A Study on the Relationship between Entrepreneurship Education and Entrepreneurship Willingness in Higher Vocational Colleges
- Abstract
- 기업가적 의도는 전 세계적으로 기업가적 연구의 초점이 된 기업가적 행동 연구의 최고의 진입점이다. 전문대학의 대학생들은 가장 혁신적이고 기업가적인 잠재적 그룹들 중 하나이다. 따라서 전문대 대학생들의 기업가적 의도에 대한 연구가 시급하다. 중국의 기업가적 의도에 대한 연구는 아직 초기 단계에 있으며, 학자들은 기업가적 의도에 영향을 미치는 요인들에 대해 많은 연구를 수행했지만, 여전히 몇 가지 문제점이 있다. 예를 들어, 기업가정신 교육의 개념과 함축적 의미를 보다 정확하게 정의할 필요가 있으며, 기업가적 의도에 대한 기업가정신 교육의 메커니즘을 보다 깊이 탐구할 필요가 있으며, 기업가적 의도의 형성에 있어 기업가적 환경의 역할의 메커니즘은 더 자세히 조사할 필요가 있다 테드.
중국 국무원은 2019년 1월 기능직과 노동력 부족이 극심하자,고등직업학교는 지역발전을 위해 양질의 기술 기능인력을 양성하고,특히 기업에 봉사하는 데 초점을 맞춰야 한다'는 내용의,직업교육개혁 국가실시계획,을 발표했다.중소기업,기술개발 및 제품 업그레이드,지역사회 교육 및 평생학습 서비스 강화. 같은 해 4월 교육부와 재정부가 공동으로,중국 특색 있는 고등직업학교 및 전문건설계획의 시행에 관한 교육부와 재정부의 의견,을 발표하면서 이를 명확히 제시하였다. 많은 고등 전문대학과 종합대학이 "기술 기술 혁신의 기술 훈련과 서비스 플랫폼의 고원"이 되도록 한다."기술력의 서비스 플랫폼"은 본질적으로 과학기술 혁신과 사회 서비스를 위한 장소이다. 이는 국가가 고등직업기관에 대한 입장이 다르다는 것을 보여준다,이중고 계획,의 구축이라는 맥락에서 고등전문대학이 인재양성의 질을 높이고 국가전략에 봉사하며 지역발전에 통합하고,이중고 계획의 건설목표를 달성하기 위한 기업가정신 교육은 당연한 선택이 되었다.
중국의,이중고계획,을 바탕으로 한 직업대학을 전반적으로 건설하는 것과 관련하여,고등전문학교와 전공의 공생논리와 고등전문학교의 세대논리는 고등전문학교의 건설이 필수적이라는 주장의 두 측면이다. 역사논리,가치논리,실용논리의 3가지 측면에서 볼 때,직업대학의 질 높은 발전은 경제의 새로운 정상 하에서 불가피한 선택이며, 이러한 직업대학의 교육지향성을 위한 필수경로이며, 인재양성의 질적 향상을 위한 핵심적 선택이다.
본 논문은 SOR(Stimulus, Organism, Response) 이론과 자기효능감 이론을 이론적 근거로 삼고,이론분석과 실증연구를 병행하여 이중고급 직업학교 및 전문건설과제인 중국 지린성 직업대학에서 761개의 유효한 설문지를 연구하였다.중국 특색을 지닌 중국 유일의 이중 고급 직업학교 및 전문 건설 프로그램인. 저자는 구조방정식(SEM) 경로분석,부트스트랩 매개효과 테스트,프로세스 조절효과 테스트 등 통계적 방법을 활용해 전문대 대학생의 기업가 의도에 미치는 기업가정신 교육의 영향을 실증적으로 테스트하고,관련 연구결과를 논의한다. 주요 연구내용과 주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째,중국 전문대학 및 전문대학 대학생의 기업가적 의도에 영향을 미치는 주요 요인을 분석하였다. 통계적 분석을 통해 주요 요인을 도출하였다. 본 연구에서는 전문대학 대학생의 기업가정신 교육과 기업가적 자기효능감이 기업가적 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직업대학생의 기업가적 자기효능감은 기업가적 교육이 우수하고 기업가적 자기효능감이 높을수록 직업대학생의 기업가적 의도가 강하다는 것을 알 수 있다. 즉,직업대학생의 기업가적 교육 및 기업가적 자기효능감의 향상은 그들의 기업가적 의도를 강화시킬 것이다.
둘째, 본 연구는SOR이론과 자기효능감 이론을 바탕으로 기업가정신 교육과 기업가적 의도 사이의 기업가적 자기효능감의 매개효과 모형을 구성하고, Bootstrap 방법을 이용하여 매개효과에 대한 실험을 수행하였다. 그 결과 기업가정신 교육이 기업가적 의도에 미치는 간접적,직접적인 영향은 모두 유의하였으며,기업가적 자기효능감은 전문대학 대학생의 기업가적 의도에 미치는 영향에서 부분적으로 매개역할을 하는 것으로 나타났다.
