플랜트 사업관리 역량향상을 위한 STEM 통합교육과정 개발
- Alternative Title
- Integrated STEM Curriculum Development for Enhancing Project Management Competence of Plant Industry
- Abstract
- 최근 해외 플랜트 건설시장은 세계 경제침체와 심화된 국제경쟁 속에서도 건설분야의 발전과 국내 경제성장을 견인해나가는 효자산업으로 그 역할을 충실히 수행해 나가고 있다. 이러한 플랜트EPC중심의 엔지니어링산업은 철강, 건설, 조선과 같은 기존의 전통산업에 현대의 기계, 장치, 기기 및 전문지식과 기술을 유기적이고 체계적으로 접목시켜 높은 부가가치를 창출하는 기술집약적 산업으로서 글로벌 시장환경에서 경쟁우위를 선도할 수 있는 산업으로 인식되고 있다. 그러나 국내기업의 경우 시공중심의 후방 가치사슬에 집중되어 있어 플랜트 엔지니어링 분야의 원천 핵심기술인 개념 및 기본설계(FEED) 수행경험 부족과 대형프로젝트 관리능력(PMC)의 한계 등으로 선진국 대비 원천기술의 보유수준과 시장지배력이 낮고, 관련 산업의 경쟁력 또한 매우 취약한 실정이다. 이러한 한계를 극복하고, 기술경쟁력을 제고하기 위해서는 FEED/PMC 분야의 고급 엔지니어 육성이 절실하지만, 국내뿐 아니라 전 세계적으로도 FEED/PMC 분야의 전문 인재를 육성하는 전문 교육기관은 거의 전무한 실정이다. 이에 본 연구에서는 해외 플랜트 엔지니어링 건설산업에 필요한 전문인력 양성을 위해 기업-대학이 연계하여 산업현장에서 필요한 현장수요기반의 전문기술인이 양성될 수 있도록 체계적 설계 방법론인 STEM통합교육방법론과 ADDIE모형을 이용하여 FEED/PMC통합교육과정을 개발하였다.
이를 위해 첫째, 글로벌 플랜트시장의 환경변화와 전문인력 양성과 관련된 선행연구사례 및 문헌연구를 수행하고, 둘째, 기업-정부-대학의 주요 이해관계자들에 대한 수요조사와 교육현황을 분석하여 교육수립방향을 설정하고, 셋째, 국내기업에 대해 FEED/PMC분야의 기술역량수준 및 중요도를 평가하여 역량향상이 필요한 교육분야를 선별하고, 넷째, 이를 토대로 산업현장의 지식과 경험을 이론에 동시에 역량이 길러질 수 있도록 가장 효과적인 플랜트엔지니어링 STEM 통합교육과정체계를 수립하며, 마지막으로, 전문인력 양성과정을 시범운영하여 수립된 교육체계에 대한 평가 및 피드백을 통해 지속적인 개선이 이루어지도록 하였다.
Recent overseas plant construction market contributes greatly to the development of construction field as well as to the domestic economic growth despite of the world economic depression and an excessive international competition. Engineering industry focusing on plant EPC is a technology-complex industry which creates added value through an organic and systematic grafting of the state-of-the-art machine, device, equipment as well as professional knowledge and technology onto the traditional industry such as iron and steel, construction, shipbuilding. It is also known as an industry which can give an advantage over the competition in the global market environment. However, since Korean companies are converged on the EPC centered post-value chain, the Front End Engineering Design(hereinafter "FEED") performance experience which is the original core technology of plant engineering and Mega-project management competence is insufficiently competitive. Therefore, compared with developed countries such as the U.S.A or France, the number of possessed original technology and the market dominating power are relatively lower, and the competitiveness of related industry is in the same situation. To overcome such limit and to enhance the technology competitiveness, fostering advanced engineers of FEED/PMC is an urgent problem, but there are no a professional institutes for FEED/PMC experts not only in Korea but in all over the world currently.
