PUKYONG

초등 고학년 부적응 학생을 위한 사회정서역량 강화 프로그램 개발 및 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Development and Effect of Social Emotional Competence Enhancement Program for the Maladjusted of the Upper Elementary School Students
Abstract
본 연구는 초등 고학년 부적응 학생을 위한 사회정서역량 강화 프로그램을 개발하고 효과를 검증하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 문헌연구 분석을 기반으로 초등 고학년 부적응 학생, 초등 상담전문교사, 현장전문가를 대상으로 요구조사를 실시하고 분석하였다. 이를 토대로 집단상담 프로그램 개발 절차에 따라 초등 고학년 부적응 학생을 위한 사회정서역량 강화 프로그램의 모형을 개발하고 그 효과를 검증하였다.
본 프로그램은 초등 고학년 부적응 학생의 사회정서역량 강화를 위해 준비하기, 이해하기, 익히기, 다지기의 4단계로 나누어, 사회정서학습 이론에서 권장하는 자기인식, 자기관리, 사회적인식, 관계관리, 책임있는 의사결정의 다섯 가지 사회정서역량이 전반적으로 강화되도록 하였다. 이러한 목표를 달성하기 위하여 선행연구의 고찰, 요구조사 분석, 예비연구 결과를 통합하여 회기당 40분씩, 총 12회기로 운영되는 프로그램을 구성하였다.
개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 B시의 A초등학교 고학년 부적응 학생 20명을 대상으로 실험, 대기통제집단으로 나누고 사전·사후·추후시점에 따라 비교 분석하였다. 효과 검증을 위한 측정도구로 사회정서역량, 우울, 불안, 공격성 척도를 사용하였다.
자료 분석 결과 사회정서역량, 우울, 불안, 공격성 모두에서 사회정서역량 강화 프로그램을 실시한 실험집단이 대기통제집단에 비하여 유의미한 효과가 확인되었다. 또한 추후 면접 자료를 토대로 내용 분석 결과 프로그램을 통한 긍정적인 변화를 경험한 것으로 나타났다.
이상의 결과를 종합하여 본 연구에서 내린 결론은 다음과 같다. 초등 고학년 부적응 학생을 위한 사회정서역량 강화 프로그램은 초등 고학년 부적응 학생이 겪는 어려움을 바탕으로 현장의 요구를 충분히 반영하였고, 체계적 절차에 따라 개발하였다. 이는 대상자의 특성과 요구를 최대한 반영하고 개발자의 주관성을 최소함으로써 현장적용 가능성을 높였다고 할 수 있다. 그러므로 사회정서역량 강화 프로그램은 초등 고학년 부적응 학생의 사회정서역량을 향상시키고, 우울, 불안, 공격성을 낮춰 심리적 건강 증진에 적합하다고 할 수 있다. 끝으로 본 연구결과를 토대로 후속 연구에 대한 제언과 시사점을 논의하였다.| This study aimed to develop and verify the effectiveness of a social-emotional competence enhancement program for the maladjusted students of the upper elementary school students. In order to achieve this purpose, based on literature research analysis, a demand survey was conducted and analyzed targeting maladjusted students of the upper elementary school students, elementary counseling teachers, and field experts. Based on this, a model of a social-emotional competence enhancement program for the maladjusted students of the upper elementary school students was developed according to the group counseling program development process, and its effectiveness was verified.
This program is divided into 4 stages of preparing, understanding, learning, and strengthening to strengthen the social-emotional competence enhancement program for the maladjusted students of the upper elementary school students. self-awareness, self-management, Social awareness, relationship management, and Responsible decision making recommended by social-emotional learning theory were strengthened overall. In order to achieve this goal, the contents of 40 minutes and 12 sessions were composed by integrating the consideration of previous studies, analysis of needs, and preliminary research results.
To verify the effectiveness of the developed program, 20 maladjusted students of the upper elementary school students in B city were divided into experimental and control groups, and comparative analysis was conducted according to pre-, post-, and post-time points. Social-emotional competence, depression, anxiety, and aggression scales were used as measurement tools for effect verification.
As a result of data analysis, it was confirmed that the experimental group, which had implemented the social-emotional competence enhancement program, had a significant effect compared to the control group in all of social-emotional competence, depression, anxiety, and aggression. Also, as a result of content analysis based on later interview data, it was found that positive changes were experienced through the program.
Based on the above results, the conclusions drawn in this study are as follows. The social-emotional competence enhancement program was reflected the difficulties experienced by maladjusted students of the upper elementary school students and the demands of the field, and was developed according to a systematic procedure. This can be said to have increased the possibility of field application by minimizing the developer's subjectivity and reflecting the characteristics and needs of the subject. Therefore, it can be said that the social-emotional competence enhancement program is suitable for promoting psychological health by improving the social-emotional competence for the maladjusted students of the upper elementary school students and lowering depression, anxiety, and aggression. Finally, based on the results of this study, suggestions and implications for follow-up studies were discussed.
Author(s)
이은영
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
Keyword
초등 고학년 부적응 학생, 사회정서역량, 사회정서역량 강화 프로그램
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33431
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000694966
Alternative Author(s)
Eun Young Lee
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 교육컨설팅학과
Advisor
천성문
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1

Ⅱ. 이론적 배경 12

Ⅲ. 사회정서역량 강화 프로그램 개발 52

Ⅳ. 사회정서역량 강화 프로그램의 효과 검증 105

Ⅴ. 논의 155

참고문헌 172

국문요약 194

부 록 196
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 교육컨설팅학과
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2023-08-07
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.