PUKYONG

李白詩歌中海意象審美特徵研究

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Alternative Title
이백 시가에 나타난 ‘바다’이미지의 심미 특징 연구
Abstract
중국 시인들은 고래로 외부사물을 빌어 자신의 정감을 표현하는 ‘이경사정(以景寫情)’의 심미적 특징을 즐겨 사용하였다. 이는 ‘경물을 빌어 흥을 야기[借景起興]’하는 기법으로서, 시인의 생각과 감흥을 일으켜 영탄(詠嘆)의 정감을 표현하는 것이다. 시가라는 예술 형식이 탄생하면서부터, 역대시인들은 자연계의 만물을 통해 주관적 정감을 담아내어 시의 세계를 한층 더 풍부하게 하였다. 그들은 ‘물상(物象)’을 정감 표현의 매개로, 대자연은 고전 시가 소재의 원천으로 삼았다. 삼라만상을 모두 마음으로 받아들이고, 거기에다 창작자의 연상과 상상을 실어서 세상에 전했다. 이러한 시가는 일종의 문학 형식일 뿐만 아니라 정감과 심미의 유동(流動)이자 전승(傳承)인 것이다. 그래서 이러한 문화의 유동은 각기 다른 시대의 사람들이 동일한 감동을 자아내게 만든다. 중국 고전 시가는 무수한 이미지[意象]로 조성된 미적 세계이자 예술의 세계이다. 중국 문인의 자아 구원은 ‘산수 자연’ 속에서 완성되는 것으로, 현실 생활 속에서 맞닥뜨리는 곤경 또한 산천과 하해(河海)를 거닐음으로써 새로운 질서와 조화를 이루게 된다.
자연적 조건과 인류 생산력의 제약 속에서, 선민들의 바다에 대한 인식은 대부분 경외와 숭배였는데, 무지로 인해 생겨난 공포감은 그들에게 ‘해신(海神)’의 존재에 대한 믿음을 갖도록 해주었다. 선진(先秦) 시기에 바다와 관련된 대표적인 작품인 “《산해경(山海經)》은 신화를 위주로 한 작품인데, 그 안에 묘사된 해상(海象)은 풍부한 상상력으로 요괴화와 신격화라는 양극단의 긴장감을 드러내어 낭만적인 환상을 자아낸다.”0F 이것은 선현들의 ‘상수(尙水)’ 사상과 맥을 같이 하고 있다. ‘최고의 선은 물과 같고[上善若水]’ 또 물이 모여 바다를 이룬다는 생각 또한 고대 중국인들의 바다에 대한 존경과 숭배를 배태시키는 근원이었다. 진한(秦漢) 시기에 이르러 생산력의 발전으로 사람들의 생활 영역이 점차 확대되면서, 해양에 대한 인지에도 변화를 가져왔다. 특히, 변경 개척과 영토 확장이 활발하게 이루어졌던 한대에는, 해상무역 또한 부단히 발전하였다. 이러한 해상 활동의 증가는 인류의 해양에 대한 숙지와 이해도를 증명해주는 것이기도 하다.
《한서지리지(漢書地理誌)》에는 한대의 해상 루트, 해상 경계, 해외 무역 등에 대한 기록이 많다. 이처럼 “빈번한 해외 교류는 사람들의 바깥 세계에 대한 탐색의 흥취를 자아내게 하였다. 그래서 많은 사람들은 시야를 해외로 돌렸고, 이에 해양을 경략(經略)하려는 심리가 생겨났다.”1F 한대에 성행했던 여러 ‘부(賦)’에는 바다와 관련된 내용 또한 ‘그저 바다와 조류를 바라만 보는 것’에서 ‘직접 대해를 노니는 내용’으로 전환된 작품이 많았다. 예를 들어 반표(班彪)의 《멱해부(覓海賦)》, 조비(曹丕)의 《창해부(滄海賦)》, 고개지(顧愷之)의 《관도부(觀濤賦)》, 복도(伏滔)의 《망도부(望濤賦)》 등이 있다. 시가의 제재로 쓰인 것 중 가장 대표적인 것은 바로 조조(曹操)의 《관창해(觀滄海)》이다. 문학 창작은 현실 생활을 기초로 하기에, 보고 느낀 것을 예술 형식으로 표출해내어야 비로소 심미 대상이 된다. 당시에는 해양 활동이 그다지 보편적이지 않았고 또 사람들의 바다에 대한 이해 부족으로, 문학 작품 속에 표현되어 나온 정감은 주로 호기심, 찬미, 동경에 편중되었다. 당대에 이르러 해양의 개방과 항운을 통한 해양 무역의 발전으로, 사람들은 해양과의 접촉과 숙달에 더욱 익숙해져 해양기상, 해조(海潮), 풍파, 항해 등에 대해 더 많은 이해가 있었고, 바다 관련 문학 작품의 체재와 내용도 더욱 풍부해지게 되었다. 예를 들어 백거이(白居易)의 《潮》:“早潮才落晚潮來,一月周流六十回 , 유우석(劉禹錫)의“海潮隨月大,江水應春生” 등은 바다 조류의 변화에 대한 묘사이자 노래이다. 왕유(王維) 《送秘書晁監還日本國》의 “向國唯看日, 歸帆但信風”4F 은 계절풍을 그려내고 있다. 당대에는 전당강(錢塘江)의 조류를 관람하는 것이 성행하였고, 이백(李白), 맹호연(孟浩然) 그리고 송대의 소식(蘇軾), 신기질(辛棄疾) 범중엄(範仲淹) 등은 모두 조류를 관조하는 시들을 창작하였다.