This research is aim to develop integrated FEED/PMC curriculum using STEM, the systematic design method and ADDIE model to foster professional engineers based on site demands of the enterprise. More specific descriptions regarding the research above are as follows. First, perform document research and case study related with changes of the global plant market trend and professional engineers training. Second, consider STEM education, the integrated curriculum method. Third, set the direction of plant engineering education by researching on the shake-holders' demands in the enterprise, the government and the university as well as by analysing current FEED/PMC curriculum. Forth, measure the performance and importance of FEED/PMC on the domestic companies and select the field in need of futher education for enhancing its competence. Fifth, establish GEM-STEM integrated curriculum focused on FEED/PMC which can raise students' theoretical background on engineering as well as the site knowledge and experience at the same time using ADDIE Model. Finally, a continuous improvement shall be made through evaluation and feedback on GEM-STEM which has set and proved by graduate school level education experience.
- Author(s)
- 이양호
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/25608
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966683
- Alternative Author(s)
- Lee, Yang Ho
- Affiliation
- 대학원
- Department
- 대학원 건설관리공학협동과정
- Advisor
- 김수용
- Table Of Contents
- 1장 서 론
1.1 연구 배경 및 목적
1.1.1 연구의 배경
1.1.2 연구의 목적
1.2 연구 범위 및 방법
2장 이론적 고찰
2.1 STEM 통합교육
2.1.1 STEM 통합교육 개념 및 도입배경
2.1.2 STEM 통합교육 발전과정
2.1.3 STEM 통합교육 사례
2.2 교육과정 설계방법
2.2.1 교육과정 개념 및 구성요소
2.2.2 교육과정 설계방법
2.2.3 교육과정 설계모형
3장 플랜트 엔지니어링 전문인력 양성
3.1 플랜트 건설산업의 발전과 전망
3.1.1 플랜트 건설산업의 특성
3.1.2 플랜트 건설시장의 동향
3.1.3 플랜트 전문인력 양성의 필요성
3.1.4 플랜트 전문인력 양성관련 선행연구 사례
3.2 플랜트 전문인력 수요 및 교육니즈(Needs)
3.2.1 플랜트 전문인력 수요
3.2.2 플랜트 엔지니어링교육 니즈(Needs)분석
3.3 국내외 플랜트건설관련 교육과정 조사
3.3.1 국내 교육과정
3.3.2 해외 교육과정
3.4 교육과정 분석결과 및 교육수립방향
3.4.1 교육과정 분석결과
3.4.2 플랜트 엔지니어링 교육수립방향
4장 국내기업 엔지니어링 역량수준 및 중요도 분석
4.1 FEED/PMC분야 역량수준 및 중요도 전문가 설문조사
4.1.1 전문가 설문조사 개요
4.1.2 PMC 요인별 설문설계
4.1.3 FEED 요인별 설문설계
4.2 FEED/PMC 역량수준 및 중요도 결과분석
4.2.1 설문조사 결과분석
4.2.2 포트폴리오분석을 통한 역량강화분야 도출
4.2.3 IPA 분석결과에 따른 교육 실행전략 수립
4.3 소결
5장 플랜트 통합교육과정 개발
5.1 플랜트 통합교육과정 개발개념
5.1.1 교육과정 개발절차 수립
5.1.2 교육과정 개발방법
5.1.3 학제간 통합교육체계
5.2 ADDIE모형을 이용한 플랜트 통합교육과정 설계
5.2.1 요구분석(Analysis)단계
5.2.2 설계(Design)단계
5.2.3 개발(Development)단계
5.2.4 실행(Implementation)단계
5.2.5 평가(Evaluation)단계
5.3 수업설계 사례
5.3.1 수업설계 개요
5.3.2 철강플랜트영역 FEED설계 수업개발사례
5.3.3 PMC영역 PM실무 수업개발사례
5.4 소결
6장 결 론
참 고 문 헌
부 록
영 문 요 약
- Degree
- Doctor
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 건설관리공학협동과정
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.