PUKYONG

비대면 온라인 실습수업을 통한 효율적인 디자인 교육 프로그램 연구

Metadata Downloads
Abstract
Specifically, the research process is carried out as follows:
Chapter 1 presents the background and purpose of the study and the methods and scope of the study.
Chapter 2 examines the advantages and disadvantages that can be gained by understanding the concept of remote education and implementing remote education with a theoretical background, and seeks to find out the examples of education in which former remote education is being utilized.
Chapter 3 recognized the background and status of the implementation of remote education worldwide in 2020 and analyzed the current status of remote education in Korea and abroad. We would like to analyze how classes are conducted by subject mainly in middle school education in Korea, and how education manuals for online classes by cities and provinces nationwide are conducted, and consider the current limitations and ways to improve them in the future.
Chapter 4 pointed out the limitations of practical education through online classes by analyzing in more detail how art and physical education courses are being conducted in middle schools based on the current status of online classes investigated in Chapter 3.
Based on the above survey, Chapter 5 aims to present improvement measures in art and physical education subjects that are most difficult to learn from remote cyber classes. Among the art subjects, the design part was proposed to middle schools based on a more systematic manual, and an effective art and design class improvement plan was proposed.
Chapter 6 summed up the research findings as a conclusion of this study and investigated the background of the mandatory online class due to sudden changes in the educational environment caused by Corona19, suggesting improvement measures through analysis of limitations to establish a systematic and stable education system for future online classes, and finally considering the feasibility and expected effects.
The expected effects of this study are as follows: First, we can recognize the importance of remote education. Second, various studies can be expected on the establishment of a new educational environment and the development of an educational environment that can cope with the development of the times and unexpected changes. Third, we can apply more effective and diverse teaching methods by analyzing the limitations of remote education and studying the improvement plan of art and physical education subjects.
Although there was no systematic preparation through the unexpected disaster, the education system of online classes is an educational board that will change in the future and an important educational system that needs to be developed. Along with the development of cyber education and coding education against the development of technology and rapid changes in the times, online classes are the future education that we have to face. How will the arts and physical education courses, which are the most difficult in real life in remote education, be operated, and the education evaluation and improvement of the classroom environment are most noteworthy. These limitations should be improved and the expected effects and advantages of remote education should be actively utilized to achieve effective educational environment development, and a stable educational environment should be established that does not confuse the changing times by continuing various further studies.
연구과정은 구체적으로 다음과 같이 진행된다.
제 1장에서는 연구의 배경 및 목적과 연구의 방법 및 범위를 제시하였다.
제 2장에서는 이론적 배경으로 원격교육의 개념을 이해하고 원격교육을 시행함으로써 얻을 수 있는 장점과 단점을 고찰하며 이전의 원격교육이 활용되고 있는 교육사례들을 알아보고자 한다.
제 3장에서는 2020년 전세계적으로 원격교육의무화를 시행하게 된 배경과 현황을 인지하고 국내 국외 원격교육시행 현황을 분석하였다. 국내 중학교 교육을 위주로 과목별 수업이 어떻게 진행되는지, 전국 시도별 온라인 수업을 위한 교육 매뉴얼은 어떻게 진행되는지 분석하며 현 한계점과 추후 개선방안에 대해 고찰해보고자 한다.
제 4장에서는 3장에서 조사했던 국내 온라인 수업 현황을 바탕으로 중학교에서 예체능과목은 어떻게 진행되고 있는지 수업준비, 수업환경, 수업평가 등 좀더 세밀하게 분석하여 온라인 수업을 통한 실기교육의 한계점을 지적하였다.
제 5장에서는 위 조사를 토대로 원격 사이버수업으로 인해 가장 어려움을 느끼는 예체능과목에서의 개선방안을 제시하고자 한다. 미술교과 중 디자인 파트를 중학교를 대상으로 좀더 체계적인 매뉴얼을 토대로 효과적인 미술&디자인 수업 개선안을 제안하였다.
제 6장에서는 본 연구의 결론으로서 연구한 내용을 종합하여 코로나19로 인한 교육환경의 갑작스러운 변화로 온라인수업의 의무화가 된 배경과 수업 실태를 조사하여 추후의 온라인수업의 체계적이고 안정화된 교육시스템 정착을 위해 한계점을 분석을 통한 개선방안을 제안하고 시행가능성과 기대효과에 대해서 최종 고찰하였다.
위와 같이 본 연구에서 기대되는 효과는 다음과 같다. 첫째, 원격교육의 중요성을 인지 할 수 있다. 둘째, 시대의 발전과 예기치 못한 다양한 변화에 대응 할 수 있는 새로운 교육환경 구축과 교육환경 발전에 관해 다양한 연구를 기대해 볼 수 있다. 셋째, 원격교육의 한계점을 분석해서 예체능과목의 수업개선방안을 연구하여 좀더 효과적이고 다양한 수업방법을 적용 시킬 수 있다.
예기치 못한 재난을 통해 체계적인 준비 없이 당면했지만 온라인수업의 교육시스템은 앞으로 변화될 교육판도이며 발전 시켜야 될 중요한 교육시스템이다. 기술의 발전과 빠른 시대적 변화에 맞서 사이버교육, 코딩교육의 발전과 함께 온라인수업은 우리가 직면 해야 할 앞으로의 교육이다. 원격교육에서 현실적으로 가장 어려움이 많은 미술과목을 어떻게 운영할 것이며 교육평가와 수업환경의 개선이 가장 주목된다. 이러한 한계점을 개선하고 원격교육에서 얻어지는 기대효과와 장점들을 적극 활용하여 효과적인 교육환경발전을 이루어야 할 것이며 다양한 추후 연구들이 지속되어 시대적 변화에 혼란되지 않는 안정화된 교육환경이 구축 되어야 한다.
Author(s)
박성영
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2562
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000333169
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 디자인교육전공
Advisor
조정형
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
3. 연구의 진행 구성도 5
Ⅱ. 이론적 고찰 6
1. 온라인교육의 개념 6
2. 온라인교육의 특징 8
가. 온라인 교육의 장점 8
나. 온라인 교육의 단점 9
3. 온라인교육의 국내 사례 분석 10
가. 사이버대학 10
나. 방송통신고등학교 12
4. 온라인교육의 국외 사례 15
가. 미국 15
나. 캐나다 17
다. 호주 19
Ⅲ. 비대면 온라인수업 기반 디자인교육 현황 21
1. 비대면 온라인수업의 개념 21
가. 우리나라의 비대면 온라인 개학의 등장 배경 21
나. 부산지역 중학교 비대면 온라인수업 현황 26
Ⅳ. 비대면 디자인 실습수업의 문제점 제시 30
1. 제도적 문제점 30
가. 수업 진행 제한사항 31
나. 인력관리 제한사항 32
Ⅴ. 비대면 온라인수업 기반 디자인교육 연구 33
1. 문제점의 개선방안 제안 33
가. 수업 진행 제한사항 개선방안 34
나. 인력관리 제한사항 개선방안 35
2. 수업 연구 계획 37
가. 연구 대상 37
나. 연구 절차 38
3. 수업 프로그램 39
가. 수업 목표 39
나. 수업 지도안 40
다. 수업 적용 55
라. 연구결과 77
마. 연구 결과 분석 100
Ⅵ. 결론 104
참고 문헌 106
감사의 글 108
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 디자인교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.