산수시가 생겨나기 전에 시인들은 산수 자연을 묘사하였는데, 인문 경관은 대체로 시인 자신이 편애하는 대상물을 그려내려 하기 때문에, 작자는 자연히 개인적으로 특별한 기억을 담고 있는 물상을 취하고 더 나아가 시 창작과정에서 각기 다른 주제 이미지 체계를 형성하게 된다. ‘바다’를 예로 들자면, 동서 문화 가운데에서 심지어 동일한 문화 집단이라도 시기에 따라 그 이미지(意象)의 의미가 지향하는 바가 달리 나타나게 된다. 물론 동일한 시대에 활동한 다양한 창작자들의 붓끝에서도 각자의 독특한 특징을 지닌 경향을 드러내게 마련이다.
어느 시대나 그 시대의 문학이 있고 또 그 시대에 적합한 심미적 판단과 심미관이 있으며, 누구라도 그 시대라는 연결고리의 일환으로서, 전후를 이어주는 작용을 하게 된다. 이백에 관한 역대 학자들의 연구를 살펴보면, 대부분 이백의 생애 고증, 창작 시기, 작품의 기교, 언어적 특색, 사상 해석, 판본 연구 등에 집중되어 있다. 또 이백 시가의 이미지(意象)을 연구한 논문도 많지만, 대부분 ‘술’, ‘달’, ‘검(劍)’, ‘물’, ‘신선’ 등의 이미지에 집중되어 있다.“이백은 개성과 확장성을 구비한 시인으로, 전대인들이 열어놓았던 허다한 악부고시의 창작을 후인들이 더 이상 초월할 수 없는 최고의 경지로 끌어 올렸을 뿐만 아니라, 전인들이 많이 사용한 소재였던‘달’소재에다 강력한 개성적 색체를 부여하였다.”5F 이백 시가의 이미지(意象)은 다양하고 그 의경은 변화무쌍하며 작품 속 감정표출은 거리낌이 없다. 그동안 집중 연구되었던 이미지(意象) 이외에 홀시된 것은 없는지? 또 그만한 연구 가치가 없는 것은 아닌지? 이렇게 홀시된 이미지(意象)는 또 어떠한 미학적 특징을 지니고 있는 것인지?에 대한 논의가 필요하다고 사료된다.
본 논문은 서론 부분에서 주로 연구 동기와 연구 범위, 문헌 고찰 및 연구 방법에 대해 설명하였다. 문학 연구의 대상은 문학이고 텍스트 연구가 기본이므로, 이론을 위한 이론적 연구나 ‘교화(教化)’의 작용을 위해 텍스트 연구를 벗어나는 것은 취하지 않았다. 시 한수에 대해, 각기 다른 심미적 주체들은 텍스트를 읽음으로써 각기 다른 심미적 경험을 하게 되므로, 같은 작품에 대해 시대마다 다른 느낌과 평가가 내려질 수 있다. 심미의 대상 즉 작품은 불변하지만, 차이가 나는 것은 개개인의 특성을 지닌 심미적 체험인 것이다. 각 시기별 연구 대상에 대한 텍스트의 독해를 통해, 종적 대비와 횡적 대비 가운데 대상 텍스트의 개성적 특징을 찾아내는 것도 본 논문이 사용하는 주요 연구 방법 중 하나이다.
본 논문의 제2장은 중국 전통 고대 문예 이론의 이미지(意象)와 의경 그리고‘바다’이미지에 대한 개념을 수립하고 그 범주를 확정하였다. 아울러 여러 관련 논문에서 사용된‘海意象’과‘海洋意象’,영문표기인 ‘Sea Image’와 ’Ocean Image’, 한국어의 ‘바다 이미지’와 ‘해양 이미지’에 대해 대비적 분석을 진행하였고, 또 그 기원을 거슬러 각기 다른 시대 배경 아래 바다 이미지의 의미 변화과정을 정리하였다. 구체적으로 말하자면, 이론적인 각도에서 바다 이미지의 발생과 연변에 아대해 정리하고 총결하였으며, 이를 토대로 본 논문의 바다 이미지의 범주 를 도출하고, 바다이미지 연구의 맥락을 분명히 하고 또 이론적 기초로 삼기 위해서. 본 논문의 중심어인‘바다 이미지’의 함의와 외연을 확립하였다.
