PUKYONG

Optical Wireless based Unmanned Vehicle Communication

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Alternative Title
광무선 기반의 무인 이동체 통신
Abstract
Optical wireless communication (OWC) has emerged as a promising technology for high-speed, high-capacity communication in the next generation. OWC has many advantages over conventional RF communications, such as abundance of unregulated bandwidth, miniaturized transceivers using lower power and immunity to the electromagnetic interference from already heavily used RF equipments. OWC uses optical carrier, i.e., infrared (IR), visible light, ultraviolet (UV). In OWC, one of the characteristics is that the OWC using IR and visible light compose the line of sight (LOS) link. In other words, if a large obstacle is between the transmitter and the receiver, the communication link is disconnected. To overcome this challenge, unmanned aerial vehicle can be used to relay the signal. UAV can be composed in the network to support wireless communication infrastructure. An unmanned vehicle is also used underwater to compose the network. Autonomous underwater vehicles (AUV) support maritime applications and can communicate each other.
In the first three studies are explored to design and model various unmanned vehicle communication link. The first study proposes the maximal selection transmit diversity scheme for ground–to-UAV optical links and investigates communication performance. The second employs switch-and-stay combining over correlated channel and frequency shift keying sub-carrier intensity modulation for ground-to-UAV links and investigates communication performance. The third considers Laguerre-Gaussian beam for UAV-to-ground and investigates the impact of hovering.
In the fourth study, we estimate the link connectivity between the unmanned vehicles. In one-dimention, the UAV position follows a Poisson point process.
The final study proposes an optimal and energy-efficient time-splitting based simultaneous light-wave information and power transfer (SLIPT) for underwater optical wireless communications. We consider a multi-layer turbulence-induced underwater optical channel with each layer experiencing independent and nonidentically distributed oceanic turbulence.| 광무선통신(OWC)은 차세대 고속, 고용량 통신의 유망 기술로 떠오르고 있다. OWC는 규제되지 않은 대역폭의 풍부함, 저전력을 사용하는 소형화된 트랜시버, 이미 많이 사용되는 RF 장비의 전자기 간섭에 대한 내성 등 기존 RF 통신에 비해 많은 이점을 가지고 있다. OWC는 광학 캐리어, 즉 적외선(IR), 가시광선, 자외선(UV)을 사용한다. OWC의 특징 중 하나는 IR과 가시광선을 이용하는 OWC가 LOS(Line of Sight) 링크를 구성한다는 점이다. 즉, 송신기와 수신기 사이에 큰 장애물이 있으면 통신 링크가 끊어진다. 이 문제를 극복하기 위해 무인 항공기를 사용하여 신호를 중계할 수 있다. 무선 통신 인프라를 지원하기 위해 네트워크에 UAV를 구성할 수 있다. 무인 차량도 네트워크를 구성하기 위해 수중에서 사용된다. 자율 수중 차량(AUV)은 해상 애플리케이션을 지원하고 서로 통신할 수 있다.
처음 세 연구에서는 다양한 무인 차량 통신 링크를 설계하고 모델링하기 위한 탐구를 진행한다. 첫 번째 연구는 지상-무인기 광링크를 위한 최대 선택 전송 다이버시티 방식을 제안하고 통신 성능을 조사한다. 두 번째는 지상-UAV 링크에 대한 상관 채널 및 주파수 편이 변조 부반송파 강도 변조에 대한 전환 및 유지 결합을 사용하고 통신 성능을 조사한다. 세 번째는 UAV-to-ground에 대한 Laguerre-Gaussian 빔을 고려하고 호버링의 영향을 조사한다.
네 번째 연구에서는 무인 차량 간의 링크 연결성을 추정한다. 1차원에서 UAV 위치는 포아송 포인트 프로세스를 따른다고 가정한다.
최종 연구에서는 수중 광 무선 통신을 위한 최적의 에너지 효율적인 시분할 기반 SLIPT(Simultaneous Light-Wave Information and Power Transfer)를 제안한다. 우리는 각 층이 독립적이고 동일하지 않게 분포된 해양 난기류를 겪는 다층 난기류 유도 수중 광학 채널을 고려한다.
Author(s)
김영해
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
Keyword
Optical wireless communication, OWC, UAV, SLIPT, channel estimation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/32959
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000669566
Alternative Author(s)
Yeong Hae Kim
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 인공지능융합학과
Advisor
정연호
Table Of Contents
1. Introduction 1
1.1 Optical Wireless Communications 1
1.1.1 OWC assisted Unmmaned Vehicle 2
1.2 Research Motivations 4
1.3 Thesis Objective 5
1.4 Chapter Organization 6
2. Optical Array Selection Transmit Diversity Scheme 7
2.1 UAV-assisted OWC 7
2.2 Maximal Selection Transmit Diversity 8
2.3 System Model 8
2.3.1. CDF of the largest Order Statistics 11
2.3.2. Average Bit Error Rate 12
2.4 Results and Analysis 12
3. Switch-and-Stay Combining over Correlated Channels 16
3.1 FSK-SIM with Correlated Branches 16
3.2 System Model 16
3.3 Performance Analysis 18
3.3.1. Average BER when 20
3.3.2. Average BER when 21
3.4 Results and Discussion 22
4. Impact of Hovering on Laguerre-Gaussian Beam Propagation 25
4.1 Hovering Impact on UAV-to-Ground Links 25
4.2 Laguerre-Gaussian Beam Propagation 25
4.3 System Model 25
4.3.1. Hovering Loss 26
4.4 Results and Discussion 28
5. Link Connectivity in UAV Optical Ad-Hoc Network 31
5.1 UAV-to-UAV Communication 31
5.2 Connectivity in One-dimensional UAV Ad-hoc Network 32
5.3 Results and Discussion 34
6. Energy Harvesting Scheme for Simultaneous Lightwave Information and Power Transfer 37
6.1 Underwater Optical Wireless Communication 37
6.2 Simultaneous Lightwave Information and Power Transfer 37
6.3 Optimal Energy Harvesting 38
6.3.1. Multi-layer turbulence channel 42
6.4. Problem Formulation 44
6.4.1. Optimization problem with deterministic energy harvesting rate 44
6.4.2. Optimization problem with nondeterministic energy harvesting rate 46
6.5 Results and Discussion 48
7. Conclusion 54
References 57
List of Publications 62
Journal Papers 62
Conference Papers 63
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 인공지능융합학과
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2023-02-08
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