창업기업의 공급망 품질경영활동이 경영성과에 미치는 영향
- Alternative Title
- The effect of supply chain quality management activities of start-up companies on the management performance
- Abstract
- 현대사회에서 기업은 경쟁과 생존이라는 현실과 마주할 수밖에 없다. 매년 100만 개의 기업이 창업하는 현실은 기업에게는 기회이자 도전이다. 본 연구는 창업기업이 지속적인 경영성과를 내기 위해서 진행하는 공급망 품질경영활동에 초점을 맞추었다. 창업 7년 미만의 창업기업의 공급망 품질경영활동이 경영성과에 미치는 영향을 분석하기 위해 공급망 품질경영의 중요한 요인들을 도출하였다. 이어 공급망 품질경영의 요인들이 기업 간 커뮤니케이션에 미치는 영향과 경영성과에 미치는 영향을 각각 확인하였다.
분석은 2022년 기준 창업 7년 미만인 기업 중 설문에 응답한 306개 기업을 대상으로 하였다. 기업의 대표와 관리자를 대상으로 한 설문조사로 측정된 내용을 바탕으로 SPSS 25.0을 이용하여 회귀 분석을 하였다. 연구결과 공급망 품질경영의 중요 요인들인 경영관리인프라, 공정관리, 지속적 개선활동, 인적자원관리, 성과공유는 기업 간 커뮤니케이션에 긍정의 영향력이 있음을 확인할 수 있었다. 공급망 품질경영의 각 요인들은 경영성과에도 긍정적인 영향을 미쳤다. 기업 간 커뮤니케이션이 경영성과에 미치는 매개효과 역시 긍정적으로 나타났다. 이에 더해 표본을 구분하여 창업 3년 미만의 기업과 3년 이상의 기업을 비교분석하였다. 각각 중요 요인이 다르게 나타났으므로 창업 시기에 따라 공급망 품질경영의 우선순위를 달리 할 필요가 있었다.
본 연구는 지금까지 공급망 품질경영 활동에 대한 실증연구가 부족한 국내 창업기업을 대상으로 진행되었다. 개별적인 품질경영 활동이 아니라 협력하는 기업 간의 품질경영활동의 필요성을 확인하는 연구라는 점에 의의가 있다. 연구를 바탕으로 창업기업의 경영성과를 위해서는 지속적으로 공정을 관리하고 협력기업과의 커뮤니케이션 채널을 만드는 노력을 하여야 할 것이다.|Businesses in modern society have no choice but to face the reality of competition and survival. The reality that 1 million companies start up every year is both an opportunity and a challenge for companies. This study focused on the supply chain quality management activities carried out by start-up company to achieve sustainable management performance. In order to analyze the effect of supply chain quality management activities of start-up companies less than 7 years in business on management performance, important factors of supply chain quality management were derived. Next, the effects of supply chain quality management factors on inter-company communication and management performance were checked, respectively.
The subject of the analysis was 306 companies that responded to the survey among companies that had been established for less than 7 years as of 2022.
A regression analysis was performed using SPSS 25.0 based on the contents of a survey for company representatives and managers. As a result of the study, it was confirmed that business management infrastructure, process management, continuous improvement activities, human resource management, and performance sharing, which are important factors in supply chain quality management, have a positive influence on communication between companies. Each factor of supply chain quality management had a positive effect on management performance. The mediating effect of inter-company communication on management performance was also positive. In addition to this, Samples were divided and companies with less than 3 years of founding and companies with more than 3 years of business were compared and analyzed. As each important factor appeared differently, it was necessary to set different priorities for supply chain quality management according to the start-up period.
This study was conducted targeting domestic start-up companies, which have so far lacked empirical research on supply chain quality management activities. It is meaningful in that it is a study that confirms the necessity of quality management activities between cooperative companies rather than individual quality management activities.
Based on the research, start-up companies should make efforts to continuously manage processes and create communication channels with partner companies for management performance.
- Author(s)
- 최정수
- Issued Date
- 2023
- Awarded Date
- 2023-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 공급망, 품질경영, 창업기업, 커뮤니케이션, 경영성과
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33171
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000665216
- Alternative Author(s)
- Choi, Jung Su
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영컨설팅협동과정
- Advisor
- 조찬혁
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구의 범위와 방법 7
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 창업기업 9
1) 국내 창업기업의 현황 10
2) 창업기업의 정의와 특성 13
3) 기업의 성공요인 15
2. 공급망 품질경영 17
1) 공급망의 개념 17
2) 품질경영의 개념 20
3) 공급망 품질경영에 관한 연구 22
Ⅲ. 연구모형과 방법 26
1. 변수의 측정 26
1) 독립변수의 구성 26
2) 매개변수 28
3) 종속변수 29
2. 연구모형 31
3. 가설의 설정 33
4. 표본과 자료수집 36
5. 신뢰성 검정과 타당성 검정 42
6. 상관관계 분석 47
Ⅳ. 실증분석 49
1. 공급망 품질경영활동과 커뮤니케이션 간의 가설검정 49
2. 공급망 품질경영활동과 경영성과 간의 가설검정 54
3. 커뮤니케이션의 매개효과 가설검정 58
4. 표본 구분 후 가설검정 61
Ⅴ. 결론 66
1. 연구결과 요약 66
2. 연구의 시사점 68
3. 연구의 한계점과 향후 연구방향 71
참고문헌 73
설문지 81
국문요약 92
- Degree
- Doctor
-
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- 대학원 > 경영컨설팅협동과정
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- Embargo2023-08-17
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