제3장은 海(바다)’字가 사용된 시가의 근원에 대한 연구이다. 선진 양한 문학 작품 속의 바다 이미지에 대한 작품을 정리하고, 인류의 정감 인지 속에서‘바다'가 두려움의 대상에서 심미적 대상으로 변화하고, 선진 양한 시가에 표현된‘바다’이미지가 지닌 자연적 속성, 문화적 속성, 나아가 인격적 속성의 형성에 이르기까지 풍부한 심미적 함의를 함유하고 있는 것에 대해 탐구하였다. 장자의 ‘소요유(逍遙遊)’는 후대 문학에 큰 영향을 미쳤으며, 이백에게 미친 영향도 막대했다. 선진 이후‘바다(海)’ 이미지는 지속적으로 발전하였는데, 위진남북조시대를 거쳐 이백이 활동한 시기에 이르기까지의‘바다’이미지를 정리함으로써 그 발전 흐름을 포괄적으로 파악하였다. 이는 이백 시가 중의 ‘바다’ 이미지에 대한 미학적 특성을 분석하는데 매우 중요한 역할을 한다.
본 논문의 본론 부분은 다음과 같은 연구로 구성되었다.
첫 번째 연구(제4장)는 ‘이백 시가 속 바다 이미지의 정감에 대한 해석이다. 우선 분류 연구법으로 이백 시가에 나타난 바다 이미지를 분류하였다. 이백은 '오악의 신선을 찾아 먼 길마다 않고 한평생 명산에 들어가 노니길 좋아한' 방랑시인으로, 그의 붓 끝에서 나온‘바다’이미지 시가는 실제 대해의 체험에서 기인한 현실주의 작품이다. 이 밖에도 대담한 상상과 신선(神仙)의 모티브를 빌린 유선시(遊仙詩)'와 같은 많은 비현실주의적 작품도 남겼다. 이백은 개성이 아주 분명한 시인으로 대량의 ‘기증시(寄贈詩)’를 창작하였는데, 이러한 류의 시가 속에 대량의 바다 이미지를 그려내고 있다. 특히 바다 이미지로 격을 상징한 것은 바다 이미지를 표현한 이백 시의 큰 특징이자 그의 새로운 창조인 것이다. 또 일부 시가는 이백이 바다 이미지를 빌어 철학적 사고를 불러 일으키고, 자신의 감정을 토로하여 자신의 치국 이상을 표현하기도 하였다.
두 번째 연구(제5장)는 ‘이백 시가 중 바다 이미지의 배치 구도’ 로서, 이 부분은 앞서 주제 유형의 연구 기초를 토대로 이루어진 것이다. 주제 유형에서 이백이 사용했던 바다 이미지에 대한 귀납과 분석을 통해, 바다 이미지의 배치 구조 유형과 기타 유형의 이미지와의 결합 형태를 분 석하였다. 아울러‘바다’라는 이 이미지를 어떻게 사용하고 구도화 하였 는지 또 구현 방식과 예술적 수단을 어떻게 사용했는지를 살펴보았다. 또한 이러한‘기술적 수단’의 기초 아래 시가의 전체적 의경을 어떻게 조성했는지 살펴보았다. 이백은 시가 속에 바다 이미지를 배치하여 다양한 의경 유형을 구축하여 시가의 심미적 가치를 증대시킴으로써, 기세미 (氣勢美),생명미(生命美) 그리고 포용미[博大的美]가 충만한 시를 만들어냈다.
세 번째 연구(제6장)는‘이백 시가 속의 바다 이미지와 성당기상(盛唐氣象)’ 이다. 이백을 제기하면 분명 ‘성당(盛唐)’을 떠올리게 될 것이다. 이백의 구속되지 않고 분출해내는 재능은 ‘성당기상’과 밀접하게 결합되는데, 이는 시대가 이백을 만들어낸 것인가 아니면 이백이 이러한 시대를 만들어낸 것인가? 시인이 대해(大海)를 만났을 때, 직접적이고 적극적인 감정 토로의 태도로 자신의 불요불굴한 자유사상을 표현하였다. 바다 이미지를 통해 우리는 그의 우환의식을 볼 수 있고, 또 신화와 선선에 대한 질의를 통해 옛날을 회고하며 현재를 풍자하는 반사(反思)정신과 질곡에 얽매이지 않는 초탈의식을 볼 수 있다. 감정이 넘쳐흐르는 듯한 이백 시가는, 대해(大海) 마냥 환상적인 낭만 그리고 파도가 해안을 두드리는 듯한 웅대한 뜻과 호방한 기상으로 충만해있다. 천하를 가슴에 품고 있는 그의 생명 여정과 개인 의식 또한 집중적으로 그려졌다. 이백은 공업(功業)을 이루고자 하는 유가적 지향이 있었을 뿐만 아니라, 무아(無我)와 망우(忘憂)의 도가 사상을 견지하였는데, 이를 통해 그는 정신적 자유와 자유로운 생활에 대한 동경과 추구를 표현하고자 하였다. 동시에 그는 바다 이미지를 사용한 시가를 통해 자신의 자유분방한 종횡가적 사상과 ‘거센 바람 타고 파도 넘을 때가 올지니, 구름 같은 돛 달고서 푸른 바다 헤쳐간다’는 그의 궁극적인 삶의 추구를 표현하기도 하였다.