셋째,저자는 기업가정신 교육과 기업가적 의도 사이의 기업가적 환경 조정 모델뿐만 아니라 기업가적 자기효능감과 기업가적 의도 사이의 기업가적 환경의 모델을 구성하여 기업가정신 교육과 기업가적 의 상호작용 효과를 검증하였다.기업가적 자아실현과 기업가적 의도를 향한 의도,그리고 상호 작용 효과의 메커니즘과 효과를 추가로 탐구했다.
그 결과,전문대학 대학생의 기업가적 의도에 대한 기업가정신 교육의 영향에서 기업가적 환경의 긍정적인 조절 효과가 있는 것으로 나타났다. 기업가적 환경이 낮을 때 기업가적 의도에 대한 기업가적 교육의 긍정적 영향 정도는 낮고,기업가적 환경이 높을 때 기업가적 의도에 대한 긍정적 영향 정도는 높다. 따라서 본 연구는 기업가정신 교육과 기업가적 의도 사이의 기업가적 환경의 중재적 역할을 확인한다.
전문대 대학생의 기업가적 자기효능감이 기업가적 의도에 미치는 영향에는 기업가적 환경의 긍정적인 조절효과가 있다. 기업가적 환경이 낮을 때는 기업가적 자기효능감이 기업가적 의도에 미치는 긍정적 영향의 정도가 낮았고,기업가적 환경이 높을 때는 기업가적 자기효능감이 기업가적 의도에 미치는 긍정적 영향의 정도가 높았다. 따라서 본 연구는 기업가적 자기효능감과 기업가적 의도 사이의 기업가적 환경의 조절적 역할을 확인한다.
본 연구는 중국 전문대학 대학생의 기업가적 의도에 영향을 미치는 요인들과 기업가적 교육을 통한 전문대학 대학생의 기업가적 의향 제고의 과정 메커니즘을 이해하는 데 도움을 줄 수 있다. 동시에 기업가정신 교육을 효과적으로 수행할 수 있는 방법에 대한 실무적 지침을 가지고 있으며,기업가정신 교육 개혁을 심화시키고 기업가정신 교육 모델을 탐구하기 위한 이론적 지침과 방법론적 참조를 제공한다. 본 연구의 기여가능성은 선행연구와 비교하여 다음과 같은 측면을 포함하고 있다. 첫째,기업가정신 교육의 메커니즘이 전문대학 대학생의 기업가 의도에 미치는 영향에 대한 새로운 이론적 모델을 구축하여 기업가정신에 있어 단일 모델의 한계를 해소한다.기업가정신 분야의 연구 및 개발을 촉진한다. 둘째, 기업가정신 교육의 직접적인 영향 메커니즘과 중재 및 중재 효과 메커니즘을 포함한 다양한 가능한 영향 메커니즘을 심층적으로 탐구한다. 마지막으로,기업가정신 개념을 도입한다.기업가적 환경 및 기업가적 의도에 대한 기업가적 교육의 "블랙박스"를 SOR 이론의 도움을 받아 열어 기업가적 의도에 대한 조사를 위한 새로운 연구 관점을 열고 기업가적 의도에 대한 이론적 틀을 개선하고,기업가적 의도에 대한 연구의 범위를 확장하며,기업가적 의도에 대한 연구를 펼친다.기업가적 의도 분야의 미래 연구를 위한 이론적 기반.
키워드: 기업가정신 교육, 기업가적 의도,기업가적 환경,기업가적 자기효능감,직업대학생
|Entrepreneurship willingness is the best entry point for entrepreneurship behavior research which has become the focus of entrepreneurship research worldwide. College students in vocational colleges are one of the most innovative and entrepreneurship potential groups. Therefore, it is urgent to study on entrepreneurship willingness of entrepreneurship willingness of college students in vocational colleges. The research on entrepreneurship willingness in China is still in its initial stage, and although scholars have conducted a lot of research on the influencing factors of entrepreneurship willingness, there are still some problems. For example, the concept and connotation of entrepreneurship education need to be defined more precisely, the mechanism of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness needs to be explored more deeply, and the mechanism of the role of entrepreneurship environment in the formation of entrepreneurship willingness needs to be further investigated.
