신조어 활용의 실태와 의미에 관한 연구
- Alternative Title
- Study on the Meaning and Utilization of Newly Coined Words :Focused on Subtitles of TV Programs
- Abstract
- 본 연구는 신조어의 발생과 최근의 활용 실태를 살펴보고 그 의미를 고찰하는 것에 목적이 있다. 한국어는 감성을 유용하게 전달하는 감각어가 매우 발달해 있다. 감각어에 대한 연구는 문학작품에서 사용되는 감각어의 내용분석 등 활발하게 연구되고 있다. 한편, 언어의 생성이라는 측면에서 신조어는 꾸준히 논의되고 있으나, 언중의 사용 연령과 빈도의 폭이 크다는 점, 끊임없이 새로운 어휘가 재생산되고 자연 소멸한다는 점, 신조어 중 일부만이 국어사전에 등재된다는 점에서 그 연구 가치를 살펴 볼 필요가 있다. 신조어는 시대의 흐름을 반영하고 대중성과 오락성을 드러내는 어휘라는 점에서 신조어를 연구하는 것에 의미를 두고자 한다. 본 논문에서는 감각어 형태의 신조어가 활발히 사용되는 상황을 살펴보기 위해 대중에게 널리 알려진 TV 예능 프로그램의 자막을 대상으로 신조어 의미와 활용성을 파악하고 분석하고자 한다.
이를 위한 본 연구의 순서는 먼저, 선행 연구를 바탕으로 이론적 측면에서 감각어의 개념을 음운론적, 형태론적, 의미론적 세 가지 형태로 나누어 특징을 파악한다. 또한, 감각어의 종류를 색채어, 미각어, 온도어, 공간감각어, 공감각적 표현 다섯 가지로 분류한다. 이를 통해 감각어가 향유하는 형태와 종류를 정리한다. 그리고 신조어가 현시대에 미치는 의의를 살펴보고, 그 가치와 실용성을 검토한다. 이후 분석모델을 도출하고 분석 대상을 선정하여 자료를 수집한다. 이후 분석 대상을 기준으로 감각어의 신조어가 어떤 형태인지, 어떤 종류인지, 그리고 맥락상 어떠한 내용을 전달하는가를 분석 및 결과를 도출한다.
본 연구의 방법은 감각어를 1) 음운론적 감각어, 2) 형태론적 감각어, 3) 의미론적 감각어로 분류하고 이를 1) 색채어, 2) 미각어, 3) 온도어, 4) 공간감각어, 5) 공감각적 표현 다섯 가지의 형태와 종류를 두고, 신조어의 대중적 활용 실태를 살펴보기 위해 TV 예능 프로그램 속 자막에서 감각어의 신조어가 사용된 장면을 연역적, 실증적으로 분석하여 그 실태와 의미를 살펴본다. 이를 바탕으로 의미에 대해 결론을 도출하는 것이다.
본 연구의 마지막 장에서는 신조어의 등장과 확산이 가지는 시사점까지 논의하고자 한다. |The purpose of this study is to examine the significance of newly coined words by observing the current status of emergence and recent utilization of these words. In Korean language, in addition to the sensory words expressed in phonetic symbols and mimetic words, various types of sensory words using sound transformations are also very much developed. In literature, there is also a study on the image and pitch from these sensory words. Due to the lack of vocabulary to express the change in the attitude of a speech community to view the world, the desire to express by utilizing new word formation or transforming existing vocabulary has prevailed, and the resulting emergence of new words has been continuously discussed and researched. Yet, there are not many existing previous studies, due to such factors as the bias in the age of speech community in using new words, the difference in the frequency of using new words by social group, the fact that new words are constantly reproduced and disappearing, and also the fact that only some of these newly created words are listed in the Korean dictionaries. Nevertheless, considering the fact that the newly coined words reflect the times and are the tools to express the popularity and entertainment of that time, it was intended to place the value of research on newly coined words. Therefore, in order to examine the situation in which neologisms in the form of sensory words are actively used, the meaning and utilization of neologisms were comprehended and analyzed in this paper, based on the subtitles of TV entertainment programs widely known to the public.
For this purpose, this study first tries to establish the concept of sensory language through theoretical consideration based on research on dictionaries and literature. In addition, the characteristics of newly coined words will be identified by classifying them into three types: phonological, morphological, and semantic. Furthermore, the types of sensory words are classified into five categories: color-describing words, taste-describing words, temperature-describing words, spatial sensory words, and synesthesia expressions. Through this, the forms and types of sensory words are categorized. In addition, the significance of neologisms to the contemporary period is examined, and their values and practicality are reviewed. Afterwards, an analysis model is derived, an analysis target is selected, and the data is collected. Then, based on the subjects of analysis, the forms and types of the neologisms of the sensory words, and what contents were conveyed in context are analyzed, for a conclusion to be deduced.
As for the method of this study, the sensory words are first classified into three different forms, namely, phonological, morphological, and semantic, as well as into five different types, namely, color-describing words, taste-describing words, temperature-describing words, spatial sensory words, and synesthesia expressions. Then the scenes in which neologisms were used in subtitles in TV entertainment programs are deductively and empirically analyzed to examine their actual conditions and meanings, in order to examine the public usage of neologisms. Based on this, the conclusion about their significance is deduced.
In the final chapter of this study, we have tried to discuss up to the implications of the emergence and spread of neologisms. This paper will be able to look at the changes in a language through the passage of time, and also look at the usability and practicality of the Korean language as accepted by a speech community.
- Author(s)
- 이정희
- Issued Date
- 2023
- Awarded Date
- 2023-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 감각어, 신조어, TV프로그램 예능, 자막 분석, 의미론
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33108
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000669699
- Alternative Author(s)
- Lee, JeongHee
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국어국문학과
- Advisor
- 채영희
- Table Of Contents
- 1. 서 론 1
1.1 연구의 목적과 필요성 1
1.2 연구의 방법 및 대상 3
1.3 선행연구 4
2. 이론적 배경 7
2.1 감각어의 개념 및 분류 7
2.1.1 음운론적 감각어 8
2.1.2 형태론적 감각어 13
2.1.3 의미론적 감각어 29
2.1.4 감각어의 분류 34
2.2 신조어의 의미 38
3. 분석모델 42
4. TV 프로그램 자막의 감각어 의미 분석 43
4.1 음운론적 감각어의 신조어 43
4.2 형태론적 감각어의 신조어 45
4.3 의미론적 감각어의 신조어 47
4. 소기결론 및 시사점 49
5. 결론 및 제언 50
ABSTRACT 51
참고문헌 53
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 국어국문학과
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- Embargo2023-02-08
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