제7장은 결론으로 본 논문의 성과를 정리하였다. 첫째, ‘바다 이미지’ 연구의 현황과 성과를 전면적으로 총결하고 분석하였다. 둘째, ‘바다 이미지’ 시가의 범주를 확정하였고, 바다 이미지의 가치 기준을 제시하였다. 셋째, 이백 시가 중 바다 이미지의 핵심적 미학 특징인 유형 및 구도 방식을 연구하였다. 넷째, 이백의 시가의 ‘바다 이미지’가 구현하는 주체적 성격 사상과 자아의식을 총결하였다. 이로써 이백의 시 속에 그려진 바다이미지가 같은 부류의 중국 시가에 가져다 준 영향을 살펴보았다.
문학 연구의 근본은 문학 자체에 있어 텍스트 독해를 기본으로 한다. 시가의 심미 가치의 창조는 언어에 있고 이미지의 구축과 배치로 형상화되어 전체 의경의 창건에 이르게 되고, 최종적으로 개성있는 풍격 특징을 이루게 된다. 고대 문학 연구의 각도에서 보자면, 관련 문헌 전적에 보이는 한 글자 한 문구를 정리하는 것이 분석과 논술의 기초이기에, 본 논문에서는 연구의 기초 자료를 표로 정리하여 다음 연구자들이 참고할 수 있도록 부록에 담았다.
|There is a great feature in the aesthetics of Chinese classical poetry, that is, "express feelings through writing scenes". The poet's emotion is often expressed with the help of external objects. Poets often express their feelings and thoughts through poems by "starting to write the scenes" in their poems. Since the creation of poetry as an art form, all things in nature have carried the subjective feelings of poets of all ages and enriched the world of poetry. Chinese people take "objects" as the medium of expressing their thoughts, and the Nature is the material bank of classical poetry. Everything in the world can be used to describe their thoughts into the heart, and spread to the world by the association and imagination of the creator. These poems are not only a form of literature, but also a flow and inheritance of emotion and aesthetics, and a flow of culture, which makes people of different times moved by the same move. Chinese classical poetry is a world of beauty and art composed of countless images. The self-salvation of Chinese literati was completed in the "natural landscape", and the difficulties encountered in the reality were integrated and arranged in a new order after approaching the mountains, rivers and seas.
Restricted by the natural conditions and human productivity, most of the ancestors' understanding of the sea was reverence and worship, and the fear caused by "unknowing" made them believe in the existence of "Sea God". The sea-related literature in the pre-Qin Dynasty is generally mythological. "Represented by the Classic of Mountains and Seas, the walruses depicted in the Classic are more imagined than real, showing the bipolar tension of demonization and deification, and full of romantic fantasy." 6F This is in line with the "water" thought of the Sages, because "the kindest thought is like water", and many water drops turn into the sea, which is the reason that the ancient Chinese respect the sea in the heart. From the Qin Dynasty (770-221BC) to the Han Dynasties (202BC-220AD), with the development of productive forces, the people gradually expanded their living scope, and their cognition of the sea also changed accordingly. The expanded borders and territories, continuously developed overseas trade, and increased maritime activities in the Han Dynasty also proved human's familiarity with and control of the sea from another perspective. There are many records of sea routes, sea boundaries and overseas trade of the Han Dynasty in the Book of Han Geography. The "frequent overseas exchanges greatly stimulated the people's interest in exploring the outside world. More and more people are looking overseas, and they have the idea of conquering the sea." 7F The Fu is a style of writing in ancient China characterized by both poetry and prose, had played a dominated role in the literature in Han dynasty and the content of these classics also started changing from "seeing the sea tide" to "sailing on the sea", which resulted in a lot of works with the sea as the content and object, such as "Mi Hai Fu (Seeking the Sea) " written by Ban Biao (a Chinese historian of the Han Dynasty), "Cang Hai Fu (Song on the Sea" by Cao Pi (187AD-226), "Guan Tao Fu (Seeing Sea Waves)" of Gu Kaizhi (appr. 348-409), "Wang Tao Fu (Looking at Sea Waves)" of FuTao (appr. 317-396) and so on. And as for the poetry theme of this category, the most representative article is Guan Cang Hai (Seeing the Canhai Sea) written by Cao Cao (155-220). The literary is created on the basis of the real life, and only when what is seen and felt is expressed in the form of art can it become an aesthetic object. Because the sea activities are not popular, and people was lack of understanding and mastery of the sea, and the emotions expressed in literary works focus on curiosity, admiration and longing. In the Tang Dynasty (618-907), with the unveiling of the sea and the development of marine shipment and trade, people had more and more contact with and mastery of the sea, and had more and more understanding of marine meteorology, tides, wind information, navigation, etc., and the genre and content of sea-related literary works were also enriched accordingly. Such as Bai Juyi (772-846) had written that "The sea tides comes alternatively in the morning and evening, and there are sixty circles within one month" in his works of “Chao (Sea Tide).”8F Liu Yuxi (772-842) also written that "the sea tide increases with the month, the water in river raises in spring." 9F Both of these two poetries described the tidal changes in the sea; Wang Wei (701-761) had written about the monsoon in his poetry of "Farewell to the Secretary Chao Jian back to Japan" that " looking at the Sun on your way to the motherland, sailing the boat with the help of the monsoon."10F In the Tang Dynasty, it became popular to watch the sea tide of the Qiantang River. Li Bai and Meng Haoran (689-740), as well as Su Shi (1037-1101), Xin Qiji (1140-1207) and Fan Zhongyan(989-1052) in the Song Dynasty, all of them had written poems about watching the sea tide.