The Chinese State Council issued the National Implementation Plan for Vocational Education Reform in January 2019 due to the extreme shortage of skilled workers and labors, which states that higher vocational schools should cultivate high-quality technical and skilled personnel to serve regional development, focus on serving enterprises, especially small and medium-sized enterprises, in technology development and product upgrading, and strengthen community education and lifelong learning services. In April of the same year, the Ministry of Education and the Ministry of Finance jointly issued the “Opinions of the Ministry of Education and the Ministry of Finance on the Implementation of High-level Vocational School and Professional Construction Plan with Chinese Characteristics” (referred to as “Double High Plan”), which clearly proposed to make a number of higher vocational colleges and universities become “the highland of technical skills training and service platform of technical skills innovation”. “The service platform of technical skills” is essentially a place for scientific and technological innovation and social services. This shows that the state has a different positioning for higher vocational institutions. In the context of the construction of the “double-high plan”, entrepreneurship education has become a natural choice for higher vocational colleges to improve the quality of talent cultivation, serve the national strategy, integrate into regional development and accomplish the construction goals of the “double-high plan”.
With regard to the overall construction of vocational colleges based on China's “double-high plan”, the symbiotic logic of high-level schools and majors and the generation logic of high-level vocational schools are two aspects of the argument that the construction of high-level vocational colleges is imperative. From the three aspects of historical logic, value logic and practical logic, the high-quality development of vocational colleges is an inevitable choice under the new normal of economy, a necessary path for the educational orientation of such vocational colleges, and a key choice to improve the quality of talent training.
This paper uses SOR (Stimulus, Organism, Response) theory and self-efficacy theory as the theoretical basis, and adopts a combination of theoretical analysis and empirical research to study 761 valid questionnaires from the vocational college in Jilin Province, China, which is a double-high level vocational school and professional construction program(the only double-high level high level vocational school and professional construction program in China) with Chinese characteristics. The author empirically tests the influence of entrepreneurship education on college students' entrepreneurship willingness in vocational colleges using statistical methods such as structural equation (SEM) path analysis, bootstrap mediating effect test, and process moderating effect test, and discusses the relevant findings. The main research contents and major findings are as follows.
First, the main factors influencing entrepreneurship willingness of college students in vocational colleges and universities in China were examined. Through statistical analysis, the main factors were concluded. This study found that entrepreneurship education and entrepreneurship self-efficacy significantly affect entrepreneurship willingness among college students in vocational colleges. The better the entrepreneurship education and the higher the entrepreneurship self-efficacy of vocational college students, the stronger the entrepreneurship willingness of vocational college students.
Second, based on SOR theory and self-efficacy theory, this study constructed a model of the mediating effect of entrepreneurship self-efficacy between entrepreneurship education and entrepreneurship willingness, and conducted a test of the mediating effect using Bootstrap method. The results showed that both the indirect and direct effects of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness were significant, and entrepreneurship self-efficacy played a partly mediating role in the influence of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness of college students in vocational colleges.
Third, the author constructed a model of the moderation of entrepreneurship environment between entrepreneurship education and entrepreneurship willingness as well as entrepreneurship environment between entrepreneurship self-efficacy and entrepreneurship willingness, which verified the interaction effects of entrepreneurship education and entrepreneurship willingness towards entrepreneurship self-efficacy and entrepreneurship willingness, and further explored the mechanisms and effects of the interaction effects.
The results showed that there was a positive moderating effect of entrepreneurship environment in the influence of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness of college students in vocational colleges. When the entrepreneurship environment is low, the degree of positive influence of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness is low; when the entrepreneurship environment is high, the degree of positive influence of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness is high. Thus, the study confirms the moderating role of entrepreneurship environment between entrepreneurship education and entrepreneurship willingness.
There is a positive moderating effect of entrepreneurship environment in the effect of entrepreneurship self-efficacy on entrepreneurship willingness among college students in vocational colleges. When the entrepreneurship environment was low, the degree of positive influence of entrepreneurship self-efficacy on entrepreneurship willingness was low; when the entrepreneurship environment was high, the degree of positive influence of entrepreneurship self-efficacy on entrepreneurship willingness was high. Thus, the study confirms the moderating role of entrepreneurship environment between entrepreneurship self-efficacy and entrepreneurship willingness.
This study can help us understand the factors influencing entrepreneurship willingness of college students in vocational colleges in China and the process mechanism of enhancing entrepreneurship willingness of college students in vocational colleges through entrepreneurship education. At the same time, it has practical guidance on how to effectively carry out entrepreneurship education, and provides theoretical guidance and methodological reference for deepening entrepreneurship education reform and exploring entrepreneurship education models. Compared with the previous studies, the possible contributions of this study contain following aspects: firstly, a new theoretical model of the influence mechanism of entrepreneurship education on college students' entrepreneurship willingness in vocational colleges is constructed, which gets rid of the limitation of a single model in entrepreneurship research and promotes the research and development in the field of entrepreneurship; secondly, the direct influence mechanism of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness and various possible influence mechanisms including the mediating and moderating effect mechanisms, are explored in depth; Finally, it introduces the concept of entrepreneurship environment and opens the “black box” of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness with the help of SOR theory, which opens a new research perspective for entrepreneurship willingness investigation, improves the theoretical framework of entrepreneurship, expands the scope of entrepreneurship willingness research, and lays a theoretical foundation for future research in the field of entrepreneurship willingness.
