PUKYONG

조선기자재 다국적기업 자회사의 내·외부 네트워크 요인이 중앙집권화 정도와 성과에 미치는 영향

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Abstract
The centralization and decentralization of subsidiaries of multinational
corporations were one of the most heated research topics in international
management.
The debate began with whether the best way to run the economy was to
centralize or coordinate market activities toward decentralization, which
lasted until the 1980s, when international management was divided into
centralization and decentralization of multinational subsidiary operations.
After this period, decentralization research of multinational subsidiaries
was activated from the early 1990s to the end of the 2000s, and the
characteristics and advantages of decentralization were emphasized, making
the research trend. However, with the emergence of platform companies, a
representative business model of centralization, from the early 2010s, new
centralization has emerged in some manufacturing companies, including the
shipbuilding equipment and materials industry.
This phenomenon of new centralization has the following three important
factors. The first is a paradigm shift in the management of subsidiaries of
multinational corporations. In other words, the method of controlling
subsidiaries is changing from decentralization to centralization.
Second, there is an increase in uncertainty. The Covid-19 Pandemic
crisis and the Russia-Ukraine war, which shocked us greatly and changed
our living and working patterns, are representative examples of this.
Third, companies are moving to reduce costs and pursue efficiency
through centralization of internal operation management and partner
management.
The new centralization of manufacturing companies since the 2010s is
analyzed by the degree of integration of in-house information systems,
subsidiaries' own capabilities, organizational diversity, sensitivity to the
external environment, and sensitivity to the regulation changes.
The summary of the empirical analysis verification results of this study
is as follows.
First, as a result of the empirical analysis of this study, among the
factors of internal network management, the degree of integration of
in-house information systems and diversity in organizational composition
were supported.
Second, among the factors of external network management, the degree of
integration of in-house information systems, the excellence of its own
capabilities, and the sensitivity of regulatory changes were supported.
Third, in the analysis of the impact of internal and external factors on
corporate performance, the degree of integration of in-house information
systems, diversity in organizational composition, and external environmental
sensitivity were supported.
Author(s)
EUN KYUNGKI
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
Keyword
New Centralization, Centralization, Decentralization, Autonomy, MNE, Subsidiaries, Globalization, Integration, Coordination, Shipbuilding material and equipment industry
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33154
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000665357
Alternative Author(s)
EUN KYUNGKI
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
최순권
Table Of Contents
I. 서 론 1
제 1 절 연구의 배경과 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
제 2 절 연구의 방법 및 연구의 구성 4
1. 연구의 범위 4
2. 연구의 구성 4
II. 이론적 배경 및 선행연구 7
제 1 절 중앙집권화 연구의 흐름 7
제 2 절 중앙집권화 요인에 대한 연구 13
1. 중앙집권화에 대한 선행연구 13
2. 내부 요인 18
3. 외부 요인 27
제 3 절 기업성과에 대한 연구 32
III. 연구모형과 가설의 설정 35
제 1 절 연구모형 35
제 2 절 연구가설의 설정 37
1. 사내 정보시스템의 통합 정도가 중앙집권화와 기업성과에 미치는 영향 37
2. 자체 역량의 우수성이 중앙집권화와 기업성과에 미치는 영향 39
3. 조직구성의 다양성이 중앙집권화와 기업성과에 미치는 영향 41
4. 외부 환경 민감성이 중앙집권화와 기업성과에 미치는 영향 43
5. 규제변화의 민감성이 중앙집권화와 기업성과에 미치는 영향 45
6. 기업 네트워크의 중앙집권화 정도가 기업성과에 미치는 영향 47
IV. 연구의 분석 및 검증 50
제 1 절 자료수집 및 분석방법 50
1. 자료수집 50
2. 분석방법 50
3. 표본의 특성 51
제 2 절 변수의 조작적 정의 56
1. 종속변수 56
2. 독립변수 60
제 3 절 신뢰도와 타당도 분석 67
1. 신뢰도 분석 67
2. 타당도 분석 69
제 4 절 상관관계 분석 71
제 5 절 연구가설 검증 74
1. 내부 네트워크 관리에 대한 가설검증 결과 74
2. 외부 네트워크 관리에 대한 가설검증 결과 78
3. 기업성과에 대한 가설검증 결과 81
4. 중앙집권화 정도와 기업성과에 대한 가설검증 결과 85
5. 가설검증 결과의 요약 86
V. 결론 88
제 1 절 연구 결과 요약 88
제 2 절 연구의 시사점 91
제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 93
참고문헌 95
설문지 119
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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  • Authorize공개
  • Embargo2023-02-08
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