Before the appearing of landscape poetry, poets described the natural landscape and humanistic landscape mostly because they wanted to express their favorite objects. They would consciously or unconsciously select some objects with personal characteristics in their poetries and then form different thematic image systems in their poetry creation. Not only individuals, but also groups with different cultures had different imagery meanings. For example, the "sea" in Chinese and Western cultures, and even in different times of the same cultural groups, has different image meanings. Of course, the different creators in the same era will also show different characteristics and tendencies in their writing.
Litterateurs in each generation have their own literature, and each generation has its own aesthetic judgment and aesthetic sense. Everyone is a link in the chain of The Times, playing the role of connecting the past and the future. All studies of scholars throughout previous dynasties on Li Bai had mostly concentrated in the aspects of his life, time of his works, poetic technique, language features, ideological interpretation, versions, and so on, there are a lot of papers studying Li Bai’s poem images, but most of them had concentrated in the areas such as the "wine", "moon", "sword", "wind", "water" and "gods" images. "Li Bai is a poet with personality and pioneering character. He pushed many Yuefu ancient poetry themes created by predecessors to a peak that is difficult for future generations to surpass, and also endowed a lot of materials used by predecessors with strong personality, such as the" moon. " His poetry has various images, changeable artistic conception and unrestrained emotions. Besides the images that have been focused on, are there any other images that have been neglected and worth studying? What are the aesthetic features of this neglected image?
The introduction mainly explains the study motivation and scope, literature overview and study methods. The object of literary study is literature, and such study is based on the texts. It is not advisable to separate from text study for the sake of theory or for the purpose of "enlightenment". For a poem, different aesthetic subjects will have different aesthetic experience after reading the text, and different researchers in different time have different feelings and evaluations on the same works. The aesthetic object of the works is invariable, the difference is the aesthetic experience with individual characteristics. Through reading the text of the study object in different periods, it can be found out the personality characteristics of the study text in the longitudinal and the horizontal comparisons, which is also one of the main methods used in this paper.
The second chapter of this paper defines the concept of the image of traditional ancient Chinese literature and art theory, artistic conception and "sea" image. And the image of the "Sea", the images of Ocean and the "Sea Image" and "Ocean Image" in English, "바다이미지" and "해양이미지" in Korean used in many related papers were compared and analyzed, and their sources were traced and sorted out, the significance of the sea image is changing in different time background. This chapter will sort out and summarize the occurrence and evolution of sea image, and on this basis give the definition of sea image used in this paper. The connotation and extension of the central word "sea image" are determined in this paper, so as to clarify the thoughts and lay a theoretical foundation for the subsequent study of sea image.
The third chapter traces the source of the "sea" in poetry, it is explored the change of "sea" in the human from fear to aesthetic emotion cognition by combing the sea image literature in the pre-Qin and the Han dynasties, in the pre-Qin literature, the sea image has the extremely rich aesthetic connotation from its natural attributes and cultural one and to the formation of personality,. Zhuangzi's famous works of "Xiao Yao You (Free and Easy Tour)" had a great influence on later literature and on Li Bai. The image of the sea has been developing continuously since the pre-Qin period. By combing the image of the sea in the poems of Wei Dynasty, Jin Dynasty, Southern and Northern Dynasties, Sui Dynasty and the contemporaneous poems of Li Bai, we have a comprehensive grasp of the development of the image of the sea, which plays a very important role in analyzing the aesthetic characteristics of the image of the sea in Li Bai's poems.
The main body of this paper consists of the following studies:
The first study (Chapter 4) is "The theme category of the sea images in Li Bai's Poems". Firstly, the sea images in Li Bai's poems are classified by the method of classification. Li Bai is a traveler poet who "never feels distant to find the immortal in the five famous mountains in China, and likes to travel to famous mountains in his whole life". A large part of his sea image poems are realistic ones in face of the sea personally. In addition, there is a large number of "fairy poems," with the help of bold imagination and fairy themes of non-realistic poetry. Li Bai is a poet with distinct personality. He wrote a large number of "farewell poems", which contain a large number of sea images. Using sea images to symbolize personality is a major feature of his sea images. In addition, there are some poems in which Li Bai uses the image of the sea to arouse his philosophy and express his feelings and his ideal of governing the country.
The second study (Chapter 5) is "The Management and Construction of the Sea Image in Li Bai's Poems", which is based on the previous study of the "theme category". Through the induction and analysis of the sea image used by Li Bai in those themes, the management mode of the sea image is analyzed on the basis of categories, and how to combine with other images to produce many related combination images. How did he use and construct the image of "sea", what ways and artistic means did he use, and how did he create the overall artistic conception of his poetry on the basis of these "technical means"? Li Bai used the image of the sea in his poems to construct a variety of artistic conception patterns, which enhanced the aesthetic value of his poems and made his poems full of imposing momentum, life and broad beauty. This part mainly adopts text analysis method and comparative study method.
