PUKYONG

제조업 전기용접 초보자에게 모듈교육을 통한 현장 용접기능 습득 사례 연구

Metadata Downloads
Abstract
Welding technology is the most used technology in the manufacturing industry. This welding is the most basic industry required for manufacturing. It is a very important task to cultivate skilled workers due to the industrial structure changes and rapid technological development.

National Competency Standards (NCS) refers to the standardization of national competency by level, by industry sector or level, required for job performance in the industrial field, such as knowledge, skills, literacy, and attitude.

It shows the process of systematically learning to perform the function of coating arc welding compared to existing in-house training materials through the National Competency Standards (NCS) module textbook.
Selecting the test subjects and comparison subjects, study the different contents at the same time and learn the job to present the efficient training method of NCS and compare the two groups through evaluation accordingly. Analyze the evaluation results and examine the differences between NCS and existing in-house training materials.

Through NCS module textbooks with excellent job performance capabilities, they acquire numerous functions and utilize them in field education to promote the development of the overall technology of the manufacturing industry and national development.
Author(s)
이학원
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2601
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000342162
Affiliation
부경대학교 산업대학원
Department
산업대학원 기계공학과
Advisor
박영환
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
1.1 연구의 배경 및 필요성 1
1.2 연구의 현황 5
1.2.1 국내 용접 교육 연구의 현황 5
1.2.2 국내 용접 교육에서 NCS 적용 현황 7
1.3 연구 내용 8

제 2 장 이론적 배경 9
2.1 전기용접의 이론적 배경 9
2.2 사내 용접 교육의 이론적 배경 11
2.3 NCS 교육의 이론적 배경 18
2.4 NCS 용접 분야 교육의 이론적 배경 22
2.5 전기용접 평가방법 33

제 3 장 전기용접 교육의 실습 및 평가 38
3.1 전기용접 실습 조건 38
3.1.1 전기용접 실습자 38
3.1.2 전기용접 실습 과정 및 환경 39
3.2 전기용접 평가결과 47
3.2.1 정성적인 평가결과 47
3.2.2 굽힘시험을 통한 정량적 평가결과 56

제 4 장 초보자의 전기용접 기능향상을 위한 NCS 교육 효과 분석 57
4.1 사내교육과 NCS 교재의 비교를 통한 교육 효과 분석 57
4.2 NCS 교육을 통한 기능적 향상 65

제 5 장 결론 66
Reference 67
Abstract 69
Degree
Master
Appears in Collections:
산업대학원 > 기계공학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.