PUKYONG

직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 경험에 대한 현상학적 연구 : 사회복지사를 중심으로

Metadata Downloads
Alternative Title
A Phenomenological Study on the Experience of Bystanders Witnessed Workplace Bullying : Focusing on Social Workers
Abstract
본 연구의 목적은 사회복지사를 중심으로 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 경험에 나타난 특성과 본질을 총체적으로 이해하는 것이다. 본 연구에서는 사회복지사 중 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 총 6명을 연구참여자로 선정하였다. 자료분석은 개별적·상황적 맥락 속에서 살아있는 경험의 의미와 본질을 밝히는데 초점을 두고 있는 Giorgi의 분석방법을 사용하였다. 본 연구는 ‘직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인은 어떤 경험을 하였는가?’, ‘직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인이 취한 경험의 의미는 무엇인가?’를 논하였다. 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 경험은 9개의 구성요소와 41개의 하위구성요소로 도출되었다. 9개의 구성요소는 ‘희망이 현실의 장벽에 부딪힘’, ‘괴롭힘이 허용되는 조직’. ‘책임감, 이타심으로 피해자 편에 서게 함’, ‘복잡하게 얽히고 싶지 않아 방관자 역할을 자처함’, ‘나와 조직을 위한 선택, 가해자 편에 서게 함’, ‘피해자 편에 섰으나 무력감, 회의감이 생김’, ‘방관하고 있으나 현실에 대한 걱정 두려움은 익숙해짐’, ‘가해자 편에 섰으나 원망과 후회의 감정이 생김’, ‘미래를 위한 행동’이다. 그리고 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 경험의 공통적이고 핵심적인 요소를 추출하여 구성요소들 간의 관계를 일반적 구조로 제시하였다.
본 연구의 주요 결과를 바탕으로 사회복지사의 주변인 경험에 대한 결론은 다음과 같다.
첫째, 사회복지사들은 입사 시 뿌듯함, 보람, 성취, 희망에서 출발하여 직장 내 괴롭힘을 목격하며 조직 내 괴롭힘이 허용되는 것을 보며, 무력감, 회의감, 걱정·두려움 속에서 행동선택을 강요받는 것으로 느꼈다. 둘째, 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 경험의 일관된 형태는 ‘갈등 속의 선택’이었다. 주변인의 행동은 고정되게 한 쪽 편에 서는 것이 아니라 상황에 따라 갈등하며 방어행동, 방관행동, 친가해행동을 선택하는 것으로 나타났다. 셋째, 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인들이 갈등 속의 선택 이후 그에 따른 고통이 뒤따랐다. 이들은 갈등 속에 방어행동, 방관행동, 친가해행동을 선택하였으나 모두 심리적 고통을 경험하는 것으로 나타났다. 이상의 결과에서 사회복지사를 중심으로 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인들은 갈등 속에서 어떠한 선택을 했는지 확인할 수 있었고, 어떠한 선택을 하더라도 고통이 뒤따랐음이 확인되었다. 따라서 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인에 대해 개입시 대상자가 어떠한 상황에서 각자의 역할을 선택하게 되는지에 대한 이해를 기반으로 역할 선택 후 겪은 어려움에 대한 지원방안을 모색할 필요가 있음을 확인하였다.
본 연구는 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인에 대한 연구가 거의 없는 상황에서 이들의 삶을 심층적으로 탐색할 수 있는 질적연구라는 점에서 연구의 의의가 있다. 특히 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 행동과 그 정서적·행동적·관계적 맥락을 확인하고 심층적으로 이해하였다는 점에서 의의가 있다.
마지막으로 본 연구결과를 토대로 후속연구에 대한 제언과 시사점 및 제한점을 논의하였다. |The purpose of this study is to comprehensively understand the characteristics and nature of the experiences of bystanders who witnessed workplace bullying, with a focus on social workers. In this study, a total of six bystanders who witnessed workplace bullying among social workers were selected as study participants. Data analysis was used Giorgi's analytical method, which focuses on revealing the meaning and nature of lived experience in individual and situational contexts. This study discussed, "What did bystanders who witnessed workplace bullying experience?" and "What is the meaning of bystanders' experiences of workplace bullying?" was discussed. Bystander experiences of witnessing workplace bullying were derived from 9 components and 41 subcomponents. The nine components are 'hope hits barriers of reality' and 'organizations where bullying is allowed'. 'Responsibility and selflessness make you stand on the side of the victim', 'You take on the role of bystander because you don't want to get entangled', 'Making choices for yourself and the organization, making you side with the perpetrator', 'Standing on the side of the victim but feeling helpless and skeptical', 'Being on the sidelines but getting used to worrying and fearing about reality', 'Standing on the side of the perpetrator but developing feelings of resentment and regret', 'Acting for the future'. It extracted the common and key elements of bystanders' experiences of witnessing workplace bullying and presented the relationships between the components as a general structure.
Based on the main findings of this study, the conclusions about the social worker's experience of bystanders are as follows.
First, social workers started out of pride, reward, accomplishment, and hope when they joined the company, witnessed workplace bullying, saw that bullying in the organization was allowed, and felt forced to make action choices out of feelings of helplessness, skepticism, worry, and fear. Second, a consistent form of bystander experience of witnessing workplace bullying was "choice in conflict." It was shown that the behavior of bystanders is not fixed on one side, but conflicts according to the situation, choosing defender role, outsider role, and reinforcer role. Third, bystanders who witnessed workplace bullying made choices in conflict followed by the pain that followed. They chose defender, outsider, and reinforcer role in the conflict, but they all experienced psychological pain. From the above results, it was confirmed that bystanders who witnessed workplace bullying, mainly social workers, were able to see what choices they made in the conflict, and that no choice was followed by pain. Therefore, it was confirmed that it is necessary to seek support for difficulties experienced after role selection based on the understanding of what situations the target chooses their role when intervening for bystanders who witness workplace bullying.
This study is significant in that it is a qualitative study that can explore the lives of bystanders who witnessed workplace bullying in depth in a situation where there is little research. In particular, it is significant in that they identified and deeply understood the behavior of bystanders who witnessed workplace bullying and their emotional, behavioral, and relational contexts.
Finally, based on the results of this study, suggestions for follow-up studies, implications, and limitations were discussed.
Author(s)
정영주
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
Keyword
직장 내 괴롭힘, 주변인, 사회복지사, 현상학, 질적연구
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33168
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000669746
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 평생교육·인적자원개발전공
Advisor
천성문
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 7
3. 용어의 정리 7

Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 직장 내 괴롭힘 9
2. 주변인 16

Ⅲ. 방 법 24
1 현상학적 연구 24
2. 연구 참여자 28
3. 자료수집 방법 41
4. 자료분석 44
5. 연구자의 경험 및 연구주제에 관한 선 이해 46
6. 연구의 평가 49
7. 연구 참여자에 대한 윤리적 고려 51

Ⅳ. 결 과 54
1. 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 경험의 구성요소 도출과정 54
2. 직장 내 괴롭힘을 목격한 주변인 경험의 상황적 구조 기술 59

Ⅴ. 논 의 119

참고문헌 130

Abstract 148

부록 150
1. 연구참여자 동의서 150
2. 의미단위 구분 예시 151
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 평생교육인적자원개발전공
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2023-02-08
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.