The third study (chapter 6) is "Cultural attributes of the Sea Image in Li Bai's Poems". Li Bai's genius and personality match the characteristics of the sea. In the face of the sea, the poet expresses his indomitable freedom of thought with a positive attitude that expresses his perseverance directly. Through the image of the sea, it can be seen his sense of danger and crisis, his reflection spirit of satirizing the existing persons by questioning the fairy land and his sense of detachment from shackles. Li Bai's poems are full of emotion, which has the psychedelic romance like the sea and the lofty aspirations like the waves beating the shore. The process of his life and personal consciousness with the world in mind are also reflected. Li Bai, who was a naturalized Taoist, had both boundless Buddhist thoughts and ethereal Taoist thoughts. In his typical fairy poems, he used many allusions of immortals and Penglai fairy Island to clarify his negation of such myths and legends, so as to express his derisive and negation of the rulers. What he pursued is the spiritual freedom and freedom of life. On the other hand, his sea image poems also show his wanton and dashing thoughts and his ultimate pursuit of "there will be one day the strong wind arousing waves, when I will sail on the sea with a mast is as high as in the cloud."
The last part is the conclusion, which expounds the main contributions of the texts. First, it is comprehensively summarized and analyzed the study status and achievements of sea image. Second, the sea image poetry is defined and the value orientation of sea image is proposed; Third, it is to explore the types and management methods of sea image in Li Bai's poems, which are the core of aesthetic characteristics of sea image in Li Bai's poems. Fourthly, the author summarizes the subject character and self-consciousness of the sea image in Li Bai's poems, and explains the influence of the construction way of the sea image in Li Bai's poems on the sea image poetry in China.
The foundation of literature study lies in literature itself, which is on the basis of text reading. The creation of the aesthetic value of poetry begins with language, forms in the construction and management of images, and completes in the creation of the whole artistic conception, and finally shaping the characteristics of individual style. For the study of ancient literature, it is the basis of analysis and discussion of related classics to sort out and analyze relevant documents and books word by word. Therefore, this paper sorts out the basic materials into a table and lists them in the Paper for reading and reference.
