PUKYONG

대학 신입생들의 선형대수 학습지원과 수학적 오류

Metadata Downloads
Alternative Title
Mathematical errors and learning support for college freshmen in linear algebra
Abstract
This study conducted in 2022, targeting 200 college freshmen, which aims to address the mathematical errors they make in linear algebra through individualized tutoring.
The process is as follows:
First, based on students' questions, identify what mathematical errors they are making.
Second, determine what kind of individualized tutoring is needed for these mathematical errors.
Third, examine what key points should be considered during the individualized tutoring process.
Lastly, through these processes, how should students plan their future learning strategies.
Based on this result, we examine the relationship between the analysis of mathematical errors in linear algebra, individualized tutoring, and improvement of academic abilities, and propose methods for resolving mathematical errors.
Author(s)
김석훈
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33352
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000695508
Alternative Author(s)
Seok Hun Kim
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
우창화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성과 목적 1
1.2 연구대상 2
1.3 연구 문제 3
1.4 연구의 제한점 3
1.5 연구방법 3
1.6 선행연구 조사 4
Ⅱ. 이론적 배경 7
2.1 개별지도의 필요성 7
2.2 수학적 오류의 정의 8
Ⅲ. 튜터링 프로그램 및 설문조사 10
3.1 수학카페 운영 10
3.2 학습 내용에 대한 이해 10
3.3 연습문제 및 오류유형 11
Ⅳ. 선형대수 학습지원 방안 16
4.1 벡터 기하 16
4.2 연립일차방정식 21
4.3 행렬과 연산 24
4.4 행렬식 28
4.5 벡터공간의 기본개념 31
4.6 고윳값과 고유벡터 36
4.7 선형변환과 표현행렬 38
4.8 직교 41
Ⅴ. 요약 및 제언 45
5.1 요약 및 제언 45
참고문헌 48
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2023-08-07
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.