읍살라국제화과정(UIP)이론과 국제신생벤처(INV)이론 관점에서 본 플랫폼 비즈니스 기업 국제화 특성 연구
- Abstract
- This study attempted to examine the characteristics of the internationalization of Amazon and Alibaba, a platform business Enterprises, from the perspective of Uppsala Internationalization Process Theory and International New Venture Theory. Since platform Enterprises are different characteristics from traditional Enterprises, research on whether the internationalization process also shows different characteristics from traditional companies is very important. For this, we analyzed whether the platform business was fundamentally different from traditional businesses, and conducted a case study of Amazon and Alibaba's internationalization characteristics based on the perspective of Uppsala Internationalization Process Theory and International New Venture Theory to look at the characteristics of platform Enterprise’s internationalization.
As a result of Amazon and Alibaba's case analysis, it was found that the platform business Enterprise showed similar characteristics to traditional Enterprises in the process of internationalization, but also showed very different characteristics. First, the internationalization phenomenon of platform Enterprises that show similar characteristics to traditional Enterprises is a problem of selecting an early entry market. It can be seen that not only traditional Enterprise but also platform business Enterprises are choosing a market with a close psychological distance in choosing an overseas market to enter in the early stages.
In addition, like Bon-Global Enterprises and international new venture Enterprises, it was found that platform business Enterprises' entry into overseas markets is taking place very quickly after their start-ups. The main feature of the traditional enterprise's internationalization process is that almost all Enterprises initially invested very low levels of investment to reduce risks. As experience and knowledge of the local market gradually increased, investment and size also expanded. but Amazon, Alibaba and other platform business Enterprises have made very high levels of investment from the beginning of their entry. It can be seen that platform business companies choose a very centralized management method and a standardized business model strategy in managing overseas subsidiaries.
One of the key findings of this study is the possibility of centralized management practice in international business management, because decentralized management has been used as a natural way of international business management. However, platform businesses were already choosing a centralized form of management in international management.
In addition, some platform companies that dominate the market through the formation of industrial networks and secure unrivaled global competitiveness remind us monopolistic companies in the past. They usually have caused distortions in market competition to maximize their profits. However, although the recent platform companies have the same monopolization of the market, they offer higher efficiency to the market and more utility to consumers. This is a modern version of monopolization(Neo-Monopolization).
- Author(s)
- WEN JIAOSHUAI
- Issued Date
- 2023
- Awarded Date
- 2023-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Internationalization Characteristics, Platform Business Enterprises, Uppsala Internationalization Process Theory, International New Venture Theory
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33137
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000666110
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영컨설팅협동과정
- Advisor
- 최순권
- Table Of Contents
- I. 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
제 2 절 연구의 방법 및 구성 5
1. 연구의 방법 5
2. 연구의 구성 5
II. 플랫폼 비즈니스 기업과 전통적 비즈니스 기업의 비교 분석 7
제 1 절 기업의 운영 모델 측면의 비교 분석 7
1. 비즈니스 모델 7
2. 기업의 수익구조 9
3. 기업의 관리방식 10
제 2 절 기업의 경쟁 환경 측면의 비교 분석 12
1. 경쟁우위의 원천 12
2. 경쟁강도 13
3. 경쟁범위 14
제 3 절 기업의 지식, 정보의 중요성 측면의 비교 분석 16
1. 지식, 정보의 지역적 구분 가능성 16
2. 지식, 정보의 수집 방식 17
3. 지식, 정보의 처리 시간 및 비용 17
제 4 절 기업의 기타 측면의 비교 분석 19
1. 기업문화 19
2. 조직전략 20
3. 조직관리 20
III. 전통적 비즈니스 기업의 국제화에 관한 이론적 고찰 23
제 1 절 전통적 관점에서의 기업 국제화 과정 23
1. 경제적 접근법 23
2. 국제화 과정적 접근법 25
3. 경영 전략적 접근법 26
제 2 절 새로운 관점에서의 기업 국제화 과정 27
1. 본-글로벌기업 이론 27
2. 국제신생벤처기업 이론 29
IV. 플랫폼 비즈니스 기업의 국제화 특성 31
제 1 절 플랫폼 비즈니스 기업의 해외시장 선택 31
제 2 절 플랫폼 비즈니스 기업의 해외진입 시기 선택 33
제 3 절 플랫폼 비즈니스 기업의 해외시장 진입방식 선택 35
제 4 절 플랫폼 비즈니스 기업의 국제 경영전략 선택 37
V. 사례연구를 통한 가정 검증 39
제 1 절 아마존닷컴 사례연구를 통한 가정 검증 39
1. 아마존닷컴의 플랫폼 비즈니스 기업으로의 변화과정 39
2. 아마존닷컴의 국제화 특성 분석을 통한 가정 검증 42
제 2 절 알리바바 사례연구를 통한 가정 검증 49
1. 알리바바의 플랫폼 비즈니스 기업의 성장과정 49
2. 알리바바의 국제화 특성 분석을 통한 가정 검증 53
Ⅵ. 결론 및 시사점 60
제 1 절 연구결과 및 시사점 60
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 64
참고문헌 66
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- Doctor
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