|中國古典詩歌在美學上有一個極大的特徵即“以景寫情”,詩人的表情達意往往要借助外物來進行。“借景起興”以引發詩人所思所感,表達所詠所嘆之情。從詩歌這種藝術形式產生之日始,自然界的萬物就承載著歷代詩人的主觀情感,豐富了詩的世界。文人墨客以各種“物象”為表情達意的媒介,大自然是古典詩歌的素材庫。人間萬物皆可入心,搭乘創作者的聯想與想像流傳於世,這些詩歌不僅僅只是一種文學的形式,更是一種情感與審美的流動和傳承,一種文化的流淌,使不同時代的人們感動著相同的感動。中國古典詩歌是由無數意象組成的美的世界,藝術的世界。中國文人的自我救贖是在“自然山水”中完成的,在現世生活中遭遇的困度在走近山川河海後完成一種新秩序的整合和排列。
受自然條件與人類生產力的制約,先民對海的認識大多是敬畏與崇拜,因“不知”而產生的恐懼使他們相信有“海神”的存在。先秦時期涉海文學大體以神話為主,“以《山海經》為代表,其所描繪的海象,想像多餘真實,展現了妖魔化和神化的兩極張力,充滿著浪漫的幻想”。 這與先哲賢人的“尚水”思想是一脈相承的,“上善若水”,聚水成洋,也是中國古人對“海”產生崇拜敬畏之心的原因。秦漢時期,伴隨著生產力的發展,人們的生活範圍也逐步擴大,對海洋的認知也隨之發生變化,社會發展至漢代,開疆擴土,海外貿易也得到了進一步的發展。海上活動的增加從另外一個角度證明了人類對海洋的了解和熟悉。《漢書•地理誌》中就有諸多漢代海上航線、海上邊界以及海外貿易的記載,“頻繁的海外交流極大地激發了人們對域外世界進行探索的興趣。更多的人將目光投向海外,並產生了經略海洋的心理”。 漢代文學涉海的內容也逐漸開始從“觀海看潮”向“親遊大海”轉變並出現了諸多以海為內容和對象的作品,如班彪的《覓海賦》、曹丕《滄海賦》、顧愷之《觀濤賦》、伏滔的《望濤賦》⋯⋯,至於詩歌題材這一類,最有代表性的就是曹操的那篇《觀滄海》。
文學創作是以現實生活為基礎的,所見所感用藝術的形式表達出來才能成為審美對象。因現實生活中人們的海洋活動尚不普遍,人們對海缺乏瞭解和掌握,文學作品中所表現出來的情感自然多偏重於好奇、讚美和神往之情。社會生活發展至唐代,海洋的開放以及航運海洋貿易的發展,人們對海洋的接觸和掌握越來越多,對海洋氣象、潮汐、風訊、航海等都有了越來越多的瞭解,涉海文學作品的體裁和內容也越發的豐富。如白居易在其詩歌《潮》中用“早潮才落晚潮來,一月周流六十回。”13F 寫潮水的變化;劉禹錫《歷陽書事七十韻》“海潮隨月大,江水應春生。”14F 對海的潮汐變化進行描繪和歌詠;王維在《送秘書晁監還日本國》中寫季風“向國唯看日,歸帆但信風。”15F 從唐代代開始盛行觀看錢塘江海潮,李白、孟浩然也都寫過觀潮的詩篇。
在山水詩產生之前,詩人描寫自然山水、人文景觀大抵是因為自己想要抒寫自己所偏愛的對象,在各自的詩歌創作中會自覺不自覺地選取一些具有個人特色印記的物象,進而在詩歌創作中形成不同的主題意象體系。不僅僅是個體,甚至是不同文化群體的意象意義都會不同。比如“海”,在中西文化中,甚至在同一文化群體中的不同時代,其意象意義的指向也有不同,當然,在同一時代的不同創作者的筆下也會呈現出各自不同的特色傾向。
一代有一代人之文學,一代也有一代之審美判斷和審美觀,每個人都是時代這一鏈條上的一環,承擔著承上啟下的作用。縱觀歷代學者對李白的研究,大多集中在生平考據、作品系年、詩歌技巧、語言特色、思想闡釋、版本研究等方面,研究李白詩歌意象的論文很多,但大多集中在諸如“酒”、“月”、“劍”、“風”、“水”、“神仙”等意象上。他的詩歌意象多樣,意境多變、情感恣肆,除了被集中關注的意象之外,是否還有其他意象是被忽視,並值得研究的呢?這被忽視的意象又具有哪些美學特徵呢?本篇文章就是以李白詩歌中的“海意象”為研究對象,分成以下幾個部分進行論述。
緒論部分主要說明研究動機和研究範圍,文獻綜述以及研究方法。文學研究的對象決定了其研究的的基礎應是文本研究,為了“理論而理論”的研究或為了“教化”的作用而脫離文本研究是不可取的。對於每一首詩歌,不同的審美主體通過對文本的閱讀之後都會有不同的審美體驗,不同時代不同的研究者對相同的作品也會有不同的感受和評價。審美對象即作品是不變的,不同的是具有個性特徵的審美體驗。通過對不同時期研究對象的文本閱讀,在縱向對比與橫向對比中找出研究對象的個性特徵,這也是本篇論文所使用的主要方法之一。
本文第二章對中國傳統古代文藝理論中關於“意象”和“意境”的部分進行總結和梳理,並對諸多相關論文中所使用的“海”意象,“海洋意象”以及韓文關鍵詞“바다 이미지”與“해양 이미지”進行對比分析,並對“海意象”的來源進行追溯。在不同的時代背景下,海意象的意義是不斷在發生變化的,在此基礎上給出本論文中海意象的界定。確立本文中心詞“海意象”的內涵和外延,為後續的海意象研究理清思路並奠定理論基礎。
第三章對“海”字入詩的詩歌進行溯源,通過對先秦兩漢文學作品中的海意象文學進行梳理,探求“海”在人類情感認知從恐懼到審美的轉變,先秦文學作品中的海意象從其所具有的自然屬性、文化屬性再到形成人格屬性,具有十分豐富的審美內涵。莊子的名篇《逍遙遊》對後世文學的影響,及對李白的影響都是巨大的。先秦以後的海意象得到了持續的發展,通過對魏晉南北朝時期、隋至李白同期詩作中的海意象的梳理,對海意象的發展流變有了較全面的把握,這對分析李白詩歌中海意象的美學特質有非常重要的作用。
文章的主體部分則由以下幾個研究構成:
第一個研究(第四章),“李白詩歌中海意象的情感闡釋”。首先通過分類研究法對李白詩歌海意象進行分類。李白是一個“五嶽尋仙不辭遠,一生好人名山遊”行者詩人,其筆下有很大一部分海意象詩歌是其身臨其境直面大海的現實主義詩作。除此之外,李白創作了還有大量的“遊仙詩”,借助大膽的想像與神仙主題的非現實主義詩歌。李白又是一個個性特征非常分明的詩人,他寫了大量的“寄贈詩”,這一類詩歌中有大量的海意象,用海意象來象征人格是他海意象的一大特色。另外,還有一些詩歌是李白借海意象來引發哲思,抒發情懷以表達其治國理想的,承載著他情感書寫的重要角色。
