환자의 치료비용, 치료기간, 치료공포의 차이가 의사-환자 관계성과 의사이미지에 미치는 영향
- Alternative Title
- An analysis of the differences and influencing factors of patients with different treatment costs, period, and phobia related to doctor-patient relationship and doctor’s image.
- Abstract
- 본 연구는 퍼거슨이 주장한 조직-공중 관계성의 개념을 의사와 환자 관계에 적용하여, 의사-환자 관계성에 영향을 미치는 요인들을 확인하였으며, 치료비용, 치료기간, 치료공포에 따라 세분화 시킨 연구를 통하여, 조직-공중 관계성의 개념을 확장하고, 이론적 토대를 강화하고자 하였다. 본 연구는 선행연구에서 발전시킨 의사-환자 관계성으로 예상되는 9개 요인(상호교환성, 신뢰성, 만족성, 충실성, 사회기여성, 소통성, 전문성, 공정성, 레포)을 확인 할 수 있는 45개의 측정문항을 통하여 설문연구를 진행하였으며, 소통성과 전문성이 하나의 차원으로 확인되어 소통적전문성으로 명명되었고, 의사-환자의 관계성의 요인은 소통적전문성, 신뢰성, 공정성, 상호교환성, 사회기여성, 레포의 여섯가지 요인으로 구성되는 것을 확인되었다.
본 연구는 치료비용에 따라, 치료기간에 따라, 치료공포를 느끼는 정도에 따라 의사-환자 관계성의 차이를 확인하였다. 높은 치료비용을 지불한 응답자와 장기간의 치료경험자에서 의사-환자 관계성의 평균값이 유의미하게 높은 것으로 확인되었으며, 치료공포가 높은 응답자에서는 의사-환자 관계성의 요인의 평균값이 유의미하게 낮은 것으로 확인되었다.
또한 의사-환자 관계성이 의사이미지에 미치는 영향을 확인한 결과, 치료비용의 차이에 따라 낮은 치료비용의 응답자에서는 소통적전문성, 신뢰성만이 요인으로 확인되었으나, 높은 치료비용 응답자에서는 소통적전문성, 신뢰성, 사회기여성, 레포가 영향을 주는 요인으로 확인되었다. 이는 치료비용의 증가에 따라 의료소비자의 의료진과 치료에 대한 기대정도의 차이를 확인 할 수 있다. 치료기간에 따라 단기간의 치료경험자에서 소통적전문성, 신뢰성, 레포가 요인으로 확인되었으나, 장기간의 치료경험자에서는 소통적전문성, 신뢰성, 사회기여성이 관계성 요인으로 확인되었다. 단기간의 치료경험자에서는 개인적인 친밀감인 레포가 관계성의 요인으로 확인된데 반하여, 장기간의 치료경험자는 사회기여성이 관계성의 요인으로 확인되었는데, 이는 기업의 사회적 책임활동이 기업의 장기적인 브랜드 자산을 만드는 요소로 작용하며, 장기적 이윤 증가로 이어지는 점을 강조한 선행연구의 연구결과가 의료기관에서도 적용 될 수 있음을 확인하였다. 또한 치료공포가 낮은 응답자에서는 소통적전문성, 신뢰성, 레포가 의사-환자 관계성 요인으로 확인되었으나, 치료공포가 높은 응답자에서는 소통적전문성, 신뢰성, 사회기여성이 의사-환자 관계성 요인으로 확인되었으며, 치료공포로 인하여 의료진에 대한 친밀감을 느끼기 어려운 환자에서 의료기관의 사회적 책임활동은 환자와의 관계성을 증진시킬 수 있는 요인임을 확인하였다.
This study confirmed the factors affecting the doctor-patient relationship by applying the concept of organization–public relationships which Ferguson established. This study was subdivided according to treatment cost, treatment duration, and treatment phobia. The aim was to expand the concept of organization–public relationships and strengthen the theoretical foundation. This study identifies nine factors (exchange relationship, trust, satisfaction, commitment, social contribution, communication, competence, fairness, rapport) that are predicted to be the most important in a doctor-patient relationship developed in previous studies. A quantitative study was conducted through a questionnaire of 45 questions. Communication and competence were identified as one factor and renamed as competence-based communication. The six factors of the doctor-patient relationship were found to be competence-based communication, trust, fairness, exchange relationship, social contribution, and rapport.
This study showed the difference between doctor-patient relationships segmented into treatment cost, treatment duration, and the degree of treatment phobia. The average scores from the questionnaire among the group of higher treatment cost patients and longer-term patients were significantly higher than lower cost and shorter-term patients. The patients with higher treatment phobia’s questionnaire scores were significantly lower than patients with lower treatment phobia. Among the lower cost patients, it was found that the most significant factors of the doctor patient relationship were competence-based communication and trust only. However, in the higher cost group competence-based communication, trust, social contribution, and rapport were the significant factors affecting the doctor patient relationship. We also discovered that higher cost treatment also increased expectations and the number of factors that affect the doctor patient relationship. The important factors for the shorter-term patients were competent based communication, trust, and rapport, but the longer-term patients valued competent based communication, trust, and social contribution the most. With these results we can see shorter term patients value human interaction the most while longer term patients value social contribution more. This confirms the results in a similar previous study that showed how social responsibility at the corporate level lead to increased brand value and long-term higher profits. We can conclude that a focus on social contribution is also applicable to the medical field leading to higher brand value and increased long term profits.
For the lower phobia treatment group competence-based communication, trust, and rapport were the most important factors. Where the higher phobia treatment group competence-based communication, trust, and social contribution were the most valued. These results suggest that when a patient doesn’t feel a personal connection with the doctor because of their phobia, the social contribution factor takes a bigger role in the doctor patient relationship.
- Author(s)
- 박인아
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 의사-환자 관계성 조직-공중 관계성 의료 커뮤니케이션 의료홍보 doctor-patient relationships organization-public relations medical communication medical PR
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2658
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000338685
- Alternative Author(s)
- Ina Park
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 신문방송학과
- Advisor
- 남인용
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구배경 및 목적 1
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 조직-공중간의 관계성 4
2. 의사-환자 관계성 5
가. 진료비에 따른 의사-환자 관계성 8
나. 진료기간에 따른 의사-환자 관계성 9
다. 치료공포의 개인특징에 따른 의사-환자 관계성 11
Ⅲ. 연구문제 및 연구방법 12
1. 연구문제 12
2. 자료수집 방법 15
3. 의사-환자 관계성 구성요소 15
4. 설문의 구성과 분석방법 23
Ⅳ. 연구결과 24
1. 응답자의 인구통계적 속성 24
2. 의사-환자 관계성 척도의 유효성 확인 27
가. 요인분석 27
나. 신뢰도 분석 34
다. 예측타당성 분석결과 36
3. 치료비용, 치료기간, 치료공포 차이에 따른 의사-환자의 관계성 차이 39
4. 치료비용, 치료기간, 치료공포 차이에 따른 의사-환자 관계성이 의사이미지에 미치는 영향 44
Ⅴ. 결론 및 논의 53
1. 연구결과에 대한 논의 53
2. 연구의 의의 56
3. 연구의 한계 및 제언 58
참고문헌 60
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 신문방송학과
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