PUKYONG

중국외식서비스 종사원의 감정노동 성향과 제언행동간의 관계 연구: 친사회적 동기의 조절효과 검증

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Abstract
This study takes Chinese foodservice industry employees as an object, to explore the relationship between two emotional labor strategies (surface acting and deep acting) and voice behaviors (prohibitive voice and promotive voice), and reveal the moderating effect of prosocial motivation between emotional labor strategies and voice behavior. This is to clarify the mechanism of influence between voice behavior and emotional labor strategy, and provide constructive suggestions for enterprises to better stimulate employee voice behavior.
To test the hypothesis, the study collected questionnaire data from 191 employees engaged in catering services such as Fast Food Restaurants, Fast Casual Restaurant, and Shabu Shabu shop. Eventuallu, due to insufficient responses to some questionnaires, a final analysis of 166 data excluding these 25 data was conducted.
The results show that (1) the employee ’s surface acting is significantly negatively correlated with both prohibitive voice and promotive voice; (2) the employee ’s deep acting is significantly and positively correlated with both prohibitive voice and promotive voice, (3)Prosocial motivation of employees has a significant positive regulating effect between deep behavior and inhibitive voice behavior. There is no regulating effect between deep behavior and accelerative voice behavior and surface behavior on accelerative voice behavior. This result is helpful to enrich the research on antecedent variables of voice behavior. Finally, the implications of these findings are discussed and future research directions are suggested based on the results of this study.
Author(s)
SUN MEIQIAO
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2608
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000337632
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
김완민
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경과 연구의 목적 1
제 2 절 연구의 방법과 범위 6

제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 감정노동 7
제 2 절 감정노동 전략 9
제 3 절 제언행동 13
제 4 절 제언행동의 구성요소 16
제 5 절 친사회적 동기 18

제 3 장 실증연구 방법 20
제 1 절 연구모형 20
제 2 절 연구가설 21
1. 감정노동 전략과 제언행동 21
2. 친사회적 동기의 조절효과 23
제 3 절 변수의 조작적 정의와 설문문항 25
1. 변수의 조작적 정의 25
2. 설문문항 28
제 4 절 표본과 통계분석 방법 29
1. 표본 29
2. 통계분석 방법 29

제 4 장 실증연구결과 30
제 1 절 표본의 특성 30
제 2 절 신뢰성 및 타당성 검증 31
1.감정노동 전략 32
2.제언행동 33
3.친사회적 동기 34
제 3 절 기초통계 분석 35
1.변수간의 상관관계 분석 35
2.직종 간 차이 분석: 분산분석 결과(Oneway ANOVA) 37
제 4 절 가설검증 결과 39
1. 예방적 제언행동에 대한 표면행위 및 내면행위 39
2. 촉진적 제언행동에 대한 표면행위 및 내면행위 40
3. 제언행동에 대한 친사회적 동기의 조절효과 41

제 5 장 결 론 46
제 1 절 연구의 요약 및 시사점 46
제 2 절 연구의 한계와 향후 연구의 방향 49

참고문헌 50
설문지 59
Degree
Master
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대학원 > 경영학과
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