第二個研究(第五章),“李白詩歌中海意象的經營構建”,這一部分研究建立在上一個“情感書寫”這一研究的基礎上。通過對李白在那些主題詩歌中使用了海意象進行歸納和分析,在其基礎上分析海意象的經營模式,以及如何結合其他意象構成組合意象。他如何使用和構建“海”這一意象,使用了哪些展現方式和藝術手段,在這些“技術手段”的基礎上又是如何營造詩歌的整體意境的。李白利用詩歌中的海意象的經營構建了多種多樣的意境模式,增強了其詩歌的審美價值,使其詩歌充滿了氣勢美、生命美和博大的美。
第三個研究(第六章),“李白詩歌中海意象與盛唐氣象”。提到李白,一定會想到“盛唐”,李白那無拘無束噴薄而出的才華也與“盛唐氣象”高度契合,到底是時代造就了李白,還是李白成就了這個時代?詩人在直面大海的時候,用直抒胸臆的積極態度來表達自己不屈不撓的自由思想。透過海意象,我們可以看到他的憂患意識,以及通過質疑神話仙境來懷古諷今的反思精神和不受桎梏的超脫意識。李白詩歌情感充沛,充斥著大海般迷幻的浪漫和濤拍岸般的壯志豪情。他心懷天下的生命進程與個人意識也得到了集中體現。李白身上既有渴望建功立業的儒家志向,更有靈動縹緲的道家道教思想,表達出他對精神自由和自在的生活的嚮往和追求。同時其海意象詩歌也表現出其恣肆奔騰的縱橫家思想和他“長風破浪會有時,直掛雲帆濟滄海”終極追求。
最後一部分結論,闡述文本的主要貢獻:一是比較全面的總結和分析海意象研究現狀與成果;二是界定海意象詩歌,並提出海意象的價值取向;三是探究李白詩歌海意象類型及經營方式,這是李白詩歌中海意象核心的美學特質;四是總結出李白詩歌海意象所展現的主體性格思想及自我意識,說明李白詩歌海意象的構建方式對中國海意象詩歌的影響。
文學研究的根本在於文學本身,文本的閱讀是基礎。詩歌審美價值的創造始於語言,形於意象的構建和經營,達於整體意境的創建,最終形成個性風格特徵。對於古代文學研究來說將有關的文獻典籍逐字逐句的整理和分析是分析論述的基礎,故本論文將研究的基礎材料梳理成表列於文後,以備研讀和參考。
Author(s)
HUANG YUEMING
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
Keyword
바다 이미지, 의경(意境), 이미지 배치 구도, 심미 특징, 성당기상(盛唐气象)
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33057
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000670164
Alternative Author(s)
황월명
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 중국학과
Advisor
김창경
Table Of Contents
第一章 緒論 1
第一節 研究必要性和研究目標 1
1. 研究的必要性 1
2. 研究目標 5
第二節 先行研究綜述 7
1. 中國古代涉海作品研究 7
2. 唐前及唐詩歌中的海意象研究 12
3. 韓國近十年李白研究 18
4. 韓國近十年海意象研究 24
第三節 研究範圍和研究方法 27
1. 研究範圍 27
2. 研究方法及分析框架 31
第二章 概念闡釋與概念界定 36
第一節 意象與意境 36
1. 意象概念的流變及界定 36
2. 從意象到意境 56
第二節 海意象的界定 60
1. 海意義的範圍和演變 61
2. 海意象的價值取向 65
第三章 “海”字入詩溯源與發展流變 68
第一節 先秦兩漢作品中的海意象 68
1. 先秦兩漢作品中的海意象 68
2. 先秦兩漢作品中海意象的特徵 71
第二節 魏晉南北朝時期作品的海意象 71
1. 魏晉南北朝時期的海意象 72
2. 魏晉南北朝時期海意象的特徵 77
第三節 隋唐時期詩歌中的海意象 80
1. 隋唐時期詩歌中的海意象 80
2. 隋唐詩歌中海意象的特徵 87
小結 89
第四章 李白詩歌中海意象的情感闡釋 92
第一節 以海為依託的個人志向 92
1. 借大鵬鳥表四海馳騁之志 92
2. 自詡斬鯨客彰顯英雄主義 96
第二節 人性品格的代言者 101
1. 寄贈拜別中的隱喻和讚美 101
2. 人品道德的書寫和表達 105
第三節 虛實兼備的情感書寫 108
1. 泛海寫實觀海書懷 108
2. 寄海懷思表情達意 111
小結 113
第五章 李白詩歌中海意象的構建 115
第一節 海意象的展現方式 115
1. 以“海”起興背景烘托式 115
2. 以“海”譬喻直抒胸臆式 119
第二節 海意象的經營 120
1. 隨意勾畫下的舒朗飄逸 122
2. 復合海意象的包容性和延展性 125
第三節 海意象的意境之美 131
1. 恢宏博大激情之美 132
2. 積極進取明亮之美 134
小結 138
第六章 李白詩歌中海意象與盛唐氣象 140
第一節 蓬勃浪漫的時代 141
1. 多元開放的社會 141
2. 浪漫自由的個性 146
第二節 海意象中的個體生命意識 148
1. 純粹執著的個人理想 148
2. 不受約束的超脫意識 150
3. 以史為鑒的反思精神 153
第三節 海意象中的精神內核 157
1. 恣肆奔騰的縱橫家志向 157
2. 心懷四海的儒家精神 159
3. 無我忘憂的道家寄託 165
小結 167
第七章 結論 170
第一節 李白對海意象的托舉和發揮 170
1. 對海意象的擇取與承繼 170
2. 對海意象的發揮與創造 172
第二節 李白詩歌中海意象的價值 174
1. 對比得出海意象的審美特色 174
2. 海意象中的主體精神和自我意識 176
參考文獻 180
Degree
Doctor
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  • Embargo2023-02-08
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