PUKYONG

Analysis of Cross-border E-commerce Export of China's Manufacturing Industry Based on Digital Technology

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Alternative Title
디지털 기술에 기반한 중국 제조업의 국경 간 전자상거래 수출 분석
Abstract
China's economic development has been remarkable achievements in recent years. Besides the endogenous iterative upgrading of traditional industries, new technologies provide new opportunities for the innovation and development of traditional industries. With the continuous improvement of digital infrastructure, China's digital technology has the foundation for rapid development and popularization. Simultaneously, the combination of digital technology and traditional industries has created the possibility of developing new industries, one of which is cross-border electronic commerce. Based on the diverse consumption needs of consumers in various countries, the combination of digital technology and traditional foreign trade has formed this new mode of export trade.
This study discusses in detail the development process and operation mode of China's cross-border e-commerce export industry against the background of digital technology. At the same time, it conducts an in-depth examination of industrial scale, target market, product structure, and digital trade barriers, as well as an empirical examination of the impact of changes in digital trade barriers on China's cross-border e-commerce export scale and the difference between provincial and regional development. Based on the empirical results, it builds a micro-level evaluation system for China's cross-border e-commerce export enterprise development.
The following are the main findings of this research: China's cross-border e-commerce export industry has a lot of room for future development, and at the same time, it will cover a wider market range. Meanwhile, there is a significant negative correlation between digital trade barriers and the export scale of cross-border e-commerce in China. From the perspective of the industrial development environment, the development of China's cross-border e-commerce export industry is deeply influenced by the external business environment, which also causes regional development differences among China's provinces. On this basis, an evaluation system for the development of China's cross-border e-commerce export enterprises is constructed, and the weight of each index calculated by the expert scoring method and the Analytic Hierarchy Process (AHP) analytic hierarchy process also confirms, to some certain extent, the influence of digital technology on the development of China's cross-border e-commerce export enterprises.|중국의 경제 발전은 최근 몇 년 동안 매우 놀라운 성과를 거두었습니다. 전통적인 산업의 내생적 발전을 기반으로 새로운 기술은 전통적인 산업의 혁신과 발전을 위한 새로운 기회를 제공합니다. 디지털 인프라의 지속적인 개선과 함께, 중국의 디지털 기술은 급속한 발전과 대중화의 기초를 가지고 있으며, 디지털 기술과 전통 산업의 조합은 새로운 산업 발전의 가능성을 만들었으며, 국경 간 전자 상거래가 대표적입니다. 여러 국가들의 소비자의 다양한 수요를 기반으로 디지털 기술과 전통적인 대외 무역의 조합은 새로운 수출 무역 방식을 만들었습니다.
이 연구는 디지털 기술 기반으로 맥락에서 중국의 국경 간 전자 상거래 수출 산업의 발전 과정과 운영 방법에 대해 자세히 설명하고자 합니다. 산업 규모, 대상 시장, 제품 구조 및 디지털 무역 장벽과 같은 여러 측면에서 심층 분석을 수행하고 중국의 국경 간 전자 상거래 수출 규모 및 기업 R & D 투자와 지방 지역 개발 차이가 디지털 무역 장벽의 변화에 미치는 영향에 대하여 실증 분석을 하였습니다. 실증 분석 결과를 기반으로 중국 국경 간 전자 상거래 수출 기업의 미시적 수준의 개발 평가 시스템을 구축합니다.
이 연구에서 결론은 다음과 같습니다. 중국의 국경 간 전자 상거래 수출 산업은 미래 발전을 위한 큰 가능성을 가지고 있으며, 동시에 시장 범위는 점점 더 광범위해질 것입니다. 한편, 디지털 무역 장벽과 중국의 국경 간 전자 상거래 수출 규모 사이에는 상당한 부정적인 상관 관계가 있습니다. 그러나 디지털 무역 장벽의 증가는 기업이 디지털 무역 장벽의 영향을 줄이기 위해 R&D 투자를 늘리도록 할 것입니다.산업 개발 환경의 관점에서, 중국의 국경 간 전자 상거래 수출 산업의 발전은 중국 지방 간의 지역 개발 차이의 원인이 되는 외부 비즈니스 환경에 의해 광범위하게 영향을 받습니다. 또한, 이를 바탕으로 중국 국경 간 전자 상거래 수출 기업의 개발 평가 시스템을 구축하여, 전문가 평가 및 AHP 계층 구조 분석을 통해 계산된 다양한 지표 가중치는 디지털 기술이 중국의 국경 간 전자 상거래 수출 기업의 발전에 미치는 영향을 밝혀냅니다.
Author(s)
HUANG SHUQI
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/32876
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000663751
Affiliation
Pukyong National university, Graduate School of Management of Technology
Department
기술경영전문대학원 기술경영학과
Advisor
Young Seok Ock
Table Of Contents
I. Introduction 1
1.1 Research Background 1
1.2 Research Purposes and Methodology 4
1.3 Research Significance and Content 7
II. The Research Status 10
2.1 Cross-Border Electronic Commerce Related Research Literature 10
2.2 Research on The Management of Cross-Border Top Enterprises in China 14
2.3 Research on China's Cross-Border E-Commerce Policy 18
2.4 Research on The Business Environment of Cross-Border E-Commerce 24
III. Overview of Cross-Border E-Commerce Development in China 30
3.1 Cross-Border Electronic Commerce Overview 30
3.2 Overview of China's Cross-Border E-Commerce Policy 31
3.3 China's Cross-Border E-Commerce Customs Clearance Policy 34
3.4 China's Cross-Border E-Commerce Customs Supervision Strategy 37
3.5 China's Cross-Border E-Commerce Customs Clearance Process 40
IV. Development Status of Cross-Border E-Commerce Industry in China 43
4.1 The Scale of Cross-Border E-Commerce Development 43
4.2 The Structure of Cross-Border E-Commerce Export Commodities 47
4.3 Analysis of Major Cross-Border E-Commerce Markets And Application Platforms in China 49
4.4 The Impact of Digital Technology on China's Cross-Border E-Commerce Exports 53
4.5 The Negative Impact of Digital Technology Development on China's Cross-Border E-Commerce Export 61
V. Empirical Analysis of The Impact of Digital Trade Barriers on The Development of China's Cross-Border E-Commerce Industry 65
5.1 The Setting of The Model 65
5.2 Data Sources and Assumptions 67
VI. Provincial Evaluation of China's Cross-Border E-Commerce Development Environment 78
6.1 The Construction of Cross-Border E-Commerce Development Environment Evaluation System and Data Source Selection 78
6.2 Empirical Analysis Process 82
VII. Design of Enterprise Evaluation System at Micro level 92
7.1 Questionnaire Design 92
7.2 Selection of Investigation Scope and Sample Acquisition 95
7.3 Reliability and Validity Test of The Questionnaire 96
7.4 Analytic Hierarchy Process 107
VIII. Conclusion and limitations 116
8.1 Conclusion 116
8.2 Research Contribution 117
8.3 Research limitations 118
IX. References 120
X. Appendix 145
XI. Acknowledgements 154
Degree
Doctor
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기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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  • Embargo2025-01-01
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