PUKYONG

지역기업지원 서비스 실태조사와 평가

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Abstract
Techno-Park was established in 1997 to make local innovation system and provide integrated support for technology development, creation of new business, and foundation. As of now, 19 organizations were established in 17 areas in the nation. For the past 20 years, Techno-Park has been implementing various services according to changes in business policies from central government as a base for local technology innovation. However, they are also facing various challenges including the insufficient performance against input, duplicated functions with similar organizations in the area, and poor support for companies due to lack of selection and focus of service (customized support). In spite of them, it has been less discussed as to how Techno-Park service has changed along with the accomplishment from them in the perspective of local industry. Therefore, services performed by the relevant organization have been classified into five core services according to the data analysis of company supporting service from 2014 to 2018 on Techno-Park A in this study analyzing the weight of each service performed and the trend of accomplishment. With them, it is intended to provide institutional implications for the advancement of Techno-Park in the perspective of improvement for local company supporting service.
Author(s)
심충보
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2619
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000335322
Affiliation
부경대학교 기술경영전문대학원
Department
기술경영전문대학원 기술경영학과
Advisor
곽기호
Table Of Contents
Ⅰ.서론 1
Ⅱ.이론적 배경: 테크노파크와 지역기업지원 6
1.테크노파크의 개요 6
가.테크노파크 조성의 시대적 배경 6
나.해외 유사 기능 벤치마킹 7
다.테크노파크의 개념 및 정의 9
라.테크노파크의 기능과 역할 14
마.테크노파크 지정(조성) 경과 17
바.테크노파크의 예산구조 및 현황 19
2.테크노파크의 기능: 지역 기업지원서비스 22
3.선행연구의 한계 26
Ⅲ. 연구 방법 30
1. 자료의 시간적, 내용적 범위 30
가. 시간적 범위 30
나. 내용적 범위 30
2. 연구자료의 처리 및 분석 31
가. 연구자료의 처리 31
나. 연구자료의 분석 32
Ⅳ. 연구 결과 34
1. 기술지원 34
가. 장비활용 34
2. 사업지원 37
가. 창업보육 37
나. 정보교류(네트워크) 39
다. 시제품제작 및 마케팅 42
라. 기술행정지원 46
3. 종합분석 49
가. 지원서비스 간 지원기업과 지원건수의 비율변동 49
나. 지원서비스 간 지원규모 비율변동과 평균지원금 추세변화 50
다. 지원기업 평균 매출 추세변화 51
Ⅴ. 결론 53
1. 연구결과의 요약 53
2. 연구의 시사점 55
3. 연구의 한계점과 향후 연구의 방향 57
참고 문헌 59
1. 국내 문헌 59
2. 해외 문헌 61
Degree
Master
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기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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