researcher interviewed the participants before and after the SMART learning and the participants' homeroom teachers to obtain data saturation. To improve the credibility of the study, the prolonged engagement, persistent observation, triangulation, peer debriefing, negative case analysis, and member checks were conducted throughout the research period.
The findings of the study were as follows: First, the underachievers in the study disliked English most and their onset of learning English was much delayed than the achievers. In addition, they spent much less time studying English and took extra supplementary classes after school. However, learning tools such as SMART devices or the Internet were not used often for the underachievers. The findings also showed that the underachievers possessed lower self-directed learning abilities than the achievers, but both groups of students showed interest and fondness in using SMART devices in their English learning. Furthermore, the participants appeared to feel motivated and be engaged in the SMART vocabulary learning more actively with a positive attitude. These SMART vocabulary learning experiences were provided through sufficient practice opportunities, audio-visual language input and prompt feedback. Although each participant gained a different level of achievement in the receptive and productive vocabulary tests, all of them had experience in using diverse vocabulary learning strategies and reflecting their own learning process.
Based on the findings of the study, the following suggestions can be made: First, effective learning methods and tools need to be used for English underachievers to improve their interest and self-confidence. Given that SMART devices including ubiquitous characteristics can provide diverse multi-media language input and prompt feedback to support learner-centered interaction, the use of SMART devices in English learning and teaching should be considered and explored actively by more English teachers.
Author(s)
오희숙
Issued Date
2013
Awarded Date
2013. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25590
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966665
Affiliation
대학원
Department
대학원 영어영문학과
Advisor
박매란
Table Of Contents
목 차

Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적 3
1.3 연구 문제 4
1.4 연구의 제한점 5
1.5 용어의 정의 6
1.6 논문의 구성 8

Ⅱ. 이론적 배경 10
2.1 영어 학습부진아 10
2.1.1 영어 학습부진아의 정의 10
2.1.2 영어 학습부진아의 특징 11
2.1.3 영어 학습부진아의 효과적인 지도방안 12
2.2 영어 학습부진아 지도의 효과적인 학습도구 및 매체 14
2.2.1 외국어 학습의 도구로서의 디지털 테크놀로지 14
2.2.2 영어 학습부진아 지도방법으로서의 디지털 테크놀로지의 활용 16
2.2.3 디지털 테크놀로지로서의 스마트기기 활용 어휘학습 24
2.3 자기주도적 학습 28
2.3.1 자기주도적 학습의 개념 및 특징 28
2.3.2 자기주도적 학습능력 구성요인 추출을 위한 선행연구 30
2.3.3 자기주도적 영어 학습능력 관련 선행연구 35
2.4 질적 사례연구 37
2.4.1 질적 사례연구의 정의 37
2.4.2 질적 사례연구 방법 40
2.4.3 질적 사례연구의 타당도와 신뢰도 45
2.4.4 교육현장에서의 질적 연구의 필요성 47

Ⅲ. 예비 연구 49
3.1 연구 참여자 선정 및 분석 50
3.1.1 연구 참여자와 사례 선택 그리고 연구자의 역할 50
3.1.2 연구 참여자 분석 52
3.2 연구 도구 및 방법 61
3.2.1 연구 자료 수집 방법 61
3.2.2 사례연구를 위한 질적 자료 수집 방법 62
3.2.3 어휘력 평가지 66
3.3 수업 내용 67
3.3.1 스마트기기 기반 애플리케이션의 활용 지도방법 67
3.3.2 스마트기기 기반 애플리케이션의 내용 69
3.4 자료 분석 방법 74
3.5 예비 연구 결과 및 논의 75
3.5.1 자료 목록 및 코딩 결과 75
3.5.2 주제화 결과 80
3.5.2.1 교사가 인식한 초등영어 학습부진아 학습실태 80
3.5.2.2 효과적인 초등영어 학습부진아 지도내용과 방법 84
3.5.2.3 스마트기기 활용의 효과에 대한 교사의 인식 92
3.5.2.4 애플리케이션 활용 어휘학습 경험의 의미 분석 102
3.6 예비연구의 결론 및 제언 121

Ⅳ. 본 연구 연구 방법 124
4.1 연구 참여자 124
4.1.1 설문조사 참여자 124
4.1.2 스마트기기 활용 자기주도적 어휘학습 사례연구 참여자 125
4.2 연구 도구 및 방법 136
4.2.1 설문지 136
4.2.2 어휘력 평가지 141
4.2.3 질적 자료 수집 방법 및 절차 142
4.2.4 질적 연구의 타당도 및 신뢰도 확보 방법 148
4.3 애플리케이션을 활용한 자기주도적 어휘학습 내용 152
4.3.1 애플리케이션 선정 절차 및 내용 152
4.3.2 애플리케이션 활용 자기주도적 학습 시간 및 절차 153
4.3.3 자기주도 5단계 학습 155
4.4 자료 분석 방법 157
4.4.1 설문지 분석 방법 157
4.4.2 질적 자료 분석 방법 158

Ⅴ. 결과 분석 및 논의 160
5.1 영어 학습부진아와 일반아의 학습실태 비교 160
5.1.1 조사대상자 선정 160
5.1.2 영어 학습부진아와 일반아의 학습실태 비교 161
5.2 영어 학습부진아와 일반아의 자기주도적 학습능력 비교 168
5.3 스마트기기 활용 영어 학습에 대한 학생 인식 비교 171
5.4 애플리케이션 활용 자기주도적 어휘학습 경험의 의미 분석 174
5.4.1 본 연구 질적 자료 분석 결과 174
5.4.2 본 연구 질적 자료의 주제화 결과 178
5.4.2.1 본 연구에서 새롭게 떠오른 주제 178
5.4.2.2 예비 연구와 유사한 주제 191
5.4.2.3 반대사례 분석 210

Ⅵ. 결론 및 제언 213
6.1 연구의 결론 213
6.2 교육적 함의 215

참고문헌 216

부록
1. 연구 참여 동의서 227
2. 예비 연구 사전ㆍ사후 평가지 228
3. 본 연구 사전ㆍ사후 평가지 233
4. 설문지 내용 요약 237
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 영어영문학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.