PUKYONG

카탈루냐어를 구사하는 스페인 학습자의 한국어 단모음 습득 연구

Metadata Downloads
Abstract
This study aims to analyze acoustically the monophthongs of Spanish Korean learners. For the study 20 Spanish learners of Korean(10 in Spanish speakers(S), 10 In Catalan and Spanish speakers(SC))participated in the experiments. In the perception test, the Spanish subjects were asked to transcribe what they heard in Hangeul while listening to 7 korean monophthongs rcorded by a korean native speakers. In the production test, 5 Korean evaluators were asked to transcribe what they heard in Hangeul while listening to 7 korean monophthongs recorded by 20 Spanish learners. Also this research analyzes the voice outputs which were yielded by two Spanish groups of Korean learners. The voice data were compared to the voice output data which were produced by Koran native speakers. As a result of the perception test, the order of acuuarcy of S subjects was a, i > e, u > ɨ > o > ʌ and in case of SC was a, ʌ, u, ɨ, i > e, o. And the order of acuuracy in terms of prodoction in S was a, i, e > u > ʌ, ɨ > o. In SC was a, ɨ, i, e > ʌ, o > u. In the Experiments phonetic analysis, the sound that showed a significant difference in the value of F1 below the significance level of 0.01 in S and Korean speech was /ㅓ/. SC showed a significant difference in the F1 value of /ㅗ/ below the significance level of 0.05 in Korean speech. The result shows that the learner's language environment affects learning the second language.
Author(s)
이찬희
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2634
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000334235
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Advisor
권성미
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 목적 1
1.2 선행 연구 검토 및 연구의 필요성 2
Ⅱ. 이론적 배경 6
2.1 방언권별 한국어 단모음 발음교육 연구 6
2.1.1 중국어 7
2.1.2 베트남어 8
2.2 단모음 음운 체계 9
2.2.1 한국어의 단모음 9
2.2.2 스페인어의 단모음 11
2.2.3 카탈루냐어의 단모음 12
2.2.4 한국어,스페인어,카탈루냐어의 단모음 음운 체계 대조 13
2.3 단모음 포먼트(formant) 16
2.3.1 한국어의 단모음 포먼트 값 16
2.3.2 스페인어의 단모음 포먼트 값 17
2.3.3 카탈루냐어 단모음 포먼트 값 17
2.3.4 한국어,스페인어,카탈루냐어의 단모음 포먼트 값 대조 18
2.3.4.1 남성 화자의 단모음 포먼트 평균 값 대조 18
2.3.4.2 여성 화자의 단모음 포먼트 평균 값 대조 23
2.4 연구 질문 및 방법 27
Ⅲ. 지각 및 산출 연구 방법 29
3.1 지각 실험 29
3.1.1 실험 참가자 29
3.1.2 실험 도구 30
3.1.3 실험 절차 30
3.2 산출 실험 31
3.2.1. 청취 실험 31
3.2.1.1 실험 참가자 31
3.2.1.2 실험 도구 31
3.2.1.3 실험 절차 32
3.2.2. 음향적 특징 분석 32
3.2.2.1 실험 참가자 32
3.2.2.2 실험 도구 33
3.2.2.3 실험 절차 34
Ⅳ. 지각 및 산출 분석 결과 35
4.1 지각 양상 분석 결과 35
4.2 산출 양상 분석 결과 38
4.2.1 청취 양상 분석 결과 38
4.2.2 음향적 특징 분석 결과 41
4.3 발견점 56
Ⅴ. 스페인 한국어 학습자를 위한 단모음 교육 방안 60
Ⅵ. 결론 65
참고문헌 68
부록 71
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의 한국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.