Keywords: entrepreneurship education, entrepreneurship willingness, entrepreneurship environment, entrepreneurship self-efficacy, vocational college students
- Author(s)
- SUN FENG
- Issued Date
- 2023
- Awarded Date
- 2023-02
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/32896
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000667687
- Affiliation
- Pukyong National University, Graduate School of Management of Technology
- Department
- 기술경영전문대학원 기술경영학과
- Advisor
- Dongphil Chun
- Table Of Contents
- I. Introduction 1
1.1 Research Background 1
1.1.1Realistic background 1
1.1.2Theoretical background 6
1.2 Research Significance 12
1.3 Research Questions 16
1.4 Research Framework 18
II. Literature Review 22
2.1 Entrepreneurship Willingness 22
2.1.1The connotation of entrepreneurship 22
2.1.2Entrepreneurship willingness 24
2.1.3Factors affecting entrepreneurship willingness 26
2.2 Entrepreneurship Education 34
2.2.1The development of entrepreneurship education 34
2.2.2 The curriculum system of entrepreneurship education 35
2.2.3The curriculum development for entrepreneurship education 37
2.2.4The integration of entrepreneurship education and professional education 40
2.2.5Research on entrepreneurship education and entrepreneurship willingness 43
2.3 Entrepreneurship Self-efficacy as a Mediating Variable 43
2.3.1Related studies on self-efficacy 44
2.3.2Related studies on entrepreneurship self-efficacy 44
2.3.3Related studies on entrepreneurship self-efficacy in vocational institutions 45
2.4 Entrepreneurship Environment as a Moderating Variable 46
2.5 Summary of This Chapter 49
III.Research Model and Hypothesis 51
3.1 Research Model 51
3.1.1Theoretical basis 51
3.1.2SOR (stimulus-organism-response) Theory 51
3.1.3Self-efficacy Theory 54
3.1.4Implications of Basic Theory for This Study 57
3.2 Research Hypothesis 60
3.2.1The effect of entrepreneurship education on entrepreneurship willingness 60
3.2.2The effect of entrepreneurship education on entrepreneurship self-efficacy 63
3.2.3The effect of entrepreneurship self-efficacy on entrepreneurship willingness 64
3.2.4 The mediating role of entrepreneurship self-efficacy 65
3.2.5The moderating role of the entrepreneurship environment 67
3.2.6Summary of this chapter 69
3.3 Variable Table 70
3.3.1Entrepreneurship willingness 70
3.3.2 Entrepreneurship education 71
3.3.3Entrepreneurship self-efficacy 72
3.3.4 Entrepreneurship environment 75
IV.Analysis 77
4.1 Descriptive Statistics and Correlation Analysis 77
4.1.1Descriptive analysis of basic demographic characteristics 77
4.1.2Variable description analysis 79
4.2 Reliability Analysis 81
4.3 Validity Analysis 83
4.3.1Content validity 83
4.3.2Structural validity 83
4.4 Validation Factor Analysis 88
4.4.1Measurement model construction and fitting 89
4.4.2Measurement model evaluation 91
4.5 Correlation Analysis and Discriminant Validity 95
4.6 Structural Equation Path Analysis 97
4.6.1Model construction and fitting 97
4.6.2Path analysis and hypothesis testing 99
4.7 Intermediation Effect Test 100
4.8 Moderating Effect Test 101
4.8.1Entrepreneurship environment has a significant moderating effect between entrepreneurship education and entrepreneurship willingness of college students in vocational colleges 102
4.8.2Entrepreneurship environment has a significant moderating effect between entrepreneurship self-efficacy and entrepreneurship willingness of college students in vocational colleges 104
4.9 Hypothesis Test 107
4.10 Summary of This Chapter 108
V.Conclusions 111
5.1 Key Finding 111
5.2 Research Contribution 114
5.2.1A new theoretical model of the influence mechanism of entrepreneurship education on college students' entrepreneurship willingness in vocational colleges was constructed 114
5.2.2 Exploration of the mediating path mechanism of entrepreneurship education's influence on college students' entrepreneurship willingness 115
5.2.3 Further expanding the scope of research in the field of entrepreneurship willingness 116
5.3 Limitations and Future Research 116
5.3.1 Limitations 116
5.3.2Future Research 118
REFERENCES 120
ACKNOWLEDGEMENTS 130
Appendix 132
- Degree
- Doctor
-
Appears in Collections:
- 기술경영전문대학원 > 기술경영학과
- Authorize & License
-
- Authorize공개
- Embargo2032-05-31
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.