e스포츠 참여동기가 충성도에 미치는 영향
- Alternative Title
- The effect of eSports motivation on loyalty : Moderation effect of genre
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the structural relation
between seven areas of e-sports consumption motivation(hedonic,
aesthetic, competition, control, challenge, social interaction, stress) and
loyalty. Additionally, the present study examined the moderating effect of
genre in the relationship hedonic, aesthetic, competition, control, challenge,
social interaction, stress and consumer loyalty in the context of e-sports.
For these research purposes, the current study conducted a survey
targeting 500 e-sports users via online survey platform all around the
country. All 500 survey were used for the final data analysis. A
confirmatory factor analysis(CFA) was conducted to confirm the reliability
and validity of the measurement model. After the result of CFA was
ensured, a multi-group structure equation model was performed to test the
hypotheses of the study. The results of hypotheses testing are as follow.
First, the effect of hedonic on loyalty was found to be statistically
significant and positive(Hypothesis 1).
Second, the effect of control on loyalty was found to be statistically
significant and positive(Hypothesis 4).
Third, the effect of challenge on loyalty was found to be statistically
significant and positive(Hypothesis 5). - vi -
Fourth, the effect of stress on loyalty was found to be statistically
significant and positive(Hypothesis 6).
And the results of the research question are as followed
First, the moderating effect of genre on the relationship between
aesthetic and loyalty was significant and positive(Question 2).
Second, the moderating effect of genre on the relationship between
social interaction and loyalty was significant and positive(Question 3).
Third, the moderating effect of genre on the relationship between stress
and loyalty was significant and positive(Question 6).
Fourth, the moderating effect of genre on the relationship between
competition and loyalty was significant and positive(Question 7). |본 연구의 목적은 e스포츠 참여동기(오락성, 심미성, 경쟁성, 조작성, 도
전성, 사회적 교류, 일상탈출)와 충성도의 구조적 관계를 알아보고, 오락성,
심미성, 경쟁성, 조작성, 도전성, 사회적 교류, 일상탈출이 충성도에 미치는
영향에 대한 장르의 조절효과를 분석하였다,
본 연구 목적을 달성하기 위해 전국의 온라인 설문조사 플랫폼을 통해
500명의 e스포츠 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 최종 데이터
분석에는 500건의 설문조사가 모두 사용되었다. 측정 도구의 신뢰성과 타
당성을 확인하기 위해 확인 요인 분석(CFA)을 실시하였으며, 연구의 가설
을 검증을 위해 다집단구조방정식을 수행하였다.
가설 검증 결과는 다음과 같다.
첫째, 오락성이 충성도에 미치는 영향은 통계적으로 유의하고 긍정적인
것으로 나타났다(가설 1).- 85 -
둘째, 조작성이 충성도에 미치는 영향은 통계적으로 유의하고 긍정적인
것으로 나타났다(가설 4).
셋째, 도전성이 충성도에 미치는 영향은 통계적으로 유의하고 긍정적인
것으로 나타났다(가설 5).
넷째, 일상탈출이 충성도에 미치는 영향은 통계적으로 유의하고 긍정적
인 것으로 나타났다(가설 6).
연구문제 검증 결과는 다음과 같다
첫째, 심미성과 충성도의 관계에 대한 장르의 조절효과는 유의한 것으로
나타났다(연구문제 2).
둘째, 사회적 교류와 충성도의 관계에 대한 장르의 조절효과는 유의한
것으로 나타났다(연구문제 3).
셋째, 일상탈출과 충성도의 관계에 대한 장르의 조절효과는 유의한 것으
로 나타났다(연구문제 6).
넷째, 경쟁성과 충성도의 관계에 대한 장르의 조절효과는 유의한 것으로
나타났다(연구문제 7
- Author(s)
- 김진재
- Issued Date
- 2023
- Awarded Date
- 2023-08
- Type
- Dissertation
- Keyword
- e스포츠, 참여동기, 충성도, 장르
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33263
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000697334
- Alternative Author(s)
- Kim Jin Jae
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 체육학과
- Advisor
- 김대환
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구 가설 5
4. 연구의 제한점 9
5. 용어의 정의 9
Ⅱ. 이론적 배경 14
1. e스포츠 선행연구 고찰 14
가. e스포츠 14
2. e스포츠 참여동기 선행연구 고찰 15
가. 동기 15
나. e스포츠 참여동기 18
3. 충성도 선행연구 고찰 26
Ⅲ. 연구방법 29
1. 연구대상 및 표집방법 30
2. 조사도구 31
가. 개념의 측정도구 31
나. 설문지의 구성 33
3. 자료 처리 및 분석 33
Ⅳ. 연구결과 35
1. 자료의 일반적 특성 35
가. 기술 통계값과 분포의 정규성 35
2. 개념의 신뢰도와 타당도 검증 37
가. 확인적 요인분석 결과 37
3. 구조방정식모형분석 42
4. 측정 동일성 검증 44
5. 다집단구조방정식모형분석 47
6. 가설 검증 55
Ⅴ. 논의 58
1. 오락성, 심미성, 사회성, 조작성, 도전성, 일상탈출, 경쟁성, 충성도의 구조적 관계 58
2. e스포츠 참여동기가 충성도에 미치는 영향에 대한 장르의 조절효과 60
Ⅵ. 결론 및 제언 63
1. 결론 63
2. 제언 64
참고문헌 66
부록 81
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- Master
-
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- 대학원 > 체육학과
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- Embargo2023-08-07
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