PUKYONG

외식 배달앱 UI 디자인의 사용자 경험에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the User Experience of the Food Delivery App UI Design
Abstract
As smartphones have become a necessity in our lives due to the expansion of the supply of smartphones, the number of smartphone-based mobile platforms and the scope of services are expanding. Among mobile apps, the delivery app market is showing great growth. In particular, as the 'pandemic' phenomenon caused by the COVID-19 disease continues and non-face-to-face services in various fields are activated, demand for untact consumption increases, and the importance of mobile apps is becoming more prominent according to changes in online shopping value and mobile device attributes.
Users can order food easily and quickly using mobile anytime, anywhere through the delivery app. As the need for delivery app design considering usability increases, the importance of UI, which is easy to see and understand information, is being highlighted as users can quickly and easily order the menu they want. However, research on the usability of delivery apps and UI design is still insufficient.
Author(s)
손몽남
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
Keyword
Eating out delivery app, User experience design, UI Design
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33121
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000666953
Alternative Author(s)
SUN MENGNAN
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 산업디자인학과
Advisor
장청건
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구 배경 및 목적 1
2. 연구 범위 및 방법 7
Ⅱ. 이론적 고찰 9
1. 외식 배달 앱 이론적 배경 9
1) 외식 배달 앱의 개념 9
2) 외식 배달 앱의 특징 11
3) 외식 배달 앱 시장의 현황 14
2. UI 디자인 이론적 배경 18
1) UI 디자인의 정의 과 특징 18
2) UI 디자인의 구성요소와 원칙 20
(1) 컬러(Color) 21
(2) 레이아웃(Layout) 22
(3) 타이포그래피(Typography) 22
(4) 그래픽(Graphic) 23
3. 사용자 경험 이론적 배경 25
1) 사용자 경험의 이해 25
2) 사용자 경험의 특성 26
(1) 유용성 26
(2) 사용성 27
(3) 효율성 27
3) UI와 사용자 경험 27
Ⅲ. 외식 배달 앱 UI 디자인 사례조사 31
1. 조사대상 선정 31
2. 외식 배달 앱의 UI 디자인 분석 32
1) 배달의민족 32
(1) 컬러 32
(2) 레이아웃 34
(3) 타이포그래피 36
(4) 그래픽 37
2) 요기요 39
(1) 컬러 39
(2) 레이아웃 40
(3) 타이포그래피 42
(4) 그래픽 43
3) 쿠팡이츠 44
(1) 컬러 44
(2) 레이아웃 45
(3) 타이포그래피 47
(4) 그래픽 48
4) 위메프오 49
(1) 컬러 49
(2) 레이아웃 50
(3) 타이포그래피 52
(4) 그래픽 53
Ⅳ. 연구 분석과 결과 54
1. 연구모형 및 가설설정 54
1) 연구모형 54
2) 가설설정 54
2. 사용경험 분석 대상 및 분석 방법 57
1) 설문지 구성 57
2) 조사 결과 정리 63
(1) 일반적 특성 63
(2) 타당성 및 신뢰도 분석 65
가. 타당성 분석 65
나. 신뢰도 분석 66
(3) 외식 배달 앱의 사용경험 평가 68
가. 배달의민족 68
(1) 컬러 68
(2) 레이아웃 70
(3) 타이포그래피 71
(4) 그래픽 72
(5) 종합 73
나. 요기요 74
(1) 컬러 75
(2) 레이아웃 76
(3) 타이포그래피 77
(4) 그래픽 78
(5) 종합 79
다. 쿠팡이츠 80
(1) 컬러 81
(2) 레이아웃 82
(3) 타이포그래피 83
(4) 그래픽 84
(5) 종합 85
라. 위메프오 86
(1) 컬러 87
(2) 레이아웃 88
(3) 타이포그래피 89
(4) 그래픽 90
(5) 종합 91
3. 분석결과 92
(1) 컬러 94
(2) 레이아웃 95
(3) 타이포그래피 96
(4) 그래픽 97
Ⅴ. 결론 98
참고문헌 103
Abstract 106
부록 107
Degree
Master
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대학원 > 산업디자인학과
Authorize & License
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  • Embargo2023-02-08
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