중국의 공유경제 현황과 공유교통 모델에 관한 연구
- Alternative Title
- Research on Chinese Sharing Economy Status and Transportation Model
- Abstract
- the utilization efficiency of idle resources, and has characteristics of platformization, efficiency and openness. Various resource elements can be integrated on the back of the information platform to change the resource placement mechanism, thereby stimulating idle resources and increasing supply efficiency.
In 2012, the shared economy officially emerged in China and has been developing at a rapid pace since 2015. At the same time, however, there are many potential problems. Therefore, this paper will mainly analyze and suggest the current status and problems of China's economic development. With the advent of shared bicycles
in 2016, the sharing economy is receiving more public attention.
This report considered the concept, characteristics, factors, operating mechanisms, etc. of the shared conomy. Afterwards, the current state and process of the shared economy in China will be introduced. The size of China's Internet-sharing economy, which stood at 7358 billion yuan in 2018, is expected to exceed 9 trillion
won by 2020. The shared economy has become a new engine of social and economic development, and as the gradual norms of policy and public awareness improve, the industry will continue to maintain its development readiness rapidly. Until September 2019, the most common use of shared economic products by netizens was the sharing of contracts for shared bicycles and cars. The sharing economy is expanding to various sectors of society and innovative services for the public are also being recognized.
The report focused on the analysis of shared traffic for private enterprise Didi. The driving force of shared economic development was analyzed from the four perspectives of politics, economy, social culture and technology by applying the ‘pest’ method.
Comparing to shared cars and regular cars, the use of shared cars is increasing year by year. But there are still many problems with car sharing, and the report showed criminal cases from 2016 to 2018. Pointing out the main problems of Didi, one can see unfinished orders, technical problems and inadequate system problems. And offer advice from the perspective of the government, enterprises and individuals. The final chapter is the conclusion and the outlook for the future development of the shared economy.
본 논문은 국가 데이터 센터의 공개 데이터를 통해 중국의 공유경제 주요 분야의 발전 상황을 분석하였다. 성장 잠재력이 크고 시장 점유율 3위인 공유교통업종을 주요 분석 대상으로 선택하여, 현재의 중국 거시경제 환경을 결합하고 업계 선두기업 디디출행을 구체적인 사례로 업계 발전 과정의 문제점을 분석하고 합리적 제안을 탐구하였다.
논문의 2장은 2016~2019년 시장거래 총액과 연간 성장률을 분석한 결과 공유경제 시장이 해마다 성장하고 있지만 성장속도는 계속 둔화되고 있음을 알 수 있다. 이것은 공유 경제가 엄청난 잠재력을 가지고 있지만 그 빠른 성장을 자극할 요소가 부족하다는 것을 보일 수 있다. 그리고 각 분야의 시장 점유율 및 연간 성장률을 비교분석을 통해 현재 시장 점유율 상위 세 개는 거래 규모 성장률의 하위 세 개와 일치한 것은 알 수 있다. 이것은 경제 발전을 자극할 요인을 찾는 것의 중요성을 더욱 잘 보여준다. 그다음에 2015년부터 2019년까지 공유경제의 융자 총액을 비교하고, 선(先)상승 후 하락 추세를 보이고 있으며, 융자 규모가 축소된 원인을 분석하였다. 본 논문은 그 주요 원인이 세 개를 나눈다. 첫째는 거시경제 환경이기 때문이며, 예를 들어 2018년 미중 무역전 등 투자자들의 투자는 더욱 신중해졌다. 둘째는 국내 인터넷 분야의 융자가 대폭 감소하는 한편, 공유경제는 인터넷 플랫폼에 크게 의존하는 업종으로서도 어느 정도 영향을 받았다. 마지막으로 글로벌 선두 기업(예: Uber, Wework)의 융자 상황도 좋지 않아서 자본가는 국내 시장의 수익 능력에 의문을 생기며, 어느 정도 영향을 미쳤다.
제3장에서는 공유 교통의 주요 모델 및 특징을 분석하였다. 공유교통은 주로 공유자전거, 공유자동차 모바일 예약 차와 순풍차 네 부분으로 나뉜다. 공개된 기업의 출행 데이터를 결합하여 공유교통의 특징을 사용 공간과 사용 시간의 관점에서 분석하였다. 우선 공유자전거는 주로 짧은 거리, 짧은 시간에 행위, 지하철 역 인근 1km에 집중돼 지하철과 함께 이용된다. 공유자동차는 이용공간이 넓어져 한 번에 3회 이내의 체류 횟수가 집중된다. 공유자전거의 사용 시간은 출퇴근 시간 고도 일치하며, 반면, 공유 자동차의 사용 시간은 주로 휴일에 집중된다. 그다음에 중국의 거시경제 환경을 분석해 업종의 발전우세와 열세를 보여 준다.
제4장에서는 공유교통의 선도기업을 분석하여, 디디출행의 존재하는 4대 문제, 안전 문제, 국가 법률 미완선 문제, 기술 제한 문제, 기업 내부 제도 미완선 문제를 제출하였다. 그리고 세 가지 건의를 제시하였다. 첫째, 기업들은 협력을 강화해 기술 개발에 대한 투자를 늘리고 책임 제도를 세분화해야 한다. 둘째, 정부 부처와 기업의 관련성을 강화하고, 법제도 정비도 가속해야 한다. 셋째, 소비자도 권리 보호 의식과 안전 의식을 강화해야 한다. 디디출행은 공유교통의 대표적인 기업으로서 기업의 발전을 분석하는 것은 공유 교통의 발전에 큰 의미를 갖는다.
- Author(s)
- SI WEN
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2609
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000339399
- Alternative Author(s)
- SI WEN
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경제학과
- Advisor
- 서석흥
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 1
제2절 연구의 필요성과 목적 2
제3절 기존연구의 검토 4
제4절 연구방법 및 논문의 구성 6
제2장 공유경제의 기초이론 및 현황 9
제1절 공유경제의 기초이론 9
1. 공유경제의 개념 9
2. 공유경제의 요소 10
3. 공유경제의 운영규칙 11
제2절 중국 공유경제 분류 및 현황 15
1. 공유경제의 종류 15
2. 공유경제의 현황 16
제3장 공유교통의 주요 모델과 특징 25
제1절 공유교통의 개념과 발전과정 25
1. 개념 25
2. 발전과정 25
제2절 공유교통의 주요 모델 27
1. 공유자전거 27
2. 공유자동차 28
3. 모바일 자동차 예약 29
4. 순풍차(顺风车) 30
제3절 특징 분석 30
1. 공간분포 특징 30
2. 사용시간 특징 33
제4절 거시환경 분석 34
1. PEST방법의 개념 34
2. 정책적 측면 35
3. 경제적 측면 36
4. 사회 문화적 측면 37
5. 기술 측면 38
제4장 공유교통의 사례 분석: 디디출행(滴滴出行) 40
제1절 기업 소개 40
제2절 당면 문제 42
1. 기술적 제약 43
2. 안전 문제 44
3. 제도 부족 44
4. 기업체제의 문제 45
제3절 해결 방안 46
1. 기업 46
2. 정부 47
3. 소비자 47
제5장 결론 48
제1절 요약 48
제2절 전망 및 시사점 50
1. 전망 50
2. 시사점 51
참고문헌 53
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 경제학과
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